Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vypněte Autopilot a přestaňte mu tak říkat, volá CR. Tesla to odmítá
15.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Organizace Consumer Reports žádá Teslu, aby vypnula automatické řízení a přejmenovala Autopilot kvůli nehodám posledních týdnů.
Americká organizace Consumer Reports žádá Teslu, aby upravila funkci Autopilot ve svých vozech tak, aby řidiči museli mít ruce na volantu. Důvodem je, nikoliv nečekaně, úmrtí Joshuy Browna a další nehody v posledních týdnech. Autopilot má být upraven tak, aby si lidé uvědomili, že to není skutečné autonomní řízení, a také má být podle Consumer Reports přejmenován.
Organizace ve své zprávě nazvané „Autopilot Tesla: příliš mnoho autonomie, příliš brzy” uvádí, že nehoda Joshuy Browna ji přiměla „zabývat se otázkou, jestli Autopilot a marketingový humbuk kolem něj propaguje nebezpečně předčasný úsudek, že Model S je schopný skutečně jezdit sám”. Tesla řidiče varuje, že systém stále vyžaduje pozornost řidiče, ale podle Consumer Reports to může být matoucí, protože Tesla podle CR v podstatě říká, že auto umí jezdit samo, ale že ho musíte pořád hlídat.
Pokračuje, že spousta automobilek začíná s poloautonomním řízením, ale Tesla je se zaváděním neobvykle agresivní. Je totiž jediná, kdo řidičům dovolí nemít ruce na volantu. „V časovém delším horizontu můžou pokročilé aktivní asistenční systémy v autech udělat naše silnice bezpečnější. Ale dnes máme obavy, že zákazníci dostávají hromadu slibů okolo neprověřené technologie,” uvádí Laura MacCleery, vice-prezidentka mobilizace u Consumer Reports. „Autopilot vlastně neumí řídit, ale lidem dovoluje nemít ruce na volantu po dobu v řádu minut,” pokračuje.
Tesla podle ní používá řidiče jako „laboratorní krysy” v beta-programu. Dále MacCleery poznamenala, že výrobci „musí bezodkladně nazývat automatizované věci popisnými, nikoliv přemrštěnými jmény”. A že by neměli do světa vypouštět novinky, pokud si nejsou stoprocentně jisti, že jsou bezpečné.
Odpověď Tesly je stále stejná - nic měnit nebudeme, Autopilot zůstane Autopilotem. „Činíme rozhodnutí na základě dat z reálného světa, nikoliv spekulací z médií,” uvedla automobilka. Je ale třeba dodat, že argumentace Tesly milionem ujetých mil s puštěným Autopilotem je zavádějící. Naprostá většina této vzdálenosti byla jistě ujeta způsobem, kdy reálně řídil řidič a opravdu si od auta nechal pouze pomáhat. Nehoda Joshuy Browna se naopak velmi pravděpodobně (s ohledem na okolnosti a dřívější Brownova videa) stala tak, že vůz skutečně řídil jen Autopilot a „řidič” dělal cosi jiného.
Takových mil Autopilot obsloužil jistě nesrovnatelně méně a přesně pro toto využití systém vhodný není. Jeho způsob prezentace a vůbec možnost jeho využití ze strany Tesly ale k takovému zacházení s ním svádí a CR chce po Tesle v podstatě jen jedno - nedovolte jej takto lidem využívat a neříkejte mu jménem, který neodpovídá jeho skutečným možnostem. A to se zdá rozumné - funkce podpory řízení zůstane, nespolehlivé autonomní řízení ale k dispozici nebude. Je to výhra a výhra, odstraněna bude jen potenciálně nebezpečná část rozsahu fungování systému, nic více.
Právě to dává Tesle díl odpovědnosti. Pojmenovat slovem „Autopilot” systém, který je „jen” lepším adaptivním tempomatem známým i z jiných aut, je dost zavádějící. Můžete k tomu připisovat slovíčko „beta” a říkat stokrát, že řidič musí mít ruce na volantu, ale stále je slovo „Autopilot” napsáno velkými písmeny a varovné nálepky polovina lidí nečte, bohužel. Podle Tesly Autopilot slovo „beta” znamená spíš to, že není dokonalý, ne to, že je na řidičích testován. Samozřejmě jsou sbírána data pro vylepšování jeho funkce, ale odhadujeme, že to by se dělo, i kdyby nikde označení „beta” nebylo. Takovéto použití tohoto označení tedy může být též zavádějící.
Zda tyto incidenty budou mít negativní vliv na hodnotu ojetých vozů Tesla, je otázkou; spíš by ji podle našeho názoru snížilo, kdyby byl Autopilot deaktivován. V této souvislosti se sluší dodat, že Tesla kdysi v obavách zákazníků před rychlým poklesem ceny jejích aut garantovala odkup po 36 - 39 měsících za 50 % jeho původní ceny plus 43 % ceny příplatků. Nyní se ovšem ukazuje, že skutečná tržní hodnota ojetých vozů Tesla je na úrovni 57,2 % původní ceny a program Resale Value Guarantee byl tedy zrušen.
Tragická nehoda Joshuy Browna je nepochybně jeho odpovědností, Tesla si nad ní ale nemůže jen tak omýt ruce
Tesla Model S nemá skutečný autopilot, její Autopilot je adaptivní tempomat a aktivní asistent jízdy v pruzích
Zdroj: Consumer Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda