18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche

Zda je auto drahé či levné na pořízení poznáte snadno z jeho ceníku, ale jaká jsou skutečně levná dlouhodobě, pokud započítáme i náklady na servis apod.?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche

9.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zda je auto drahé či levné na pořízení poznáte snadno z jeho ceníku, ale jaká jsou skutečně levná dlouhodobě, pokud započítáme i náklady na servis apod.?

Pořídit si automobil je jedna věc, ale dlouhodobě utáhnou veškeré náklady související s jeho provozem, je věc často úplně jiná. To je mimo jiné jedno z úskalí pořízení staršího luxusního auta - sice za něj dáte zlomek původní ceny, jenže provozní náklady, tedy zejména spotřeba paliva a náročnost údržby, zůstávají stále stejné.

Z těchto důvodů nejsou starší luxusní auta pro každého, třebaže o nich občas píšeme v úžasu. Rčením: „Kdo si koupí opici, musí mít i na banány,” se ale každý z nás musí řídit nejen při pořízení ojetého auta, ale i při koupi toho nového. A hledáte-li auta, která mají veškeré provozní náklady úplně nejlevnější, poslouží vám čerstvý přehled takových vozů od německého autoklubu ADAC.

Ten seřadil nová auta podle nákladů na ujetý kilometr - nejen v palivu, ale také v údržbě a zejména v poklesu hodnoty, která u auta koupeného jako nového z autosalonu tvoří největší část nákladů. Tedy, pokud se nebavíme o Porsche Cayman GT4 nebo podobné libůstce, které začne cena naopak okamžitě po pořízení růst.

Pochopitelně lze namítnou, že jsou to „německé provozní náklady” a ty české budou trochu jiné. Trochu ano, v Německu je dražší palivo a některé služby, ovšem třeba ceny aut a poklesy hodnoty jsou prakticky totožné. Nelze tedy očekávané náklady brát na halíř přesně, třebaže jsme je z eur převedli na české koruny, ale relativně u nás situace nebude jiná. Pokud v Německu patří třeba Škoda Octavia 1,2 TSI (u nás už se neprodává, jinde ano) mezi provozně nejlevnější kompakty, u nás mezi ně bude patřit též.

Škodovky tu najdete dvě a ještě jednu skoro-škodovku- Seat Mii, španělskou inkarnaci Škody Citigo a VW up!. Vezměme tedy právě Mii jako příklad - kilometr v něm vyjde na 6 korun a 98 haléřů, započítáme-li všechny náklady. Spotřeba 4,5 litru na 100 km asi nepatří k největším položkám, ale provozní náklady, jejichž součástí je spotřeba, jsou tu druhou nejvyšší součástí celkových měsíčních nákladů, hned po ztrátě hodnoty.

Pochopitelně, náklady na spotřebu a také náklady na ujetý kilometr jsou závislé na ročním kilometrovém proběhu. ADAC počítal s tím, že si člověk koupí nové auto a nechá si ho čtyři roky, během kterých ujede 60 tisíc kilometrů - v 911 stejně jako v Mii, je to prostě příklad.

Za jeden rok to tedy dělá 15 tisíc km a od tohoto čísla se výpočty odvíjí. Najedete-li víc, spotřebujete více paliva, ale pokles hodnoty o tolik vyšší nebude, pojistka bude stále stejná a celkové náklady se budou rozpočítávat do většího počtu kilometrů. 15 tisíc kilometrů za rok je nicméně docela rozumný odhad, starší statistika zjistila, že u aut v soukromém vlastnictví je průměrný roční proběh necelých 12 tisíc kilometrů, takže docela blízké číslo.

Provozní náklady zahrnují zejména palivo, ale také doplňování motorového oleje a podobných kapalin a také náklady na mytí a podobnou péči ve výši 250 Eur ročně. Fixní náklady zahrnují mimo jiné pojištění, silniční daň, náklady na technické kontroly a parkovací poplatky, uplatněné opět paušálem 200 Eur ročně.

Absolutně nejnižší náklady z této tabulky má Dacia Sandero, u které je kvůli nízké pořizovací ceně také nízká ztráta hodnoty; je to jedno z mála aut, kde tahle položka není nejvyšší. Výsledkem je 6,70 Kč/km; pokud tedy chcete jezdit co nejlevněji, správnou cestou není Mii, up! nebo Citigo, nýbrž právě Sandero.

Auta s nejnižšími provozními náklady v rámci šesti tříd


18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 1 - Auta s nejnizsimi provoznimi naklady 6 trid tab0118 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 2 - Auta s nejnizsimi provoznimi naklady 6 trid tab02

Je nutné podotknout, že ony celkové měsíční náklady nepředstavují částku, kterou každý měsíc musíte zaplatit za provoz auta. Je to jakýsi průměr, do kterého je zahrnutý i servis, ale ten bývá nárazovým výdajem. A částku z kolonky Ztráta hodnoty nebudete nikomu platit; za auto jste už zaplatili. Nebo ho splácíte. Mimo to je ztráta hodnoty největší v prvním roce - podle ADACu v průměru 24,2 % -, pak pomalu klesá, takže by nemuselo být od věci se podívat po zánovním, třeba rok starém autě.

A znovu připomínáme, že před sebou máme německá čísla, která odlišuje třeba i to, že u soukromých aut se neplatí silniční daň a také povinné ručení je u nás v průměru nižší než v Německu. Představu nicméně tahle statistika dává vážně slušnou a ukazuje také to, jak náročné je provozovat třeba takové Porsche. I když je v této statistice nejlevnější...

18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 3 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 00118 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 4 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 00418 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 5 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 01018 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 6 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 01218 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 7 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 01518 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 8 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 01918 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 9 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 06618 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 10 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 06718 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 11 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 210
Škoda Octavia 1,2 TSI (zde na fotkách dříve testovaný model před faceliftem) je provozně nejlevnější kompakt

18 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 12 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 0218 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 13 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 0518 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 14 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 1018 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 15 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 1318 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 16 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 1918 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 17 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 2218 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 18 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 4518 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 19 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 4618 provozně nejlevnějších aut šesti tříd: jsou tu Dacie, Škody i Porsche - 20 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 75
Superb Combi 1,6 TDI (u nás již nenabízená, ale jinak vyráběná, zde na fotkách dříve testovaný dvoulitr), je pak nejlevnější na provoz v rámci vyšší střední třídy

Zdroj: ADAC

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.