Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj
23.1.2019 | Mirek Mazal
Zmenšování objemu a počtu válců v motoru a jejich nahrazování turby je prezentováno jako cesta k nižší spotřebě paliva. Může to tak fungovat, i zde ale platí, že všeho moc škodí, přišli na to už i Američané.
Zmenšování motorů a nahrazování zdvihového objemu a počtu válců přeplňováním se nevyhýbá žádnému automobilovému segmentu. Menší turbomotory se tak dnes dostávají i pod kapoty strojů, u kterých bychom to rozhodně nečekali. Mluvíme teď o amerických pick-upech, u nichž je tradiční pohonnou jednotkou benzínový atmosférický osmiválec o objemu alespoň 5 litrů.
Zřídka v nich potkáte naftový motor, v poslední době naopak stále častěji přeplňované šestiválce. Existují ale extrémy v podobě verzí poháněných „malými” přeplňovanými čtyřválci. Prozatím nejdále tímto směrem zašly automobilky Ford a Chevrolet, v jejichž případě u těchto velkých aut můžeme najít i čtyřválcové turbomotory o objemu 2,7 litru. Hlavním důvodem jejich zástavby má samozřejmě být nižší spotřeba paliva, pochopitelně. A EPA, americký úřad, který spotřeby stanovuje, to svými testy potvrzuje a u čtyřválců opravdu uvádí nižší čísla. Jenže jaká je praxe? Právě to ukázal test amerického magazínu Car a Driver.
Jeho redaktoři otestovali nový Chevrolet Silverado 1500 modelového roku 2019 současně ve dvou verzích. Sešly se jim varianty právě s novým turbem 2,7 a s inovovaným 5,3litrovým atmosférickým osmiválcem. Překvapením bylo, že V8 vyšel z testu s lepší spotřebou než téměř poloviční agregát, a to při úplně stejné jízdě s verzemi s pohonem 4x4 a osmistupňovou automatickou převodovkou.
Technická data uvádí u menšího motoru kombinovaný apetit 11,8 litru na sto kilometrů, zatímco vidlicový osmiválec měl spotřebovat 13 litrů na sto. Magazín používá při svých testech ustálenou trasu o délce 320 km, která převážně vede po dálnicích s limitem 120 km/h.
Výsledky byly skutečně opačné. Ačkoli se těžší model prezentoval papírově vyšší spotřebou, praxe ukázala nižší hodnoty. Menší pohonná jednotka pohltila 13 litrů, kdežto plnokrevný V8 potřeboval jen 11,2 l/100 km. To znovu ukazuje, že downsizing není univerzálně funkčním řešením vedoucím k nižší spotřebě paliva. Zejména v případech, kdy je motor neadekvátně malý a je i přirozenou jízdou příliš zatěžován, si jeho činnost vyžádá až příliš mnoho paliva. Objemnější motor Chevroletu si tak s velkým pick-upem efektivněji poradil i bez turba a stejné zkušenosti jsme udělali i s jinými nevhodnými kombinacemi - naložená Škoda Octavia Combi 1,0 TSI také žádnou zázračnou spotřebu paliva nemá.
V případě Silverada je atmosférické ústrojí vybaveno dynamickým řízením zapalování, které umí deaktivovat válce během jízdy. Americký pick-up ve vrcholné verzi má navíc proti čtyřválcovému motoru navrch v počtu cca 45 koní, a to v reálném světě dokáže opravdu snížit průměrnou spotřebu více než jakékoliv osekávání zdvihového objemu. Přitom je tato verze o téměř 100 kg těžší. Downszing je tady jasná prohra a bude tím větší, čím více budete od auta chtít...
Downsizing fungovat může, ale když se to přežene a dá se moc malý motor pro moc velké auto, tak je výsledek opačný. Už se na to přišli i Američané v případě jejich pick-upů
Zdroj: Car&Driver
Bleskovky
- Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024 - Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024 - Tesly Model Y jako by najednou nikdo nechtěl, německý novinář natočil neskutečné množství neprodaných aut na bývalém vojenském letišti
11.6.2024
Nové na MotoForum.cz
- Záblesk naděje: Aktuální informace o stavu Mii Rusthen včera 20:24
- Míří Toprak za titulem? včera 15:47
- Dámskou premiéru vyhrála Herrera; 13. Ouředníčková včera 15:30
- Huertas vítězem supersportů, 19. Vostatek včera 15:00
- Vítězství Kawasaki, hodně pádů včetně Svobody včera 14:00
Nejčtenější články
- Už i VW kapituloval. Plány na čistě elektrickou budoucnost bourá, 50 miliard na nové továrny i baterky nepadne
17.5.2024 - Pod cenou vyprodávané Tesly z flotily Hertzu jsou v praxi přesně takové křápy, jak byste čekali
17.5.2024 - Nejlevnější velký kombík Evropy se vrátil do prodeje. Oproti minulosti zdražil, pořád je ale nejlevnější
17.5.2024 - Novou Škodu Elroq poprvé nafotili při testech, zaujmout bude chtít i tak, že se bude tvářit jako spalovací auto
17.5.2024 - Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
17.5.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva