Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce

Strach z nejisté budoucnosti způsobil, že, Němci v dubnu koupili rekordně nízký počet dieselových aut. A znát je to už i na trhu ojetin.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce

16.5.2017 | Petr Prokopec | 17 příspěvků

Strach z nejisté budoucnosti způsobil, že, Němci v dubnu koupili rekordně nízký počet dieselových aut. A znát je to už i na trhu ojetin.

Do září 2015 byla Evropa nakloněna dieselům takovou měrou, že benzinový agregát jsme mohli zejména v některých třídách aut považovat pomalu za vzácnost. Nicméně s propuknutím největší kauzy v historii Volkswagenu došlo k řadě změn, které zejména na politické vyústily v anti-dieselové tažení. Kde zákonodárci a regulátoři ještě před necelými dvěma roky vyzdvihovali „nafťáky“ jako nejekologičtější pohonné jednotky pod sluncem, tam je nyní zatracují a snaží se zcela zamezit jejich vjezdu do center měst.

Tyto nálady jsou patrné zejména v zemích západní Evropy, konkrétně ve Velké Británii, Francii, Španělsku a Německu. Zájem o diesely na těchto trzích klesá a je překvapivé, že v Německu míří dolů až raketovým tempem. Podle nové studie Centra pro automobilový výzkum (CAR), jenž je přidruženo k Univerzitě v Duisburgu-Essenu, se tak přitom děje hlavně mezi privátní klientelou. Na tu v dubnu v Německu připadlo pouze 23,8 procenta dieselových vozů, což je nejnižší podíl od roku 2009, kdy tzv. šrotovné uměle vyhnalo nahoru zájem o nejmenší auta logicky hlavně s benzinovými motory.

Tento pokles má samozřejmě vliv na celkový trh s dieselovými vozy, který sice v dubnu dosáhl 41,3 procenta z veškerých německých registrací, nicméně oproti minulosti jde o 20procentní propad. Vše ovlivňují ony prodeje na privátní úrovni, které vrcholu dosáhly v prosinci 2011 - v té době byl podíl dieselových vozů mezi soukromníky dokonce 40procentní. Ještě donedávna se držel nad úrovní 30 %, nyní padl skoro ke 20, a to hlavně dílem aféry VW a jejími důsledky. Některá města (např. Stuttgart) chtějí omezit dieselům vjezd do svých center a to se pochopitelně nehodí nikomu.

CAR nyní předvídá, že pokud vývoj půjde v příštích měsících obdobným - tedy skandálem Volkswagenu urychleným - tempem, mohl by podíl dieselů mezi privátní klientelou na jaře 2018 klesnout i pod 20 procent. Firmy sice budou tuto část trhu držet výše nad vodou, nicméně i přesto se dá očekávat, že celkově „naftožrouti“ klesnou pod 40 procent.

Tato situace má pochopitelně efekt především i na trh s ojetými vozy, kde právě diesely si ještě donedávna držely vyšší cenu než jejich benzinové protějšky. Nabídku naftových ojetin a jejich ceny jsme detailně probírali nedávno, kdy se ukázalo, že navzdory značnému zpomalení trhu s diesely jejich ceny zůstávají relativně vysoko. Bylo ale jen otázkou času, než převis nabídky nad poptávku pošle ceny dolů a podle CAR se právě to nyní děje.

Zájem o ojeté diesely mezi samotnými Němci je prý na absolutním historickém minimu a situaci vylepšují jen zájemci z východnějších částí Evropy, tedy i z České republiky. Zde nic jako politický boj proti dieselům prakticky neexistuje, a tak místní řidiči mohou profitovat z nižších cen. Ty jsou už nyní u dieselů v Německu relativně nízké a podle šéfa CAR Ferdinanda Dudenhöffera nemohou do budoucna nic než dále klesat.

Čeho se tedy v příštích měsících a letech dočkáme? Výhodnějších nákupů naftových ojetin v Německu zřejmě zcela nesporně, pokud jde o zájem o diesely jako takové, zůstává tu více otázek než odpovědí. Fakt, že Němci tak zásadně omezili svůj zájem o naftové vozy, ale není pro tento druh pohonu do budoucna dobrým znamením...

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 1 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 28Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 2 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 24Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 3 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 25Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 4 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 26Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 5 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 27Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 6 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 15Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 7 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 16Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 8 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 17Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 9 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 11Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 10 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 12Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 11 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 13Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 12 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 14Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 13 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 20Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 14 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 21Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 15 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 22Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 16 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 23Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 17 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 29Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 18 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 30Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 19 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 18Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 20 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 19Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 21 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 31Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 22 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 32Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 23 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 33

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 24 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 34Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 25 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 35Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 26 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 36Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 27 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 37Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 28 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 38Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 29 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 39

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 30 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 04Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 31 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 05Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 32 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 06Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 33 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 07Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 34 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 08Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 35 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 09Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 36 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 01Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 37 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 02Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 38 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 03Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 39 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 10

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 40 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 42Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 41 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 40Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 42 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 43Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 43 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 44Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 44 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 45Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 45 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 46Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 46 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 47Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 47 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 48Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 48 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 49Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 49 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 50Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 50 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 51Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 51 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 52Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 52 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 53Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 53 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 54Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 54 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 55Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 55 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 56Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 56 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 57Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 57 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 58Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 58 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 41Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 59 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 59Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 60 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 60Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 61 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 61Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 62 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 62Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 63 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 63Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 64 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 64Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 65 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 65Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 66 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 66

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 67 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 67Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 68 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 69Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 69 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 70Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 70 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 71Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 71 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 68Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 72 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 72

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 73 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 73Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 74 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 74Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 75 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 75
Dieselový VW Golf Variant by mohl být jedním z typických bestsellerů ve východní Evropě, bez ohledu na to, zda půjde o ojetinu či nový vůz. Německá privátní klientela o něj - i ostatní TDI - začíná jevit stále menší zájem

Zdroj: CAR při Univerzitě v Duisburgu-Essenu

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše