Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení

Nic proti boji za lepší ovzduší, tudy ale cesta nevede. Zákazy starších aut nebo motorek se vezou na vlně populismu, reálně ale neřeší vůbec nic. Případ zákazu starších Vesp v Janově je toho dobrým důkazem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení

dnes | Mirek Mazal

Nic proti boji za lepší ovzduší, tudy ale cesta nevede. Zákazy starších aut nebo motorek se vezou na vlně populismu, reálně ale neřeší vůbec nic. Případ zákazu starších Vesp v Janově je toho dobrým důkazem.

Italské město Janov leží zhruba 200 kilometrů od současného sídla firmy Piaggio, jež vyrábí ikonické skútry Vespa. Metropole provincie Genova a svého času centrum mocné Janovské republiky zavedla bezprecedentní zákaz starších provedení těchto legendárních motorek udávajících originální styl jedné stopy.

První Vespa sjela z výrobní linky v roce 1946, celých 73 let jí zůstalo stejné charakteristické ztvárnění karoserie i malých kol, tvůrci nekompromisně dbají na používání rovné podlahy a předního štítu proti větru. Přidáním veselých barev vzniká jeden z nejoblíbenějších dopravních prostředků vyhledávaný napříč generacemi především díky sympatickému vzhledu, nízké ceně a snadnosti používání.

Kde jinde by měly Vespy zdobit ulice než v Itálii, ovšem ekologicky smýšlející Janov chce vyřadit z provozu všechny kusy starší 20 let i některé novější. V centru má začít platit zákaz vjezdu strojů s datem výroby před rokem 1999 a předpis se bude vztahovat i na novější exempláře modelů Primavera 125 a 150. Paradoxní návrh prošel jako projev snah o snížení znečištění ovzduší, jenže je to jen krátkozraký populismus.

Omezení bylo připraveno už před třemi léty, ale místní obyvatelé tehdy hlasitě protestovali proti schválení během sedmdesátých narozenin Vespy. Globálně úspěšnou výrobní společnost založil Rinaldo Piaggio přímo v Janově, proto si patrioti nechtěli vzít svůj symbol, který fakticky nemůže mít tak drastický ekologický dopad proti daleko horším znečišťovatelům například kotvícím v nedalekém přístavu. O tři roky později je ale zákaz znovu na stole.

Zní možná rozumně, však starší vozidla jsou neekologická, odpůrci omezení ale argumentují fakty ukazujícími, že opravdu nemá šanci nic přinést. V Janově jsou registrovány pouhé 3 000 těchto strojů, z nichž většinu navíc majitelé využívají pouze sporadicky, nikoli jako prostředky pro denní ježdění. Poukazují Odpůrci tedy poukazují na to, že omezení nepřinese žádný reálný efekt z hlediska čistoty ovzduší, oněm 3 000 majitelů ale znemožní jakýkoli provoz Vesp v jejich rodném městě.

V tomto Italové udeřili hřebíček na hlavičku - starší automobily nebo motorky jsou sice neekologické a působí dojmem velkého zdroje znečištění, jenže fakt, že je lidé dávno intenzivně nepoužívají, z nich činí pouze virtuální, nikoli faktickou hrozbu. Takové stroje jsou dnes spíše dědictvím, symbolem, nikoli primárně dopravním prostředkem.

Nový starosta Marco Bucci na to neslyší, podle vlastních slov nechápe, proč všude ve vyspělé Evropě zákazy nevadí a jen v historické přístavní destinaci vzniká tvrdý odpor. Zároveň dodal, že mu vadí pouze dvoutaktní motory. „Chceme se přizpůsobit, aby město patřilo mezi nejlepší v Evropě, pokud jde o respekt k životnímu prostředí,“ sdělil v obhajobě. „Nikdo neříká, že by tu neměly být žádné motorky, ale musí být čtyřtaktní,“ dodal.

Těch zákazů v Evropě ale není moc - v jiných metropolích nemohou za určitých okolností starší skútry například do Amsterdamu nebo Paříže, navíc Janov se má stát prvním italským územím zapovězeným starším Vespám, což je poněkud absurdní, jde-li o jejich rodné město. Italové se tak bouří a napříč zemí se po sociálních sítích šíří iniciativa #lamiavespanonsitocca (nesahejte mi na mou Vespu), která má velkou odezvu. Je tak možné, že Janov pod tlakem se zákazem ještě couvne, v tuto chvíli je ale nalajnovaný jasně.


Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 1 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 01Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 2 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 02Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 3 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 03Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 4 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 04Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 5 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 05Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 6 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 06Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 7 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 07Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 8 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 08Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 9 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 09Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 10 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 10Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 11 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 11Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 12 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 12Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 13 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 13Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 14 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 14Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 15 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 15Zákaz části slavných skútrů v jejich rodném městě ukazuje absurditu těchto omezení - 16 - Mesto Janov chce zakazat Vespy 16
Vespa vždy patřila do Itálie, ale oblíbili si ji po celém světě. V místě jejího vzniku nyní zavedli kruté omezení ikonických skútrů starších 20 let i novějších. Lidé se právem bouří, je to nesmysl

Zdroj: Reuters

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama