Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se

7.11.2016 | Marek Bednář | 21 příspěvků

(+ video) Nikdo nečeká, že náklady na provoz Astonu V8 Vantage budou nízké. Ale co když ho používáte denně a za necelý rok najedete 28 tisíc km?

Design vozů Aston Martin z první dekády 21. století, kdy pro tuto značku pracoval Henrik Fisker, je dodnes úchvatný a není tak s podivem, že nejeden automobilový nadšenec touží po ojetém DB9 nebo V8 Vantage, nemá-li na nové kousky. Pořizovací ceny se za ta léta dostala níže, ovšem stejně jako u každého špičkového sporťáku, údržba bude někde trochu jinde než u běžného sedanu, byť třeba se silnějším motorem.

Svědkem tomu je Doug DeMuro, novinář, od kterého jsme se před nedávnem dozvěděli, jakou skutečnou spotřebu paliva má Dodge Viper GTS. Tahle americká ikona není první výjimečné auto v DeMurově garáži, donedávna provozoval Aston Martin V8 Vantage. A protože ho prodal, může světu říci, jaké byly kompletí náklady na jeho provoz za 10 měsíců, co ho vlastnil a jezdil s ním v podstatě každý den.

Koupil ho koncem loňského roku se zhruba 67 300 kilometry na tachometru a prodal ho s proběhem cca 95 500 km. To znamená cca 28 200 kilometrů za 10 měsíců, což je na auto tohoto typu opravdu hodně. „Pro srovnání, průměrný Aston Martin za rok najede asi 3 200 kilometrů. Já jsem jednou najel 3 200 kilometrů za 4 dny,” komentuje svůj nájezd DeMuro.

Největší položkou tak za dobu jeho vlastnictví byl pokles hodnoty. Vůz koupil za 46 tisíc dolarů (1,14 milionu korun kurzem z prosince 2015) a prodal ho za 36 tisíc dolarů (877 tisíc korun aktuálním kurzem), což znamená ztrátu 10 tisíc dolarů. Je to docela hodně, ale zopakujme - nájezd se změnil o 28 tisíc kilometrů během 10 měsíců.

Další položkou musí být opravy a údržba, které u takovéhoto vozu vždycky budou vysoké. Po stránce oprav se DeMuro pojistil, koupil si kompletní záruku na celé auto přímo od Astonu za 3 000 dolarů. Ta se velmi vyplatila, protože za 10 měsíců bylo potřeba vyměnit termostat celkem za 738 dolarů, část mechanismu otvírání dveří za 320 dolarů a hlavně opravit motor, když se rozhodilo časování - za 4 409 dolarů. Bez záruky by to dohromady dalo 5 467 dolarů (133 tisíc korun).

Na běžnou údržbu se ale tahle záruka nevztahovala a první položkou byla nová spojka. Vůz měl po 9 letech provozu a téměř 70 tisících kilometrech stále původní, takže se DeMuro s prodejcem dohodl, že vůz dostane novou spojku - položka za rovných 5 000 dolarů - a každá ze stran zaplatí půlku.

Nedlouho na to přišel čas na pravidelný roční servis, který vyšel na 1 445 dolarů, pak bylo nutno vyměnit přední brzdové destičky - jen destičky, jak DeMuro zdůrazňuje - za 1 223 dolarů. Postupně bylo potřeba koupit tři pneumatiky, které dohromady daly 1 200 dolarů. Celkově jsme na 6 369 dolarech (155 tisících korunách) jen za údržbu. Včetně záruky na poruchy jsme tedy na 9 369 dolarech, tj. cca 228 tisících korunách a včetně ztráty hodnoty na

Za deset měsíců vlastnictví auta je to skutečně vysoká částka jen a čistě na provoz, ale pokud se o vás pokouší infarkt, protože jste si právě starší V8 Vantage koupili, pokusíme se vás trochu uklidnit. Spojku člověk nemění každý rok, brzdové destičky také ne a roční servis za 1 445 dolarů musel být proveden v autorizovaném servisu, aby zůstala v platnosti záruka. Nezávislý mechanik by to jistě zvládl levněji. Tedy, pokud máte takového, kterému svěříte Aston Martin.

Potud tedy náklady, které člověk může od auta tohoto typu očekávat i v České republice. Ve Philadelphii, kde Doug DeMuro žije, je potřeba při nákupu auta, i ojetého, zaplatit ještě osmiprocentní daň z prodeje. V tomhle případě to bylo 4 008 dolarů (cca 99 400 korun kurzem z prosince 2015). „Byly doby, kdy jsem takové peníze zaplatil za funkční automobil. Tentokrát jsem je zaplatil za... registrační značku,” srovnává DeMuro.

Sečteno a podtrženo, včetně poklesu hodnoty dělaly náklady na vlastnictví tohoto vozu 23 376 dolarů, tedy aktuálním kurzem cca 569 tisíc korun. Absolutně je to vysoká částka a vztaženo k času též - skoro 57 tisíc Kč měsíčně na provoz auta skutečně nemá každý. Ovšem přepočteno na kilometr je to cca 20 Kč/km, což jsou náklady, které stojí provoz i mnoha obyčejnějších víkendovek skrývajících se v českých garážích, jen těch kilometrů u nich není tolik...

Nikdo ale neříkal, že vlastnictví osmiválcového britského sporťáku je levná legrace; tady je vidět, jak to s náklady skutečně vypadá.

Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 1 - aston v8 vantage doug demuro naklady 01Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 2 - aston v8 vantage doug demuro naklady 02
Doug DeMuro měl se svým Astonem náklady vysoké, ale v rámci toho, co se dá od takového auta očekávat

Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 3 - aston v8 vantage doug demuro naklady tab
Všechny náklady jsme složili do tabulky a převedli na koruny

Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 4 - aston v8 vantage doug demuro naklady ilu 00Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 5 - aston v8 vantage doug demuro naklady ilu 01Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 6 - aston v8 vantage doug demuro naklady ilu 02Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 7 - aston v8 vantage doug demuro naklady ilu 04Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 8 - aston v8 vantage doug demuro naklady ilu 05Kolik stojí roční každodenní provoz opravdového sporťáku? Podívejte se - 9 - aston v8 vantage doug demuro naklady ilu 06
Za V8 Vantage to podle nás stojí, ale můžete mít jiný názor...

Zdroj: Autotrader

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše