Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta s nejmenším poklesem hodnoty: tyhle držáky ztratí na ceně nejméně
13.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Absolutně nejméně ztratí hodnotu Škody, Dacie nebo Lady, protože jsou levné. Ale jak je to relativně?
Přehled kapitol
Vyšší střední třída
V rámci prodejních reportů je nám velmi často vytýkáno, že Škodu Octavia stavíme do zcela jiného segmentu než VW Golf, přestože oba vozy stojí na téže platformě MQB. Daným krokem je ale docíleno vítězství mladoboleslavského vozu v dané kategorii. My ovšem vždy jen rekapitulujeme dodaná data, což ostatně platí také o dnešní studii. Není tedy skutečně naším dílem, že Audi A5 Sportback figuruje ve vyšší střední třídě, přestože je spřízněno s modelem A4, který byl uveden o kategorii níže. Obhajovat jeho vítězství v relativním poklesu hodnoty není zase tak těžké, v tom absolutním to má ale proti konkurentům jako dvakrát dražšímu Mercedesu CLS Shooting Brake docela lehké. Za sebou má VW CC, který má k vyšší střední třídě také daleko, o Volvu V70 už by se ale dalo diskutovat, více než to ale asi také ne...
Audi A5 Sportback získalo hned dvojité vítězství, i když podle nás by mělo spadat spíše do nižší kategorie
Luxusní vozy
Pokud někdo čekal, že luxusní kategorii budou vládnout jiné než německé vozy, pak se přepočítal. Obě sekce přitom ovládla třícípá hvězda, která navíc zabodovala hned dvěma modely. Zatímco ovšem úspěch nového Mercedesu třídy S není až tak překvapivý, u druhých a třetích příček je již třeba sejmout klobouk. Opanovaly je totiž modely Audi, BMW a Porsche, které jsou již prakticky na konci svých životních cyklů. Dvojnásobnou měrou to platí zejména pro bavorskou vrtuli, která novou řadu 7 představí již letos. Je tedy více než jisté, že nástupce stávajícího provedení v nejbližších letech tuto kategorii opanuje, neboť má skutečně základy, na kterých lze stavět. Zároveň ovšem musíme dodat, že u všech zástupců luxusního segmentu s jedinou výjimkou je již patrný více než nadpoloviční pokles hodnoty.
Hybridní třída S si dokáže uchovat vyšší zůstatkovou hodnotu než běžné provedení Mercedesu W222
Kupé (výkon do 300 koní)
Kategorie kupátek s výkonem do 300 koní je zcela jasně ovládána skupinou BMW, která opanovala obě sekce. Zatímco nejvyšší hodnotu v procentech si zachovává BMW 220i Coupé, a je to vůbec nejlepší výsledek celé studie, absolutně nejmenší ztrátou hodnoty má trpět Mini Cooper Coupe. Oba vozy se navíc na pódiu umístily v protilehlých segmentech, díky čemuž ze zbytku světa již vystupují pouze dva modely, a sice Porsche Cayman a Hyundai Veloster. Ani jednou ale nejde o překvapení - sporťák z Zuffenhausenu je prostě Porsche a ten korejský je zkrátka levný, takže i přes relativně vysoký pokles hodnoty na ceně absolutně neztratí mnoho.
Kategorii sportovních vozů s výkonem do 300 koní opanovala skupina BMW Group, a to nikoliv pouze s dvojkovým kupé, ale také s Mini Cooperem Coupe
Kabriolety a roadstery (výkon do 300 koní)
Zatímco mezi kupátky se Porsche ocitlo na třetím místě, v rámci otevřených vozů již opanovalo první příčku. Ovšem pouze v rámci zachování hodnoty v procentech, což je dáno hlavně jeho image. Ve druhé sekci logicky chybí, místo toho přichází řada na levnější otevřené modely. I ty si ovšem drží dobře cenu nejen absolutně - pod 50 procent pořizovací ceny zde nejde jediný z nejúspěšnějších modelů.
V případě Porsche Boxster sice po třech letech vlastnictví odepíšete nemalou částku, i nadále ovšem můžete počítat s 58,5procentní hodnotou
Sportovní vozy
Bylo by asi překvapivé, kdyby segment sportovních vozů s výkonem nad 300 koní opanovala jiná značka než Porsche, a to i za předpokladu, že nejde o jízdní dynamiku, ale zůstatkovou hodnotu. Porsche vždy dobře držela cenu a má tomu tak být i nadále. Vítězství automobilky ze Zuffenhausenu je o to přesvědčivější, že modelu Boxster S kryje z druhého místa záda legendární devětsetjedenáctka. Pokud se ovšem přesuneme do sekce absolutně nejnižší ztráty na ceně, pak zde díky své „lacinosti“ hraje prim Nissan 370Z Coupe. Zbývající příčky patří automobilce z Mnichova, která v tomto segmentu již také patří mezi levné.
Nissan 370Z se po třech letech nepyšní zrovna vysokou zůstatkovou hodnotou v procentech, ztráta vůči pořizovací ceně však není tak vysoká jako u konkurence
Malá SUV
Od sportovních placek se dostáváme ke karoseriím s vyšší stavbou, pročež asi nepřekvapí, že budeme opětovně mluvit o automobilce Dacia. Ta zabodovala modelem Duster, a to jak dieselovou, tak i benzinovou verzí. Každá z nich se navíc umístila v jiné kategorii, to se v této studii povedlo málokomu - Duster má zkrátka dobrou pověst a ještě k tomu nestojí mnoho. Zmínit můžeme i úspěch Mini, která je další ze značek bodujících v celé řadě segmentů. Automobilky Peugeot a Renault se podobným renomé pochlubit nemohou, stejně jako Suzuki. Japonského výrobce ovšem omlouvá ten fakt, že se profiluje zejména mezi crossovery a SUV.
Dacia Duster si zachovává vysokou zůstatkovou hodnotu a zároveň trpí i malým poklesem. Za obojím přitom můžeme hledat nízkou pořizovací cenu
Kompaktní SUV
V této kategorii vás možná překvapí vítězství Lady Niva. To je ale stejně jako u většiny rumunských vozů dáno hlavně nízkou pořizovací cenou a platí tedy pouze v případě absolutních hodnot, relativní propad ceny už tak lichotivý není. Relativně lépe tak při následném prodeji zpeněžíte veškeré ostatní zástupce v této kategorii, zvláště pak Mercedes GLA a BMW X1. Z dobré pověsti zde žije i Toyota RAV4, která v relativních hodnotách oba německé rivaly překonala, byť o prsa.
Umístění Lady Niva je překvapivé. Ovšem jen do chvíle, než se podíváte na nízkou pořizovací cenu, která stojí za nízkou ztrátou hodnoty
SUV
V segmentu velkých SUV si nejvyšší hodnotu zachovávají modely BMW a Mercedesu, přičemž třícípá hvězda zabodovala i s drahou třídou XL. Je proto logické, proč mnichovská automobilka hodlá uvést model X7, který by byl Mercedesu důstojnou konkurencí. Právě s ohledem na vysokou cenu se ovšem nesmíme divit, že ani jeden z těchto modelů nenajdeme v sekci poměřující ztrátu hodnoty v penězích. Zde máme tu čest s asijskými výrobci, kteří kupodivu dosáhli zcela identického procentuálního zůstatku. S ohledem na odlišnou pořizovací cenu jsou však částky, za které je půjde získat „z druhé ruky“ rozdílné.
Hyundai Santa Fe dosáhlo stejně jako Pajero a Land Cruiser stejné procentuální zůstatkové hodnoty. Jelikož však stojí nejméně, postavilo se na piedestalu nejvýše
Minivany
Další kategorie hrající v absolutních číslech prospěch Dacie je o to zásadnější, že zde má rumunská značka hned dva modely. Lodgy se navíc umístilo v obou sekcích, i když v rámci zachování hodnoty muselo dát přednost Fiatu 500L, který dostal do vínku vyšší pořizovací cenu. Po třech letech jej ovšem dokážete zpeněžit relativně lépe než takový Ford B-Max. Pro modrý ovál tak jde o pozoruhodnou prohru, přece jen italské modely měly zejména v Německu doposud horší reputaci než ty domácí, třebaže s americkou značkou. V neprospěch Fordu zjevně hovoří fakt, že B-Max nemá v rámci Evropy zrovna dobré renomé jako model.
Fiat 500L má stejně jako třeba Ford B-Max problémy s odbytem. To mu ovšem nebrání v malé ztrátě hodnoty
Kompaktní vany
Náladu si modrý ovál nemůže spravit ani ve vyšší kategorii, kde C-Max sice vítězí v absolutních hodnotách, relativně ale ztrácí na ceně hodně. Ještě hůře si vede Seat Altea, o dost lépe Citroën C4 Picasso, jsou to ale právě tyto tři vcelku levné modely, které vás za tři roky vlastnictví připraví o absolutně nejméně peněz. Zůstatková hodnota je u nich ale vždy méně než poloviční, což neplatí kupříkladu o takovém Mercedesu třídy B. Zajímavé je pak druhé místo Toyoty Prius+, neboť zrovna hybridy by podle nás měly klesat v cenovém žebříčku mnohem výrazněji. A to z toho důvodu, že technologie jde kupředu mílovými kroky a neustále navyšován je především „bezemisní“ dojezd. Je tu však „hybridní reputace” značky, která jakákoliv negativa převrací ve výsledný úspěch.
Ford C-Max sice během tří let ztratí více než polovinu své hodnoty, takový Seat Altea je však na tom ještě hůře
Vany
Fiat Freemont možná sice neohromí jízdní dynamikou či řemeslnou kvalitou, nabízí však velký vnitřní prostor za vcelku přijatelné peníze. Jeho umístění na předních příčkách v obou sekcích se tedy nedivíme. O pozice se pere hlavně s Volkswagenem Sharan a spřízněným Seatem Alhambra, jejichž relativní výsledky jsou podobné a v absolutním smyslu hraje pro výsledek roli hlavně pořizovací cena.
Volkswagen Sharan boduje mezi největšími vany, stejně jako spřízněný Seat Alhambra
Elektromobily
Jsme na konci našeho dnešního vyčerpávajícího reportu, přičemž v kategorii elektromobilů by asi každý čekal především Teslu. Americká automobilka však ve výčtu zástupců zcela chybí (což koneckonců platí třeba o takovém Nissanu Leaf nebo Renaultu Zoe), místo toho tu máme pouze modely od BMW a Smartu. V obou případech je přitom třeba počítat s nemalým propadem zůstatkové hodnoty v absolutním smyslu, který nikterak vysoká relativní čísla nejsou s to zachránit. Je tedy znovu zřejmé, že se nákup současných elektromobilů nevyplatí, i touto optikou
BMW i3 s prodlouženým dojezdem zůstává po třech letech na 50 procentech své původní hodnoty. Při vysoké pořizovací ceně to ale není zrovna působivé renomé
Zdroj: Focus
< Předchozí2 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024 - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu; průběžně 16:16
- Test MotoGP v Jerezu - sice Ducati, ale Aprilia a KTM hodně blízko včera 18:47
- Test MotoGP v Jerezu - průběžně včera 14:30
- MOTO TEST CAMP Soběslav: 18.–19. května 2024 včera 13:30
- Red Bull Rookies Cup v Jerezu včera 10:00
Nejnovější články
- Padlý vrchol francouzské luxusní extravagance od Citroënu se dá koupit dodnes nejetý, i teď působí jako kosmická loď
před 2 hodinami - Nejnovější Volvo už má švédský jen znak, říkají po testu Němci, otevřeně mluví o katastrofě
před 4 hodinami - Indové odhalili svůj vlastní levný Mercedes G, za pouhou osminu ceny má i dieselový motor přímo od Mercedesu
před 5 hodinami - Číňané nečekaně představili úplně nový osmiválec vlastní konstrukce, takový nenabízí nikdo na světě
před 7 hodinami - Klíčové Cupry vypadají po faceliftu úplně jinak než Seaty, vsadily ale na hodně kontroverzní příď
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva