Reklama

Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa

Přijde vám vaše auto nenasytné, když žádá třeba i 13 litrů paliva na 100 km? V tomto autě byste s takovým apetitem zvládli ujet jediný kilometr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa

11.10.2018 | Petr Miler

Přijde vám vaše auto nenasytné, když žádá třeba i 13 litrů paliva na 100 km? V tomto autě byste s takovým apetitem zvládli ujet jediný kilometr.

Pro většinu smrtelníků představuje „velké auto” standardní kamion s návěsem. Tím spíš, když potkají vůz přepravující nadměrný náklad, když zavítají do Severní Ameriky a spatří tamní 18kolová monstra nebo v Austrálii narazí na „silniční vlak”.

Ve skutečnosti jsou ale i tohle mezi všemi náklaďáky světa drobečkové. Stroj, který vidíte na fotkách, se jmenuje BelAZ 75710 a asi vás příliš nepřekvapí, odkud pochází - z Běloruska. Má to uvedeno i v názvu - „Běloruské Automobilové Závody”. Firma BelAZ byla založena v roce 1948 a soudruzi očividně nepobrali příliš kreativity po stránce vymýšlení jmen automobilkám v SSSR. A vlastně nejen tam, označení AZNP jiný dojem nedělá...

BelAZ se specializuje na důlní sklápěčky, nákladní železniční vagóny a těžké stroje obecně. A model 75710 je z nich naprosto největší, je to dokonce největší auto na světě s nejvyšší užitečnou hmotností vůbec, konkrétně 450 metrických tun. Prázdný vůz ukáže na váze 360 tun, celková maximální hmotnost je tedy nestkutečných 810 tun.

Pochopitelně, na rozpohybování takové masy oceli (a jakéhokoli nákladu) je potřeba pořádného výkonu. V útrobách pracují dva německé dieselové šestnáctiválce MTU DD 16V4000, které můžete vidět na hlavní fotce. Každý z nich má objem 65 litrů a dává 2 332 koní a 9 313 Nm v 1 500 otáčkách. Oba jsou umístěny napříč před přední nápravou.

Pokud vůz jede prázdný nebo s menším množstvím nákladu, může pro úsporu paliva běžet jen jedna V16. Běží-li obě, má vůz maximální rychlost 64 km/h prázdný a 40 km/h plně naložený do 10% stoupání. V takovém případě ale počítejte se spotřebou paliva, která zamává i rozpočtem menší země - tihle drobečkové spolykají v průměru okolo 1 300 litrů nafty na 100 km.

Motory však nepohánějí kola přímo, jak už to u podobných monster bývá. Jsou spojeny s generátory, které vyrábějí elektřinu pro elektromotory v nápravách - dva v každé, celkem tedy čtyři. Každý elektromotor má výkon 1 632 koní, celkem tedy 6 528 koní, a je spojen s planetovou redukční převodovkou pro maximalizaci točivého momentu na kolech.

Nádrže na naftu mají celkový objem 5 600 litrů, takže na jedno natankování (asi za 174 tisíc korun...) obří BelAZ ujede přes 400 km. Chladicí okruh má 890 litrů chladiva, oleje je v každém motoru 269 litrů. Motory mají pneumatické startéry, vůz je vybaven automatickým hasicím systémem a soustavou kamer kolem dokola, aby mohl kormidelník co nejlépe sledovat prostor kolem vozu i vnitřek korby.

Rozměry jsou totiž pozoruhodné téměř jako výkonové parametry a pouhým okem, byť třeba s pomocí zrcátek, takovýhle kolos jen tak neobhlédnete. Délka je 20 600 mm - vážně přes dvacet metrů -, šířka je 9 870 mm, výška je 8 165 mm a rozvor náprav je rovných osm metrů. Není se tak co divit, že řidič do kabiny nastupuje po schodech, jako by šel doma na terasu v prvním patře. Ostatně, srovnání rozměrů s menším rodinným domem tu není mimo mísu.

Kabina je dvoumístná, samozřejmě klimatizovaná, a hluk při jízdě v ní údajně nepřesahuje 80 dB(A). Při vývoji BelAZu 75710 bylo dbáno na to, aby bylo možno ho řídit stejně jako všechny ostatní, menší důlní sklápěčky, aby řidiči nepotřebovali další školení a aby bylo možno používat stávající servisní zařízení.

BelAZ 75710 firma „nadělila” k 65. výročí založení a dodnes zůstává největším automobilem světa a vozem s největší užitečnou hmotností na světě - tento titul o 60 tun přebral Liebherru T282B, který ho držel asi deset let. Říkáte si, že byste si jednoho takového drobečka koupili na zahrádku? Proč ne, jen je třeba si připravit nejméně 187 milionů Kč, tolik stojí v základu. A počítat s tím, že překážet s ním budete i na D1...

Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 1 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 01Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 2 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 02Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 3 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 03Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 4 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 04Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 5 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 05Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 6 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 06Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 7 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 07Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 8 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 08Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 9 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 09Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 10 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 10Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 11 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 11Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 12 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 12Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 13 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 13Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 14 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 14Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 15 - Motor BelAZ 75710 02Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 16 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 15Tento motor spotřebuje 1 300 litrů nafty na 100 km. Pohání největší auto světa - 17 - Motor BelAZ 75710 01
Úplně všechno je na BelAZu 75710 obrovské. Jen kabina je dost malá na to, aby ji mohl ovládat člověk menší než Hagrid

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše