Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili

Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili

15.12.2016 | Marek Bednář | 20 příspěvků

Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.

Kauzu Dieselgate jistě netřeba příliš představovat - týká se softwaru v dieselových vozech koncernu Volkswagen, který poznal měření spotřeby a podle toho upravoval emise, protože to byla nejlevnější cesta ke splnění přísných amerických limitů emisí oxidů dusíku. Jenže v USA je takové zařízení podvod a VW za to nyní nese následky.

V USA nabízí VW majitelům postižených aut zpětný odkup za velmi štědrých podmínek, tak štědrých, že majitelé ani nevrací auta celá. V Evropě nicméně k žádnému podvodu skutečně nedošlo, protože normy měření NEDC poskytují automobilkám obrovský manévrovací prostor. Přesto VW vyvinul softwarovou úpravu řídící jednotky motoru, která má emise snížit i bez podfuků.

Jak funguje úprava u dvoulitrové verze motoru EA 189, testoval německý ADAC v létě a záhy se objevily zprávy o tom, že přehrání softwaru způsobuje nadměrnou hlučnost motoru do 2 000 otáček, kde dieselové motory tráví nemalou část svého života.

Nyní máme před sebou informace o tom, jak dopadla úprava softwaru tříválce 1,2 TDI s výkonem 75 koní. Vůz, na kterém bylo provedeno měření, byl Volkswagen Polo, ovšem tento motor se montoval i do Fabie II Greenline a Roomsteru Greenline. Pokud si chcete u svého vozu nechat přehrát software, máme dobré zprávy - emise oxidů dusíku skutečně klesly.

Vůz byl změřen před přehráním softwaru a po něm v cyklech NEDC, WLTP a BAB130. Protože původní software pozná měření NEDC, za směrodatné je nutno brát měření v cyklu WLTP a právě v něm byly emise NOx po úpravě softwaru o 22,9 % nižší. Konkrétní čísla bohužel neznáme.

Také se trochu změnily křivky výkonu a točivého momentu, jak si můžete prohlédnout na grafech níže. Výhodou budiž, že po změně softwaru přichází oblast maxima točivého momentu o nějakých 100 otáček dříve, třebaže maximální hodnota o pár Nm klesla a točivý moment i výkon je od zhruba 1 900 do 3 300 otáček po úpravě o chloupek nižší než dříve. Maximální výkon před úpravou byl o 5 koní vyšší, než udávají specifikace výrobce, a s úpravou se to nezměnilo.


Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 1 - vw polo po uprave sw adac test 01 graf vykonJak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 2 - vw polo po uprave sw adac test 02 graf tocmom
Výkon a točivý moment motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní

Při testování dle cyklu NEDC byly oproti původním papírovým hodnotám naměřeny vyšší emise CO2 a spotřeba paliva, ovšem to se dá očekávat, testujete-li ojeté auto v silniční specifikaci bez všech „optimalizací”. Druhé dva grafy ukazují, že emise CO2 s úpravou softwaru vzrostly o 2 gramy na kilometr, spotřeba vzrostla o 0,08 l/100 km. Oboje jistě můžeme považovat za zanedbatelné nárůsty, ovšem bavíme se pořád o normovaných číslech - ve skutečném světě lidé jezdí s jinou spotřebou a také může dojít k jiné změně.

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 3 - vw polo po uprave sw adac test 04 graf emiseJak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 4 - vw polo po uprave sw adac test 03 graf spotr
Spotřeba paliva resp. emise CO2 (přímo úměrné veličiny) motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní

Je nutné dodat, že před sebou máme výsledky laboratorního měření, z uživatelského hlediska to minule zase taková sláva nebyla, jak stojí i výše. Jestli to u 1,2 TDI bude podobné, zůstává otázkou, tato měření ale dopadla pro 1,2 TDI dobře - výkon se v podstatě nezměnil, spotřeba paliva stoupla neznatelně a emise NOx výrazně klesly. Takže pokud vám zrovna na tomto záleží...

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 5 - vw polo po uprave sw adac test 05Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 6 - vw polo po uprave sw adac test 06
Testované VW Polo vykázalo nižší emise NOx o 22,9 %

Zdroj: ADAC

Marek Bednář

Diskuze 20 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše