Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o elektromobily je nafouklá bublina, naprostá většina lidí si je znovu nekoupí
1.4.2019 | Petr Prokopec
Ze všech stran na nás srší informace o tom, že elektromobilita je jediná budoucnost. Vývoj na jediném skutečně velkém trhu s elektrickými auty tomu ale nenasvědčuje, většina z milionu majitelů elektromobilů v Číně už je znovu nechce.
Čína je bezesporu lídrem na poli elektromobility. Dle posledních odhadů fungovalo v loňském roce na největším trhu světa minimálně 500 start-upů. Tento počet ale ve výsledku není překvapující, Čína se rozhodla výrobce podporovat opravdu štědře. Dosud tedy stačilo, abyste vyrukovali s vozem, který zvládne minimálně 150 kilometrů, a rázem jste měli nárok na nemalou dotaci. Ta navíc přicházela přímo od centrální vlády, kromě toho však elektromobilitu podporovaly i jednotlivé provincie.
Tento přístup se minimálně při pohledu na registrace vyplatil. Loni bylo v Číně prodáno rekordních 1,256 milionu aut s alternativním pohonem a většina z nich se obešla zcela bez spalovacího motoru. Letos bude daný počet ještě vyšší, země cílí na metu dvou milionů kusů, jíž by ráda dosáhla v roce příštím. Dosud se nezdálo, že by odvážný plán mohl na něčem ztroskotat, nicméně nejnovější vývoj dokládá, že ani tato elektrická pohádka zatím nemá úplně šťastný konec.
Problémem je jednak množství závad, jež tamní elektrické vozy trápí. V tomto směru zkušenost z Číny potvrzuje, že nápad Tesly na zrušení veškerých pravidelných servisních prohlídek kvůli spolehlivosti je spíše zbožným přáním než odrazem reality. Americké elektromobily končí obvykle ve statistikách spolehlivosti na posledních místech a čínské značky na tom zjevně nejsou jinak. Loni bylo v rámci svolávacích akcí povoláno do servisů 135 700 aut.
Jinými slovy, více než 10 procent všech prodaných elektromobilů se během krátké chvíle vrátilo zase zpět k prodejci, což je ve světě konvenčních vozů nepoznané číslo. Důvody byly ve většině případů spojeny s elektrickým ústrojím a bateriemi, minimálně 40 aut se navíc samovolně vznítilo. Lidem navíc vadí omezený dojezd, dlouhá doba dobíjení, přes veškeré dotace vysoká cena a rychlý pokles hodnoty. V kontextu s tím neudiví, že téměř 70 procent lidí, kteří si elektromobil koupili, podobný krok do budoucna odmítá.
Odpor vůči alternativnímu druhu paliva ovšem moc nezapadá do vládních plánů. Ta se proto rozhodla, že je čas na změnu a štědrou dotační politiku ukončí. Na vládní příspěvek tak nyní budou mít nárok pouze ty vozy, které zvládnou bezemisně urazit minimálně 250 kilometrů. A aby toho nebylo málo, snížena bude i podpora těm vozům, které urazí minimálně 400 kilometrů na jedno nabití, a to z 50 tisíc yuanů (cca 170 tisíc korun) na polovinu.
Toto omezení vládní podpory navíc nemusí být konečné. Politici již dříve naznačovali, že po roce 2020 by mohli dotační program zarazit definitivně. A to především proto, že výrobci se na podpoře stali daleko závislejší než na skutečných prodejích. Nyní ale budou muset přijít s mnohem kvalitnějšími a v rámci světa i daleko konkurenceschopnějšími produkty, což je účel nové politiky. Dá se tedy předpokládat, že spousta zmiňovaných start-upů zanikne.
Jedním z nich je i firma Nio, která se na státní podporu spoléhala i přesto, že se svými produkty nejnižší patra trhu zcela minula. Kupříkladu elektrické SUV ES6 s dojezdem až 510 kilometrů startuje na sumě 358 tisíc yuanů (1 214 000 Kč), ovšem jen v rámci ceníku. Pokud ale započteme vládní i lokální podporu, pak se zákazníci dostali pod 300 tisíc yuanů (1,01 mil. Kč). Stát tak na svých bedrech nesl více než sedminu ceny. Nyní to ale již bude maximálně jedna čtrnáctina.
Nio se již k vládním záměrům vyjádřilo, společnost hodlá držet stejné ceníkové ceny u svých vozů i poté, co na ně stát bude přispívat až o 67 procent méně než dosud. Tato značka již nyní i kvůli vysokým cenám o zákazníky bojuje poměrně zoufale a je velmi pravděpodobné, že do budoucna bude mít ještě větší problémy. Znovu se tedy potvrzuje, že bez dotací je zájem o elektromobilitu jen nafouklou bublinou, k jejímuž splasknutí stačí velmi málo.






Automobilka NIO jako řada dalších čínských start-upů zkrouhnutí vládní dotace odskáče především, její již tak relativně drahé SUV ES6 ještě dále podraží
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejčtenější články
V Evropě se začalo prodávat levné čínské rodinné auto. I když cestou k nám citelně zdražilo, pořád stojí relativně málo
26.5.2025Designový šéf Ferrari osvětlil pozadí rozchodu s Pininfarinou, teď by možná chtěl vrátit čas
26.5.2025Německý automobilový průmysl se hroutí, přiznávají po vývoji z posledních let sami Němci. Špatné zprávy přicházejí pomalu den co den
27.5.2025Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk
27.5.2025Srovnejte si nový Nissan Micra s Renaultem, ze kterého vychází. Japonci to s ním zmastili hned dvakrát
27.5.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 08:04 - GeneHawkins
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales