13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají

Už spojení „sportovní auto” zavání drahotou, na trhu ojetin se ale najde dost schopných vozů, které moc nestojí. A jejichž ceny už klesat nemají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají

4.11.2017 | Petr Prokopec | 25 příspěvků

Už spojení „sportovní auto” zavání drahotou, na trhu ojetin se ale najde dost schopných vozů, které moc nestojí. A jejichž ceny už klesat nemají.

Pravidelně píšeme o autech, která se svých životních cyklech dostanou do fáze, kdy jejich ceny na trhu ojetin přestanou klesat. Jednoduše proto, že přetrvávající zájem o ně začne převyšovat nabídku dostupných exemplářů ve slušném stavu. Takový moment nastane v „životě” skoro každého vozu, ostatně už před léty došlo třeba i na takový Trabant - nejobyčejnější „komunistické” přibližovadlo vyrobené ve skoro 3 milionech exemplářů. Přesto dnes tato auta ve slušném stavu nekoupíte lacino.

Obvykle vám nabízíme jakousi všehochuť automobilů, u nichž se pokles cen zastavil nebo brzy zastavit má. To právě pro ukázku, že taková chvíle nastane skoro pokaždé. Nejpravděpodobněji a nejdříve ale nastane u jakkoli zajímavých aut, typicky těch sportovních. Hlavní důvod je prostý - moderní automobily jsou sice rychlejší, ovšem jejich vadou na kráse je stále větší množství elektroniky, jež se staví mezi řidiče a ryzí potěšení. To sice můžete kvitovat, faktem ale je, že se stále najde spousta lidí, kteří jsou ochotni zaplatit za klasický vůz více či méně bez elektronických berliček dost peněz.

Právě proto se dnes zaměříme na sportovní auta, protože pro nadšeného řidiče spojují dva ideály - dobře si sjede a nebude ho to moc stát. Pravda, provozní náklady na jakkoli sportovní auto jsou z podstaty vyšší, pokud jej ale jako ojeté nekoupíte draho a pokles jeho hodnoty bude nulový nebo záporný, půjde s tím žít o poznání snáze než s novým sporťákem za miliony, který vás hned první rok vlastnictví bude stát statísce jen kvůli poklesu hodnoty.

S analytiky na trh ojetých vozů jsme dali dohromady 13 kandidátů (a jednoho „Černého Petra“), jejichž ceny na trhu ojetin už přestaly klesat, nebo se to v nejbližší době očekává. A snažili jsme se vybírat co nejzajímavější stroje za dostupné ceny - protože radu „koupit Bugatti Chiron” by asi ocenil málokdo...

Tady je ona snad šťastná třináctka v abecedním pořadí, u níž uvádíme ceny za první nebourané kusy ve slušném stavu na německém trhu. Protože u nás jsou některé z nich jako ojeté nabízeny jen ve velmi omezených počtech.

Alfa Romeo 75 3,0 V6

Sedan 75 (zvaný na americkém trhu Milano, ale to spíše pro zajímavost) byl posledním vozem italské automobilky, než ji převzal Fiat a dostal ji tam, kde je. Za pozornost v tomto případě stojí vrcholné provedení, které dostalo poladěný třílitrový šestiválec a téměř ideální rozložení hmotnosti díky usazení převodovky u zadní nápravy - ano, modelu 75 má ještě pohon zadních kol. Svezení je to pořád parádní, ceny přitom startují na sumě 7 500 Eur (cca 193 00 Kč). Už chvíli stoupají a změnit se to nemá.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 1 - 13 budoucich sportovnich legend 0113 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 2 - 13 budoucich sportovnich legend 0213 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 3 - 13 budoucich sportovnich legend 03

Audi TT 1. generace

První generace Audi TT byla velkým hitem, navzdory tomu, že ji mnozí označovali za zženštělou nebo dokonce... však víte. Reputaci sice uškodil nedotažený podvozek, nicméně z toho si řada lidí s ohledem na design těžkou hlavu nedělala. Navíc 3,2litrové provedení vše napravilo, neboť spolu s vyšším výkonem přineslo také zadní křídlo, které se staralo o tolik chybějící stabilitu. Ceny se propadly až na samotné dno, přeplňovaná jedna-osma s předním pohonem je nyní k mání již od 2 700 Eur (asi 69 000 Kč). Dále ale klesat nemají. Na onen šestiválec s quattrem, docela vzácný stroj, ovšem potřebujete mnohem víc - asi půl milionu...

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 4 - Sportovni auta nezruinuji vydelaji dalsi 0113 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 5 - 13 budoucich sportovnich legend 0513 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 6 - 13 budoucich sportovnich legend 06

BMW řady 6 E24

Jedna z mnichovských legend se zejména ve verzi M635CSi prodává za nemalé peníze, čemuž se nelze divit, neboť je považována za počátek všech modelů BMW M6. Vznikla přitom jen v 4 088 kusech, jenž dostaly 282 koní. Tito exoti jsou drazí už dlouho, zbylá provedení ale také disponovala šestiválcem a přes nižší výkon nebyla pomalá - nejslabší 628 CSi se rozjela na 215 km/h. Pořídit lze od 7 500 Eur (cca 193 000 Kč).

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 7 - 13 budoucich sportovnich legend 0713 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 8 - 13 budoucich sportovnich legend 0813 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 9 - 13 budoucich sportovnich legend 09

Dodge Viper

Když se Viper poprvé ukázal v roce 1991 během závodu Indianapolis 500, všichni protáhli ústa úžasem. Pod extrémně dlouhou kapotou se navíc skrýval desetiválec, s jehož zrodem pomohlo Lamborghini, které Chrysler v té době vlastnil. Jeho 400 koní a enormní točivý moment pak byly důvodem, proč Viper nikdy nepotřeboval automat. Tohle auto není levné, na opravdový supersport ikonického statutu ale také není vyloženě drahé - k mání je od necelých 40 000 Eur, tedy asi 1 milionu Kč. Lamba, Ferrari či špičková Porsche té doby dnes stojí mnohem víc.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 10 - 13 budoucich sportovnich legend 1013 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 11 - 13 budoucich sportovnich legend 1113 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 12 - 13 budoucich sportovnich legend 12

Fiat Coupe

Fiatu Coupe se říkalo Ferrari pro chudé a tato slova na něj docela seděla. Ve verzi Turbo totiž Fiat Coupe dosahoval nejvyšší rychlosti 250 km/h. To z něj po nějaký čas dělalo nejrychlejší předokolku na světě. Navíc jej zdobí netradičně řezané blatníky, pod které se podepsal Chris Bangle v době svého působení u italské automobilky. Verze Turbo se dnes prodávají v použitelném stavu od 3 200 Eur, tedy asi 80 tisíc Kč s potenciálem jen růst.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 13 - 13 budoucich sportovnich legend 1313 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 14 - 13 budoucich sportovnich legend 1413 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 15 - 13 budoucich sportovnich legend 15

Honda S2000

Honda S2000 osazená atmosférickým dvoulitrovým čtyřválcem svého času nabízela nejvyšší litrový výkon, a sice 120 koní. Zároveň disponovala dvojím charakterem, kdy zhruba v 6 000 otáčkách došlo k přepnutí na ostřejší vačky. V té chvíli jste se dočkali bleskurychlého tempa, zároveň však bylo třeba náležité pozornosti, jinak jste také mohli skončit ve škarpě. Ceny dnes začínají na 7 500 Eur (cca 193 000 Kč) a níže již nepůjdou.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 16 - 13 budoucich sportovnich legend 1613 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 17 - 13 budoucich sportovnich legend 1713 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 18 - 13 budoucich sportovnich legend 18

Mazda RX-8

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 19 - 13 budoucich sportovnich legend 1913 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 20 - 13 budoucich sportovnich legend 2013 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 21 - 13 budoucich sportovnich legend 21

Poslední Wankel na trhu je již nyní legendou, neboť není jisté, zda se tento druh motoru někdy vrátí. Mazda navíc naznačuje, že se tak nestane bez jisté formy elektrifikace, což z RX-8 dělá ještě cennější vůz. To možná není patrné na trhu s ojetými vozy, kde ceny začínají již na 1 200 Eur (cca 31 000 Kč). Je však nutné dodat, že v takovém případě vás čeká repase motoru a konfrontováni budete i s neduhem Mazdy - korozí.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 22 - 13 budoucich sportovnich legend 2213 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 23 - 13 budoucich sportovnich legend 2313 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 24 - 13 budoucich sportovnich legend 24

Totéž ostatně platí také o Mazdě RX-7, v jejímž případě je nejžádanější třetí generace, u které byl nabízen dokonce i třírotor. Ten ale prakticky není k sehnání, za dvourotor pak dáte minimálně 10 000 Eur (asi 257 000 Kč).

Mercedes-Benz E63 AMG W211

V roce 2007 byl Mercedes E63 AMG zásluhou atmosférického osmiválce naladěného na 514 koní jedním z nejrychlejších sedanů planety. Přenos výkonu dostala na starosti automatická převodovka, přičemž zadní kola bylo možné usmažit na požádání. Vedle sedanu existoval i kombík, do kterého se vešel klidně vlkodav. Ceny se propadly již na 14 000 Eur (359 000 Kč) a níže jít nemají.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 25 - Sportovni auta nezruinuji vydelaji dalsi 0213 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 26 - 13 budoucich sportovnich legend 2613 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 27 - 13 budoucich sportovnich legend 27

Mercedes-Benz SL R129

Prakticky každý Mercedes SL momentálně roste na ceně. Neplatí to jen o původním Gullwingu, ale třeba také o jedné z modernějších generací R129. Ta jen za poslední dva roky navýšila svou hodnotu na dvojnásobek a dá se předpokládat, že v této cestě bude pokračovat. Pokud tedy máte zájem, raději si pospěšte, za ceny startující pod 6 000 Eur (asi 152 000 Kč) již dlouho k mání nebude.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 28 - Sportovni auta nezruinuji vydelaji dalsi 0313 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 29 - 13 budoucich sportovnich legend 2913 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 30 - 13 budoucich sportovnich legend 30

Mercedes-Benz SLK 32 AMG

Dnes se možná na šestiválcová AMG díváme jako na „levobočky“, ovšem v případě původního Mercedesu SLK šlo o naprostý vrchol nabídky. Přeplňovaná jednotka dávala 354 koní, se kterými byla spojena pevná skládací střecha, již třícípá hvězda znovu objevila zhruba 60 let po Peugeotu. Nakupovat dnes lze od 12 000 Eur (cca 308 000 Kč).

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 31 - 13 budoucich sportovnich legend 3113 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 32 - 13 budoucich sportovnich legend 3213 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 33 - 13 budoucich sportovnich legend 33

Opel Speedster

I Opel dokázal vyrábět sporťáky, ze kterých se mnohým podlamovala kolena. Speedster vznikl ve spolupráci s Lotusem, vůči modelu Elise je však mnohem vzácnější. Německá automobilka měla v nabídce dvě varianty, z nichž tou zběsilejší bylo dvoulitrové Turbo. Parádu ovšem uděláte i se základní 2,2litrovou atmosférou, která je navíc výrazně levnější, ačkoliv i ta už na ceně roste a startuje na 13 500 Eur (346 000 Kč).

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 34 - 13 budoucich sportovnich legend 3413 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 35 - 13 budoucich sportovnich legend 3513 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 36 - 13 budoucich sportovnich legend 36

Porsche 911 996

Ano, víme, že jde o možná nejošklivější Porsche 911 všech dob, a to kvůli čelním světlům. Zároveň jde o první model, který dostal chlazení vodou a navíc ani nepatřil mezi nejspolehlivější 911ky. Nicméně pořád je to Porsche 911, tedy legenda mezi sporťáky a jízdou dokáže okouzlit i dnes. Atmosférický boxer přitom nabízel již u základní verze 300 koní, které vás vyjdou i na méně než 13 000 Eur (cca 334 000 Kč).

Porsche Boxster 986

První generace Porsche Boxster byla vyvíjena společně s výše zmíněnou generací 911, nicméně nabídla výrazný rozdíl v koncepci - motor se přesunul před zadní nápravu. Zpočátku měl přitom šestiválec 2,5litrový objem, automobilka však posléze přišla i s verzí S, která již měla pod kapotou tři-dvojku. Ta ale stojí výrazně více než 5 000 Eur (asi 129 000 Kč), na kterých dnes startují základní varianty. Ceněné nikdy nebyly a ve srovnání s 911 asi nikdy nebudou, ani jejich ceny ale už klesat nemají.

13 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 37 - 13 budoucich sportovnich legend 4013 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 38 - 13 budoucich sportovnich legend 4113 sportovních aut, která vás nezruinují. A možná vám i něco vydělají - 39 - 13 budoucich sportovnich legend 42

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše