Audi A5 Sportback coby luxusní Octavie láká i v bazarech, trápí ho jen typický neduh prémiových ojetin

Sportback druhé generace vás i s turbodieselem může vyjít levněji než skutečná nová Škoda Octavia, obávat se přitom nemusíte nespolehlivosti. Mějte však na paměti, že v servisech se nikdo neptá, kolikátý majitel v pořadí jste.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Audi A5 Sportback coby luxusní Octavie láká i v bazarech, trápí ho jen typický neduh prémiových ojetin

4.3.2024 | Petr Prokopec

Audi A5 Sportback coby luxusní Octavie láká i v bazarech, trápí ho jen typický neduh prémiových ojetin

/

Foto: Audi

Sportback druhé generace vás i s turbodieselem může vyjít levněji než skutečná nová Škoda Octavia, obávat se přitom nemusíte nespolehlivosti. Mějte však na paměti, že v servisech se nikdo neptá, kolikátý majitel v pořadí jste.

Pro některé Audi není prémiovou značkou srovnatelnou s BMW nebo Mercedesem, místo toho ji považují jen za přepudrovaný Volkswagen. Je jen na vás, zda s tímto tvrzením budete souhlasit, faktem nicméně je, že takovou tradici jako zbytek německé prémiové trojky nemá. Na druhou stranu nelze zpochybňovat, že ani proslulejší bavorský konkurent, ani stuttgartský soupeř nikdy nebyli považováni za přeborníky v případě provedení interiérů. V tomto ohledu nasazuje laťku pro zbytek světa právě Audi. Výjimkou není ani druhá generace A5 (s kódovým označením F5) Sportback, liftback s praktičností srovnatelnou se Škodou Octavia, která svou životní dráhu odstartovala premiéru v červnu 2016.

Tento model je stále v prodeji ve stále stejné generaci jako nový vůz, ovšem v bazarech již logicky lze narazit na řadu ojetin. Ceny startují na zhruba 400 tisících korun, což nezní zrovna špatně. Zvláště když si člověk uvědomí, že původní majitelé pomalu ze sta procent nezůstávali u základu, ať už jde o výbavu či pohonné ústrojí. Na druhé straně je nicméně třeba počítat s poněkud vyšším nájezdem. Ten však lze vnímat jako minci se dvěma stranami, neboť pokud se přes metu 200 000 km bez větších problémů obvykle dostali ostatní, dostanete se přes ni velmi pravděpodobně i vy.

Stvrzují to ostatně svým testem i kolegové z Německa. Ti mohli usednout za A5 Sportback z konce roku 2017, které mělo na kontě již 138 784 kilometrů. Stylový liftback osazený dvoulitrovým turbodieselem naladěným na 150 koní zjevně nebyl určen k trhání asfaltu, špatně ale nejede - stovku zvládá za 9 sekund a jeho rozlet se zastaví až na na 219 km/h. Nicméně zároveň majitele nesvlékne z kůže, neboť si v každodenní praxi říká jen o 5,5 l/100 km v kombinaci. S 54litrovou nádrží je tak jeho dojezd enormní, navíc v reálu - z vlastní zkušenosti víme, že zvládat s tímto autem přes 1 000 km na jedno natankování lze při troše sebezapření s velkou lehkostí.

Prvního vlastníka toto provedení díky celé řadě příplatků vyšlo na 43 560 Eur (cca 1 104 000 Kč), nového majitele si však A5 hledá jen za 18 750 Eur (475 tisíc korun), dnes by stejné auto jako nové stálo kolem 1,5 milionu jako nic. Bavíme se tedy o značném poklesu původní ceny, který nicméně není vyvážen zřetelnou ztrátou původních kvalit vozu, ani nespolehlivostí. V tomto ohledu se ostatně zmiňovaná konkurence, tedy BMW a Mercedes, má čemu učit - A5 má totiž na kontě jen zhruba 4procentní poruchovost, přičemž nejčastější výtky směřují k multimediálnímu systému.

Pár majitelů mimo to poukázalo ještě na výfuk či palivový systém, i přes onu nastavenou laťku v případě interiéru pak bylo občas zmíněno také nepříjemné rachocení v kabině. Logicky je pak ovšem třeba zkontrolovat také ráfky a karoserii kvůli škrábancům. A pokud se vám v případě testovací jízdy nebude cokoli zdát, raději dejte ruce pryč, i když nabídka vypadá velmi lákavě. V servisech se totiž neptají, kolikátý jste vlastník a neúčtují si zrovna málo.

S druhou generací A5 lze tedy spojit prakticky stejná varování, jaká zmiňujeme u každé prémiové ojetiny. Spíše než účty za palivo vás totiž mohou „sežrat“ faktury ze servisu. Ty ani nemusí být spojeny s nějakým problémem, nýbrž jen s běžnou údržbou. Třeba kolegové poukázali u testovaného exempláře na sjeté brzdy, jejichž výměna je již na novém majiteli. Ten tak rovnou může pořizovací cenu navýšit o 25 tisíc korun za nové kotouče a destičky.

Lze už jen zmínit, že onen dvoulitrový turbodiesel může být naladěn také na 190 nebo 204 koní. Případně jej lze nahradit benzinovým čtyřválcem, případně pak šestiválci 3,0 TDI a 3,0 TFSI, k dispozici navíc byly a jsou sportovní varianty S5 (dieselové i benzinové) a RS5 (pouze benzin). Ať už se ale rozhodnete jakkoli, měli byste volit spíše verze s pohonem quattro než předokolky. V té chvíli je sice třeba počítat s lehčím navýšením ceny, ovšem zároveň jde nahoru také ovladatelnost, dynamika i budoucí hodnota - s Audi si lidé pohon 4x4 pořád spojují víc než s jinými německými značkami, i když jde spíš o dílo tradice než současného stavu věcí.


Audi A5 Sportback coby luxusní Octavie láká i v bazarech, trápí ho jen typický neduh prémiových ojetin - 1 - Audi A5 Sportback 2017 ilustracni foto 01Audi A5 Sportback coby luxusní Octavie láká i v bazarech, trápí ho jen typický neduh prémiových ojetin - 2 - Audi A5 Sportback 2017 ilustracni foto 02Audi A5 Sportback coby luxusní Octavie láká i v bazarech, trápí ho jen typický neduh prémiových ojetin - 3 - Audi A5 Sportback 2017 ilustracni foto 03
A5 Sportback aktuálně jako nové startuje na 1 248 900 Kč, v bazarech však můžete kousky z počátku výroby pořídit za méně jak třetinu této sumy. U výše specifikovaných provedení je situace podobná. Foto: Audi

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.