VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol.

Šéf vývoje VW věří, že nové motory s 48V hybridní technologií pošlou diesely do zapomnění. V malých autech možná, jinde jen stěží.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol.

16.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol.

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf vývoje VW věří, že nové motory s 48V hybridní technologií pošlou diesely do zapomnění. V malých autech možná, jinde jen stěží.

O tom, že diesely nečeká světlá budoucnost, se hovoří už léta. Tato slova padají zejména v souvislosti s plány zavádět stále přísnější limity či testy emisí látek jako jsou oxidy dusíku, s nimiž je pro výrobce komplikované efektivně zacházet. A po Dieselgate koncernu VW je slýcháme ještě častěji, neboť s touto aférou se manévrovací prostor výrobců aut dále zmenšil. Třeba taková Toyota říká, že diesely vydrží nanejvýš 10 až 15 let, ale co na to sám Volkswagen? Ten praví, že diesely budou mít utrum už do roku 2019.

Prohlásil to šéf výzkumu a vývoje VW Frank Welsch, nelekejte se ale, že byste si dva tři roky nemohli koupit naftový Golf nebo Passat. Řeč je o malých autech, ve kterých se diesely jeví být problematicky uplatitelné už léta a třeba zmíněná Toyota s nimi v modelech jako Yaris skončila nadobro. VW se touto cestou nevydal a v modelech jako je Volskwagen Polo nebo i Škoda Fabia diesely dál prodává. „V autech jako je Polo máme dnes pro diesely zákazníků dost, ale nemusí to tak být navždy,” říká Welsch.

Podle něj naftu v malých autech už během dvou tří let zastaví příchod „mild hybridů” používajících 48V soustavu, které práci spalovacího a elektrického motoru spojí efektivněji a dosáhnou zajímavých výsledků i v reálném provozu. „48voltový systém nabízí lepší rekuperaci kinetické energie a skoro tichý start-stop, takže necítíte, jak se motor zapíná a vypíná. S funkcí plachtění dosáhnete skutečných úspor 6 až 8 g CO2 na km,” říká Welsch a pravděpodobně nepřehání.

Takový mild hybrid je skutečně zajímavým řešením, neboť půjde v podstatě o auto jako dnes se spalovacím motorem, „větším startérem” a „větším akumulátorem”. Používáme tato slova proto, že podobný hybrid nebude ničím jako Toyota Prius - půjde skutečně o normální auto, které bude moci zůstat lehké a ušetří palivo zejména díky možnosti pomalého pohybu čistě na elektřinu (např. v kolonách, při parkování apod.), znatelnou rekuperací při deceleraci a vypínání motoru za jízdy při vyřazení na neutrál. To všechno palivo skutečně šetří.

Welsch věří, že příchod tohoto řešení v kombinaci se stále vyššími náklady na vývoj i výrobu malých dieselů umožní na jednu stranu zákazníkům jezdit podobně úsporně i s benzinem a přitom auto pořídit podstatně levněji. „Dnes jsou diesely dražší než benziny a nůžky se budou dále rozevírat s tím, jak musíme pracovat na plnění tvrdších limitů,” říká Welsch s tím, že věří, že stále méně zákazníků bude ochotno u malých aut akceptovat příplatek za diesel, až bude poptávka tak malá, že je VW prostě přestane nabízet.

Může se to skutečně stát? Může, docela dobře ano a třeba zmiňovaná Toyota dokazuje, že v této třídě lze uspět i bez dieselů v nabídce. Dá se tedy očekávat, že diesely z nabídky malých aut koncernu VW v dohledné dobře vypadnout a Škodu Fabia, která se dnes prodává jen s rozpačitým naftovým tříválcem, to nemine. Nečekejme ale nic podobného ve vyšších třídách, kde je typické využití auta docela jiné.

Výše popsaný hybrid bude skvěle fungovat ve městě či spletitějším provozu vůbec, pokud ale někdo potřebuje jezdit 200 km/h po Autobahnu, nebude mu jakýkoli hybrid v podstatě k ničemu. Takový člověk potřebuje co nejefektivnější motor schopný doplnit palivo na další cestu během chvíle a v tomto směru se dieselům hned tak něco nevyrovná, i když budou ještě dražší než teď. Dnešní zastoupení naftových pohonných jednotek v autech jako BMW 5 je v toto ohledu zcela vypovídající - takoví lidé měnit nebudou, ne kvůli pár tisícům či desetitisícům Kč...


VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 1 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 30VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 2 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 31VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 3 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 33VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 4 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 34VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 5 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 39VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 6 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 35VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 7 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 88VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 8 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 90VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 9 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 92VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 10 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 93VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 11 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 94VW dává dieselům dva roky, maximálně tři. Ve Fabii a spol. - 12 - Test Skoda Fabia Combi TDI 77 2015 prvni 95
Pokud toužíte po dieselové Škodě Fabia, je současné provedení zřejmě tou poslední možností

Zdroj: Autocar

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše