Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vjezd starších aut zakázalo další velké město. Na mušce má diesely i benziny
3.12.2018 | Petr Prokopec
O zákazech vjezdů dieselů či starších aut vůbec jsme v poslední době slýchali hlavně z Německa. Ani jiné země ale nechtějí zůstat stranou, tvrdá omezení platí od pátku i ve španělském Madridu.
Německá organizace Deutsche Umwelthilfe pořádá v posledních měsících doslova motoristický hon na čarodějnice. Výsledkem jsou zákazy vjezdu starších aut, zejména pak dieselů, do německých měst, které se ovšem zatím poněkud míjejí účinkem. Ukázalo se například, že zapovězení dvou hamburských ulic starším dieselům nemělo žádný efekt, ba naopak v některých případech koncentrace emisí NOx narostla. Je tedy otázkou, co bude dál, nicméně rozjetý vlak to stejně asi již nezastaví.
Němci všem v tomto ohledu na „environmentalistické straně barikády“ nestojí osamoceni. Velkou posilou jsou jim nyní Španělé, kteří se rozhodli, že z Madridu, svého hlavního města, do budoucna udělají hlavně pěší a turistické centrum. Zavedli tedy emisní zóny, které mají vést ke 40procentnímu zlepšení ovzduší. Tento úkol bude zajištěn opravdu tvrdým zákazem, dle kterého do nejužšího centra již nesmí benzinová auta vyrobená před rokem 2000 a dieselová vyrobená před rokem 2006. Omezení tedy dopadne na všechny vozy, vzhledem k širšímu omezení dieselů ale stihne znovu hlavně ty.
Opatření bylo zavedeno v pátek 30. listopadu, prozatím je však zaměřeno především na turisty a projíždějící, nikoliv na rezidenty. Ti budou moci vjíždět do centra Madridu až do roku 2020, ovšem pouze za předpokladu, že mají zajištěné vlastní parkovací místo. Navíc musí s předstihem požádat o speciální povolení. To pak bude platné pouze na dva roky, od začátku nové dekády budou starší vozy z centra španělské metropole vykázány bez výjimek. Dle radnice se toto opatření dotkne asi 20 % celkového vozového parku.
Aby situace nebyla až tak jednoduchá, všichni motoristé toužící po vjezdu do Madridu budou muset požádat o vydání specifických nálepek. Ty budou korespondovat s množstvím emisí, jež daný vůz produkuje, a dle toho se vlastně bude odvíjet i lokality, ve kterých se budou moci pohybovat. Na vrchol „potravinového řetězce“ se nepřekvapivě postaví elektromobily a hybridy, jimž stopku alespoň prozatím nikdo nevystaví. A co více, jejich majitelé budou moci zdarma po neomezenou dobu používat veřejných parkovišť.
Nízkoemisní zóny jsou ohraničeny jak dopravními značkami, tak i nápisy přímo na silnicích. Pohyb v nich je pak monitorován, přičemž neoprávněný vjezd vyjde každého hříšníka na 90 Eur (cca 2 340 Kč). Starostka Madridu Manuela Carmena tak jen plní sliby, které dala v roce 2016, kdy prohlásila, že je zapotřebí „zlepšit životy a zdraví našich dětí, našich prarodičů i našich sousedů“. Zároveň dodala, že do roku 2025 by se dieselů ve městě ráda zbavila úplně včetně těch zcela moderních.
Carmena zároveň vzkázala odpůrcům nového nařízení, že si musí zvykat a že namísto starších a tedy škodlivých aut mají začít mnohem více využívat městskou hromadnou dopravu, případně kolo. Lze pak jen dodat, že boj za zlepšení kvality vzduchu začíná vést stále více měst, kromě již zmíněných můžeme uvést třeba Paříž, kde jsou během týdne od 8:00 do 20:00 zakázána všechna auta vyrobená před rokem 2007. Stockholm pro změnu zavedl v centru města mýto, naštěstí doprovozené velkými odstavnými parkovišti na svém okraji, Londýn pak pracuje na „cyklodálnicích“ či ultra-nízkých emisních zónách, která ze starších aut udělají rovněž nevítané účastníky provozu.
Madrid v pátek 30. listopadu představil nové schéma, které zakazuje vjezd do centra starším autům, zejména pak dieselům
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 10 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.