Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo po humbuku otočilo. Vždyť diesely jsou vlastně prima, říká dnes jeho šéf
18.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pohřeb dieselů u Volva se nekoná, jak se ostatně dalo očekávat. Šéf značky označil slova opaku za nedorozumění, nevěříme mu to ale ani trochu.
Švédská automobilka se včera postarala o nemalý rozruch. Za ním ovšem nestojí představení převratného nového modelu či nějaké technologie, nýbrž slova jejího šéfa na adresu naftových motorů. Hakan Samuelsson totiž v rozhovoru pro německý list Frankfurter Allgemeine uvedl, že Volvo zastavilo vývoj dieselů a počítá pouze s tím, že v jeho nabídce „dožije” aktuální generace naftových motorů značky.
Automobilka tím jen potvrdila předchozí zkazky o svém směřování k „bezdieselové” budoucnosti, kterým jsme se už nejednou divili. Existují tedy části světa, kde by si firma bez těchto motorů vystačila, jenže v Evropě by bez nich skoro neměla co prodávat. Plných 80 procent všech jejích evropského odbytu totiž obstarávají právě vozy vybavené naftovými motory a není to jen případ Volva - mít tady konkurenceschopný diesel se zdá být mezi prémiovými značkami otázkou přežití.
Proto jsem také Samuelssonova slova označili za odvážná a rozruch nevzbudila jen u nás. Je sice hezké chtít „dělat věci jinak”, ale preference zákazníků není moudré ignorovat. Samuelssonovy představy o tom, že nové diesely nebudou a automobilka už si nějak poradí s těmi stávajícími, pokud o ně náhodou po roce 2020 bude ještě zájem, jsme tak považovali za evropskou sebevraždu v přímém přenosu. Jenže jak se dalo čekat, tímhle směrem Volvo až tak sebevědomě nemíří.
Ukázalo se, že se šéf značky nejspíše jen pokoušel svézt na vlně antidieselového populismu, který je aktuálně v Německu velmi živý. A zřejmě zapomněl, že když něco řekne na jednom konci světa, neunikne to dnes ani pozornosti na tom druhém. Mediální smršť následující po včera publikovaném tak přiměla Volvo vydat mimořádné tiskové prohlášení, které připomíná českou pohádku Pyšná princezna. Šéf značky v něm odvolává, co odvolal a slibuje něco trochu jiného.
Včera publikovaná slova byla podle Samuelssona buď vytržená z kontextu nebo byla nesprávně interpretována. Ve skutečnosti prý Volvo dieselům nevystrojilo pohřeb, nýbrž jako všechny automobilky jen zvažuje, jak mohou být dieselové motory využívány v budoucnu. „Já mám jasno v tom, že Volvo potřebuje diesel, aby dosáhlo emisních limitů a proto jsem přesvědčen, že diesely budou v příštích letech hrát důležitou roli,“ tvrdí najednou.
Slova o tom, že Volvo další diesely už nevyvíjí, rázem též postavil jinak. Správně to prý mělo být tak, že značka „právě odhalila novou generaci benzinových a dieselových motorů, jenž má dokázat náš závazný přístup k této technologii. A jako důsledek tohoto nedávného vývoje tedy nová generace dieselů není potřeba.“ K tomu už jen dodal, že v dlouhodobém horizontu bude hrát významnou roli také elektrifikace a že je Volvo připraveno vyjít vstříc požadavkům zákazníků v ten správný čas.
Je samozřejmě možné, že šéf švédské automobilky říkal našim německým kolegům něco docela jiného a že to byli oni, kdo jeho slova desinterpretovali do docela jiné podoby. Ale více co? Nevěříme tomu ani trochu. Šlo už o několikáté prohlášení, ve kterém si někdo od Volva myl nad naftovými motory ruce za situace, kdy by automobilka bez dieselů v Evropě nepřežila. A na rozdíl od předchozích případů z toho byl tentokrát příliš velký humbuk, který se proti Volvo otočil - je sice pěkné, že naftové motory nyní nejsou široce populární a lze si u části potenciální klientely získat oblibu jejich odsouzením. Nic to ale nezmění na tom, že jsou alfou a omegou evropských prodejů prémiových aut a body u zákazníků docela jiných automobilů firemní kasu nenaplníte.
Přesně tento fakt pak už jen reflektuje dnešní prohlášení značky, které podle nás znamená to, co tvrdíme od začátku - Volvo si je moc dobře vědomo toho, co pro něj diesely aktuálně znamenají. Jen nepovažuje za dostatečně líbivé to veřejně přiznat...
Prodeje Volva v Evropě dnes jasně stojí na dieselech, XC90 by bez motoru D5 na trhu jen paběrkovala. Šéfovi automobilky ale chvíli trvalo, než si to uvědomil
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejčtenější články
- VW konečně našel zemi, ve které skóruje s elektromobily. Je tragikomické, že jde o Rusko
9.4.2024 - Elektrické Mercedesy dostanou směšná nová jména, ukazují, jak moc se hra otočila
10.4.2024 - K mání je asi nejbláznivější pancéřované auto, jaké jsme kdy viděli. Pojízdnou pevnost dělá z malého fiátku
10.4.2024 - Škoda začala vyrábět kontroverzně faceliftovanou Octavii, tak „levně” jako dřív už ji nekoupíte
10.4.2024 - Musk oznámil, že Tesla v srpnu odhalí samostatně jezdící robotaxík. Investoři mu to baští, i když je to zjevná utopie
10.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 00:39 - M.Z.
- Škoda Roomster- vybíjení baterie pojistka 22 05.08. 20:52 - Pokac1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 20:39 - HondaMan
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB