Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche
9.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zda je auto drahé či levné na pořízení poznáte snadno z jeho ceníku, ale jaká jsou skutečně levná dlouhodobě, pokud započítáme i náklady na servis apod.?
Pořídit si automobil je jedna věc, ale dlouhodobě utáhnou veškeré náklady související s jeho provozem, je věc často úplně jiná. To je mimo jiné jedno z úskalí pořízení staršího luxusního auta - sice za něj dáte zlomek původní ceny, jenže provozní náklady, tedy zejména spotřeba paliva a náročnost údržby, zůstávají stále stejné.
Z těchto důvodů nejsou starší luxusní auta pro každého, třebaže o nich občas píšeme v úžasu. Rčením: „Kdo si koupí opici, musí mít i na banány,” se ale každý z nás musí řídit nejen při pořízení ojetého auta, ale i při koupi toho nového. A hledáte-li auta, která mají veškeré provozní náklady úplně nejlevnější, poslouží vám čerstvý přehled takových vozů od německého autoklubu ADAC.
Ten seřadil nová auta podle nákladů na ujetý kilometr - nejen v palivu, ale také v údržbě a zejména v poklesu hodnoty, která u auta koupeného jako nového z autosalonu tvoří největší část nákladů. Tedy, pokud se nebavíme o Porsche Cayman GT4 nebo podobné libůstce, které začne cena naopak okamžitě po pořízení růst.
Pochopitelně lze namítnou, že jsou to „německé provozní náklady” a ty české budou trochu jiné. Trochu ano, v Německu je dražší palivo a některé služby, ovšem třeba ceny aut a poklesy hodnoty jsou prakticky totožné. Nelze tedy očekávané náklady brát na halíř přesně, třebaže jsme je z eur převedli na české koruny, ale relativně u nás situace nebude jiná. Pokud v Německu patří třeba Škoda Octavia 1,2 TSI (u nás už se neprodává, jinde ano) mezi provozně nejlevnější kompakty, u nás mezi ně bude patřit též.
Škodovky tu najdete dvě a ještě jednu skoro-škodovku- Seat Mii, španělskou inkarnaci Škody Citigo a VW up!. Vezměme tedy právě Mii jako příklad - kilometr v něm vyjde na 6 korun a 98 haléřů, započítáme-li všechny náklady. Spotřeba 4,5 litru na 100 km asi nepatří k největším položkám, ale provozní náklady, jejichž součástí je spotřeba, jsou tu druhou nejvyšší součástí celkových měsíčních nákladů, hned po ztrátě hodnoty.
Pochopitelně, náklady na spotřebu a také náklady na ujetý kilometr jsou závislé na ročním kilometrovém proběhu. ADAC počítal s tím, že si člověk koupí nové auto a nechá si ho čtyři roky, během kterých ujede 60 tisíc kilometrů - v 911 stejně jako v Mii, je to prostě příklad.
Za jeden rok to tedy dělá 15 tisíc km a od tohoto čísla se výpočty odvíjí. Najedete-li víc, spotřebujete více paliva, ale pokles hodnoty o tolik vyšší nebude, pojistka bude stále stejná a celkové náklady se budou rozpočítávat do většího počtu kilometrů. 15 tisíc kilometrů za rok je nicméně docela rozumný odhad, starší statistika zjistila, že u aut v soukromém vlastnictví je průměrný roční proběh necelých 12 tisíc kilometrů, takže docela blízké číslo.
Provozní náklady zahrnují zejména palivo, ale také doplňování motorového oleje a podobných kapalin a také náklady na mytí a podobnou péči ve výši 250 Eur ročně. Fixní náklady zahrnují mimo jiné pojištění, silniční daň, náklady na technické kontroly a parkovací poplatky, uplatněné opět paušálem 200 Eur ročně.
Absolutně nejnižší náklady z této tabulky má Dacia Sandero, u které je kvůli nízké pořizovací ceně také nízká ztráta hodnoty; je to jedno z mála aut, kde tahle položka není nejvyšší. Výsledkem je 6,70 Kč/km; pokud tedy chcete jezdit co nejlevněji, správnou cestou není Mii, up! nebo Citigo, nýbrž právě Sandero.
Auta s nejnižšími provozními náklady v rámci šesti tříd
Je nutné podotknout, že ony celkové měsíční náklady nepředstavují částku, kterou každý měsíc musíte zaplatit za provoz auta. Je to jakýsi průměr, do kterého je zahrnutý i servis, ale ten bývá nárazovým výdajem. A částku z kolonky Ztráta hodnoty nebudete nikomu platit; za auto jste už zaplatili. Nebo ho splácíte. Mimo to je ztráta hodnoty největší v prvním roce - podle ADACu v průměru 24,2 % -, pak pomalu klesá, takže by nemuselo být od věci se podívat po zánovním, třeba rok starém autě.
A znovu připomínáme, že před sebou máme německá čísla, která odlišuje třeba i to, že u soukromých aut se neplatí silniční daň a také povinné ručení je u nás v průměru nižší než v Německu. Představu nicméně tahle statistika dává vážně slušnou a ukazuje také to, jak náročné je provozovat třeba takové Porsche. I když je v této statistice nejlevnější...
Škoda Octavia 1,2 TSI (zde na fotkách dříve testovaný model před faceliftem) je provozně nejlevnější kompakt
Superb Combi 1,6 TDI (u nás již nenabízená, ale jinak vyráběná, zde na fotkách dříve testovaný dvoulitr), je pak nejlevnější na provoz v rámci vyšší střední třídy
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 4 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 5 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 7 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 8 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva