VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda

Škody způsobené Dieselgate na už tak nedokonalé pověsti VW v USA jsou dle Ferdinanda Dudenhoeffera tak velké, že měl trh sám opustit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda

13.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škody způsobené Dieselgate na už tak nedokonalé pověsti VW v USA jsou dle Ferdinanda Dudenhoeffera tak velké, že měl trh sám opustit.

Kauza Dieselgate je stále jednou z nejsledovanějších afér posledních měsíců, v Evropě už ale dění kolem ní pozvolna utichá. Ne tak v USA, tam si zatím VW stále nemůže být jist všemi důsledky. Ať už ale budou jakékoli, je jasné, že dopad kauzy na jeho zaoceánské aktivity bude mnohem větší než na Starém kontinentu - v USA je mezi automobilkami podstatně slabším hráčem a snášet přitom bude muset podstatně tvrdší rány.

Cestu ven z těchto patálií zatím nezná ani sám Volkswagen, ač sám jistě přemýšlí o různých východiscích. A přemýšlejí i jiní, někdy nahlas. Možná chtějí svými názory zaujmout samotný Volkswagen, který by se jejich nápadu chytil, možná se pouze chtějí zviditelnit. Do jaké z těchto skupin patří respektovaný německý profesor Ferdinand Dudenhoeffer, není jisté, jeho názory na tuto kauzu ale aktuálně zaujaly minimálně média.

Ředitel Centra pro automobilový výzkum při Univerzitě v Duisburgu-Essenu totiž uvedl, že koncern VW Group by měl ukončit veškeré aktivity značky Volkswagen na americkém kontinentu. Pokud tak neučiní, čeká jej nekonečný a zejména extrémně drahý boj o znovuzískání přízně a důvěry zákazníků, který nemusí vyhrát.

„Američané kvůli Dieselgate už nechtějí diesely a pro VW tak bude obtížné nabízet s úspěchem své vozy v USA. To je velké břemeno, americká veřejnost navíc nemá ráda, když někdo podvádí. Je otázkou, jak si VW může poradit s tím, že jeho potenciální zákazníci budou dokola konfrontováni s image podvádějící firmy,” řekl doslova Dudenhoeffer.

Tato slova určitě mají své opodstatnění. Situace Volkswagenu je nelehká, neboť kauza silně zasahuje jeho image, která není srovnatelná s tou, jakou požívá v Evropě. Němci o přízeň americké klientely vždy pouze bojovali a vesměs s omezenými úspěchy. A když už si v posledních letech udělali jméno alespoň s motory TDI, skončilo to fiaskem.

Tento stav potvrzuje Jack Nerad ze společnosti Kelley Blue Book. Podle nějž německá značka pouze každých pár let naznačí, že to s Amerikou myslí vážně, což trvá asi rok, ale poté veškerý humbuk utichne. „A to se opakuje již nějakých 30 let. Oni jsou zaměřeni na produkty, které fungují v Evropě, nemají nic konkurenceschopného, a to není recept na úspěch,” říká Nerad s tím, že by VW v Americe potřeboval úplně jiné modely - jeho evropské hvězdy či Passat vypraný na 40° Američanům tolik neříkají. V tomto by mu jistě Dudenhoeffer neodporoval, pozoruhodné ovšem je, jaké východisko z celé věci navrhuje.

Říká, že pokud VW Group chce být i nadále pevnou součástí amerického trhu, pak by kromě značek jako Audi či Porsche měl se značkou Volkswagen trh zcela opustit a nahradit ji jinou, v USA neposkrvněnou - Škodou. Ta dle Dudenhoeffera daným skandálem není nikterak zatížena, a tak může jen překvapit. Využila by tamní existující sítě dealerů a dalších nezbytností a o přízeň zákazníků by bojovala od nuly.

Je však otázkou, čím by Škoda mohla ve Státech zaujmout, neboť Volkswagenu je vyčítána kupříkladu omezená nabídka SUV. Nicméně taková Škoda oproti jich má ještě méně a když už něco má, jsou to stejně obdoby modelů VW, třebaže prostornější, což by v USA mohlo fungovat. Přesto nelze očekávat, že by Dudenhoefferovo doporučení padlo na úrodnou půdu, k čemuž se ostatně přiklání i někteří analytici. Kupříkladu Arndt Ellinghorst ze společnosti Evercore ISI naznačuje, že „VW již má ve Státech zapuštěné kořeny a pouze musí překonat dieselový skandál a začít nabízet ty správné produkty, nikoliv jen zámořské verze evropských modelů. Odstartovat s novou značkou, která by navíc ihned získala nálepku nízkonákladové východoevropské, nedává smysl.“

Dudenhoeffer ale trvá na svém, Volkswagen je prý ve Státech natolik oslaben, že by raději měl své aktivity skutečně ukončit a místo přenechat perspektivnější značky. S ohledem na zmíněné předpokládáme, že VW své americké showroomy neopustí, což je výsledek, s nímž nakonec počítá i sám Dudenhoeffer. Podle něj chce v zámoří uspět především hlavní akcionář koncernu, tedy rodina Porsche, která „tam má historické kořeny a odchod ze Států by její pýcha jen těžce nesla“. Škoda se tedy nejspíše za oceán nepodívá, i když nedávná exkurze Superbu naznačila, že zas až tak odmítaná by být nemusela. Začínat s čistým štítem někdy nemusí být... na škodu.


VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 1 - Skoda Superb USA video 01VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 2 - Skoda Superb USA video 02VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 3 - Skoda Superb USA video 03VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 4 - Skoda Superb USA video 04VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 5 - Skoda Superb USA video 05VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 6 - Skoda Superb USA video 06VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 7 - Skoda Superb USA video 07VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 8 - Skoda Superb USA video 08VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 9 - Skoda Superb USA video 09VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 10 - Skoda Superb USA video 10VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 11 - Skoda Superb USA video 11VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda - 12 - Skoda Superb USA video 12
Škoda Superb se svého dočkala v zámoří kladných reakcí, analytici však vidí nahrazení Volkswagenu českou značkou jako nesmysl a zbožné přání profesora Dudenhoeffera

Zdroj: Forbes

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.