Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek

Ačkoli jsou motory moderních aut vyráběny s větší přesností než kdy dříve, kvůli snahám o co největší ekologičnost se musí potýkat s některými dříve neznámými problémy. Následky odvětrávání klikové skříně jsou hlavním z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek

15.10.2019 | Mirek Mazal

Ačkoli jsou motory moderních aut vyráběny s větší přesností než kdy dříve, kvůli snahám o co největší ekologičnost se musí potýkat s některými dříve neznámými problémy. Následky odvětrávání klikové skříně jsou hlavním z nich.

Řešení dodávky paliva do válců motorů benzinových aut prošla v posledních dekádách zásadní změnou. Před 23 lety poprvé sériově použilo přímý vstřik u motoru 1,8 GDI Mitsubishi, japonský revoluční krok v roce 1999 následoval Renault s evropskou premiérou a krátce po něm se v této oblasti začaly prosazovat i další značky - Volkswagen, Alfa Romeo, Ford, BMW a další.

V roce 2007 disponovalo přímým vstřikováním paliva stále ještě jen 2,3 procenta vyrobených aut, až o 10 let později se stalo dominantním způsobem řízení chodu motorů nově vyráběných vozů. Dnes jej používá naprostá většina z nich kvůli nižším emisím a vyšší provozní efektivitě, přestože jsou problémy s ním jsou dobře známé.

Míchání paliva se vzduchem až ve válci umožňuje přesnější kontrolu dění uvnitř motoru, u každého agregátu ale dochází ve větší či menší míře k „úniku tlaku” kolem pístu do klikové skříně. Touto cestou se tam dostává nejen nespálené palivo následně ředící olej, jde také o teplo a hlavně zvýšení tlaku ve skříni.

Proto jsou motory vybaveny odvětráním klikové skříně do sání tak, aby se výpary ať už nespáleného paliva nebo oleje neuvolňovaly do ovzduší. Tím se ale do sání dostávají páry olejů, které následně kondenzují v sacím traktu a na sacích ventilech. A právě toto dává prostor k tomu si motor špatným zacházením zničit. Zkondenzovaný olej se spéká v tvrdý karbon a zhoršuje chod motoru. Může vést až k nedoléhajícím ventilům, což často bývá k vidění zejména u agregátů bez tzv. italské údržby, tedy trvale provozovaných s nízkou zátěží. U moderních benzinových aut je to v posledních jedna z nejčastějších závad.

Problém ale má řešení. Jeho intenzitu ovlivňuje jak kvalita používaného oleje, tak způsob provedení onoho odvětrání klikové hřídele. V ideálním případě je v něm už z výroby zařízení zachytávající drobný aerosol oleje v odváděném vzduchu. Pokud tam není, což je zejména u starších aut obvyklé, lze tzv. Oil Catch Tank (OCT) namontovat dodatečně. Tím se zamezí vstupu drtivé většiny oleje do sání přímovstřikového systému, a tak i karbonizaci motoru.

Princip fungování je jednoduchý. Výpary z válce putují přes nádobu, kde se usazují na stěnách, popř. zchlazením kondenzují. Olej se pak hromadí na dně nainstalovaného OCT, který se po naplnění jednoduše vyprázdní. Frekvence servisu jsou individuální podle jízdního stylu i používané mazací náplně, ale očista nemusí být otravně častá.

Náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained několik takových OCT otestoval s kladným výsledkem. Zároveň zjistil, že čím je záchytná plechovka čistší, tím je její efekt intenzivnější. Olejové zbytky putující zpět do motoru není možné zcela eliminovat, každopádně montáž doplňku pomohla snížit míru karbonizace na minimum. Zjištění potvrdila studie společnosti Society of Automotive Engineers, která ukázala výrazné snížení množství nahromaděných usazenin na sacích ventilech po odvodu kontaminantů pryč z potrubí.

Úprava má význam, minimálně se nejedná o podvod jako mnoho jiných tuningových dílů slibujících zázraky. Fenske v rámci vlastní zvědavosti prověřil různě drahá zařízení za ceny od 25 dolarů (asi 590 Kč) do 200 dolarů (4 700 Kč). Rozdíly jsou ve filtru (nejlevnější varianta hůře zachytávala škodlivé částice) a velikosti (dražší varianty jsou větší a tím pádem se musí čistit méně často). I filtr za pár stovek ale dokáže nejčastější poruše moderních motorů aut účinně bránit.


Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 1 - Motor primy vstrik karbonove usazeniny lepsi 21 - bmwČasté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 2 - Motor primy vstrik karbonove usazeniny lepsi 22Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 3 - Motor primy vstrik karbonove usazeniny lepsi 23Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 4 - Motor primy vstrik karbonove usazeniny lepsi 24
Přímý vstřik nikdy nebyl ohleduplný k vnitřnostem motorů

Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 5 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 01Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 6 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 02Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 7 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 03Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 8 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 04Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 9 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 05Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 10 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 06Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 11 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 07Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 12 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 08Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 13 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 09Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 14 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 10Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 15 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 11Časté závadě moderních motorů aut dokáže zabránit nádoba za pár stovek - 16 - Oil Catch Tank vyhody a nevyhody 12
Eliminaci škod může pomoci Oil Catch Tank klidně i za pár stovek

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama