Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vydrží zvedáky na auto? Hydraulický lis ukáže, kdy se zhroutí různé typy
1.11.2018 | Mirek Mazal
Oprava automobilu vlastními silami vyžaduje spolehlivý zvedák, jinak člověk může přijít k úrazu. Jak se tedy se zatížením vypořádávají různé typy heverů?
Automobilové zvedáky a podpěry se používají k nadzvednutí vozu v domácích podmínkách či na cestách, nejčastěji když musíme vyměnit kolo s „píchlou” pneumatikou. Při výběru je nezbytné znát celkovou hmotnost auta, aby nepřesáhla maximální přípustnou nosnost heveru, vydrží ale zvedáky skutečně to, co výrobci avizují? A pokud ano, jaký je jejich reálný limit? Přesně na to se zaměřil test nám už známého kanálu Hydraulic Press na Youtube.
Ten vyzkoušel schopnosti tří typů zvedáků a jedné podpěry. V případě heverů jde o dvě hydraulická (pojízdný a statický) a jedno nůžkové zařízení. První jmenovaná fungují pomocí pumpování násadou, nebo kompresorem. Po akci se spouští na zem uvolněním pojistného ventilu. Díky hydraulice pohyb vzhůru probíhá téměř bez námahy a takový mechanismus má odolat i hodně těžkým vozidlům.
Nůžkový zvedák pracuje na principu stahování závitu ocelového šroubu vedeného středem mechanismu, díky kterému se rozevírají nosná ramena a dochází ke zdvihání automobilu. Oproti hydraulickým heverům jsou levnější a zdají se méně odolné proti přetížení. Jako nejodolnější se tváří klasické stavitelné podpěry na stabilních nohách, ale pochopitelně, ty dovolí pouze udržet auto nad zemí, nikoli jej do této pozice dostat.
Jak je to doopravdy s výdrží jednotlivých možností pod tlakem, ukáží záběry z testování níže. Členové spolku destruktivního drcení předmětů nejprve sáhli po nůžkovém zvedáku s udávanou nosností dvě tuny. Působí opravdu relativně chatrně, jeho konstrukce ale v doprovodu nelíbivých zvuků povolila až blízko tlaku 4,4 tuny.
Druhý pokus patřil hydraulickému heveru na kolečkách o udávané nosnosti dvě tuny. Železná konstrukce vydávající skřípavé zvuky vzdala výdrž při působení hmotnosti 4,8 tuny. Zajímavé je, že vydržel hydraulický mechanismus, ale ostatní části nikoliv, čekali bychom spíše opak.
Třetí dějství zastupoval hydraulický zvedák, kterému se u nás říkává panenka. Deklarovaná nosnost 6 tun vzala za své po hlasité ráně. Testovaný kus odolal dvojnásobku udávané maximální zátěže, ale pod tlakem 12 tun píst explodoval. V rámci zvedání osobního automobilu je tento zvedák jednoznačně nejbezpečnější.
Do konce zbývalo ještě podrobit zkoušce podpěrný stojan. Původní předpoklad odolnosti zátěži pěti tun byl překonán pětkrát větší zátěží, než trubková konstrukce zcela selhala. Jako první se poroučela západka výškového nastavení. Výdrž 25 tun je nejlepší výsledek ze všech, ale jak už jsme zmínili, nejedná se o klasický zvedák, ale o pomůcku pro udržení vozidla ve vzduchu.
Nůžkový zvedák odolal zátěži skoro 4,4 tun
Hydraulický hever s kolečky se zkroutil pod zatížením 4,8 tuny
Statický hydraulický zvedák unesl 12 tun
Podpěrný stojan na bedrech zvládl dokonce 25 tun
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry