Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít
14.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nad budoucnost naftových motorů se v posledních letech stahují mračna, stále jsou ale relativně žádané. Po 22. únoru se za nimi může definitivně zavřít voda.
Přijde to dnes skoro neuvěřitelné, ale ještě před třemi léty bylo na diesely nahlíženo jako na spasitele planety. Tak se k nim stavěl establishment v Evropě, kde byly v potaz brány především emise CO2. Starý kontinent se v rámci Kjótského protokolu zavázal k jejich výrazné redukci a bez dieselů a od reality odtržené metodiky měření spotřeby by to nešlo. Proto byli „producenti sazí“ preferováni prakticky veškerými vládami a procedura NEDC zůstávala neměnná po dvacet let, což umožnilo firmám najít i tu sebemenší skulinu v pravidlech.
Poté přišel skandál Volkswagenu a vše se sesypalo rychleji než domeček z karet. Již od loňského září tak musí nově homologované vozy procházet testy WLTP, jež sice také jsou od skutečného světa vzdáleny, reflektují jej však daleko lépe než předchozí metodika. Na samotné diesely je pak náhle nahlíženo jako na typ pohonných jednotek, který nás za chvíli bude mít všechny na svědomí a podle mnoha lidí si zaslouží odchod do věčných lovišť.
Až dosud jsme se pohybovali na úrovni lovení kladných politických bodů, případně pak předsudků. Nicméně některá města, zejména pak ta německá, se rozhodla vytáhnout do boje za reálně čistší ovzduší. Není to ve výsledku až tak překvapivé, neboť dle Centra pro automobilový výzkum (CAR) ovzduší řady metropolí obsahuje koncentrace NOx až dvakrát překračující povolené limity. Za jejich produkcí stojí hlavně diesely, tak je jasné, na jakém poli se bitvy odehrají.
Automobilky samozřejmě narůstající averzi vůči dieselům již zaznamenaly, proto ostatně v loňském roce došlo ke spuštění celé řady programů, díky kterým měly staré vozy s „naftožrouty“ zcela zmizet z ulic a těm nejnovějším byl přehrán software. Podle Ferdinanda Dudenhöffera, který je šéfem výše zmíněného centra, ovšem ani tyto kroky nevedly ke zlepšení ovzduší a ke snížení emisí NOx. Bude proto prý třeba daleko razantnější opatření.
Nejspíše asi nemusíme dodávat, že jde o dříve již mnohokrát zmiňované zapovězení vjezdu starších dieselových aut do center některých německých metropolí. Patří mezi ně Mnichov, Stuttgart, Kolín, Reutlingen, Hamburg, Heilbronn, Kiel, Düsseldorf, Darmstadt a Ludwigshafen. Je ovšem více než jisté, že jakmile budou učiněny první krůčky, další města se přidají. Všichni tedy s velkým napětím očekávají příchod 22. února.
Proč je ve hře zrovna toto datum? Právě za osm dní se bude konat přelíčení německého federálního soudu, který má rozhodnout, zda ony metropole mohou takový zákaz vydat či nikoliv. Zatím by se sice mělo jednat pouze o určité oblasti - tedy především centra měst - nicméně nejspíše všichni známe pořekadlo o podaném prstu a následně o utržené ruce. Právě proto bude verdikt ostře sledován, v podstatě změní automobilový vývoj v celé Evropě.
Aktuálně si přitom asi nikdo nedokáže představit, co se stane, pokud soud rozhodne ve prospěch měst. Dieselové motory používají taxíky, kurýři, zásobování, ambulance, autobusy, popeláři a samozřejmě i miliony běžných občanů. V některých případech - zejména u veřejných služeb - nejspíše dojde na výjimky z pravidel, ovšem většina lidí bude nucena k rozhodnutí, zda obměnit vozový park nebo naopak třeba pracovní místo nacházející se v Mnichově.
Německo je přitom hlavním evropským trhem, jen v loňském roce zde bylo registrováno 3 441 262 aut. To je téměř pětina všech prodaných vozů v celé EU. To je již pořádná porce koláče, kterou je třeba brát v úvahu. Pravda, zákaz se sice bude týkat starších dieselů, nicméně už dosavadní náznaky možného příchodu takového zákazu způsobily, že se Němci začali dieselům vyhýbat. S ohledem na současné tažení proti nim je totiž docela dobře možné, že za pár let dojde i na jeho rozšíření na veškeré „naftožrouty“. Pokud by města mohla vjezd dieselů do center zakázat, v Německu by jim to strhlo vaz.
Navíc se dá předpokládat, že Německo sebou strhne lavinu dalších zemí, ostatně odporem vůči dieselům se v poslední době vyznačuje především Francie, tedy třetí největší evropský trh, kde loni bylo prodáno 2 110 748 aut. Souhrnně tak již jde o více než třetinu registrací celé EU, což si automobilky jen stěží mohou dovolit ignorovat. Daným náladám tedy zcela jistě přizpůsobí vývoj i nabídku.
22. února se opravdu rozhodne o budoucnosti dieselů v Evropě. Jejich osud sice byl značně nahnutý již kvůli podvodu Volkswagenu, nicméně očekávaný soudní verdikt může celý proces značně urychlit. Pokud tedy toužíte po ojetém dieselu, se kterým se budete pohybovat jen na našich silnicích, můžete se u dovezených ojetin těšit na ještě nižší sumy než dosud. I když je pochopitelně otázkou, jak by rozmach německých zákazů vjezd do center ovlivnil uvažování českých politiků a tedy i vývoj v České republice...
Německé metropole mají problém s vysokou mírou emisí NOx v ovzduší, prý hlavně kvůli dieselům. Za osm dní federální soud tak může potvrdit zákaz jejich vjezdu do center, což by dozajista ovlivnilo vývoj nejen v Německu, ale i v celé Evropě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.