Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Existuje cesta, jak zdarma parkovat v Praze i v modrých zónách. Má to však háček
22.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Do české metropole je někdy problém i dojet, o parkování ani nemluvě. Existuje ale cesta, jak nechat auto prakticky kdekoli a nemuset se o nic starat bez zaplacení jediné koruny.
Orientovat se v parkovacích zónách hlavního města České republiky je pro přespolního dost obtížná. Obsadit volné parkovací místo blízko centra bez hrozby pokuty bývá složité i pro místní, ale vedení města učinilo pokrok, který parkování usnadní, alespoň někomu.
Vstřícné gesto radních se bohužel týká jen vybrané sorty motoristů, kteří používají ata s hybridním pohonem. Právě ta mohou parkovat v placených zónách po Praze zdarma. Městská rada se usnesla, že stačí vůz zaregistrovat na úřadě a k tomu zaplatit stokorunový administrativní poplatek. Úřad i automobilky už hlásí rostoucí zájem lidí, informuje tisková zpráva.
S registrovaným hybridním vozem řidič nemusí nic platit. Opatření se týká modré a fialové zóny bez ohledu na to, zda je člověk rezidentem městské části, kde právě zůstal stát. Parkování na zelené a oranžové zóně je ale nadále zpoplatněno parkovacími automaty.
K registraci vozu je potřeba splnit čtyři základní podmínky - musí být možné pohon přepnout čistě na elektřinu, výkon spalovacího motoru nesmí být vyšší než 135 kW (184 koní), auto nesmí být starší deseti let od data první registrace, a to vše musí být potvrzeno výrobcem automobilu, jeho výhradním zástupcem v ČR nebo autorizovaným prodejcem. „Zájem o registraci hybridních vozidel je v počátku obdobný, jako tomu bylo u elektromobilů. V Praze se podle našich informací pohybuje více hybridních vozidel než elektromobilů a jsou zpravidla i cenově dostupnější, proto očekáváme ještě větší zájem o jejich registraci,“ řekl tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Nové opatření by podle odborníků i dotčených automobilek mohlo zvýšit relativně nízký zájem o hybridní vozy mezi českými řidiči. Minulý rok se v Česku prodalo téměř tři tisíce hybridů, tedy dvakrát více než v předchozím roce. Alternativní pohon zabíral v pololetí roku 2017 jen mírně přes jedno procento automobilového trhu. Letos je trend prodejů obdobný. „Zákazníci se o parkování zdarma hodně zajímají. Začíná to i ovlivňovat jejich rozhodování, jaké auto si pořídit. Zvýhodnění je zajímavé zejména pro firmy, které tak mohou ušetřit desítky tisíc korun ročně,“ říká Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení automobilek Toyota a Lexus, které v ČR prodají přes 90 procent všech hybridních aut.
Například firemní vozový park o pěti vozech zaplatí ročně 151 tisíc korun za parkování v cenovém pásmu č. 1 (hlavní centrum Prahy). Oproti tomu 5 hybridních vozů bude nyní firmu stát pouze 500 Kč za rok, kvůli jednorázovému registračnímu poplatku. Za to získají svobodu parkovat kdekoli po celé Praze, ne pouze v dané městské části. Zažádat o registraci je možné pouze osobně na pražském magistrátu v Jungmannově ulici. Zájemce musí ukázat kopii velkého technického průkazu nebo originál leasingové smlouvy. Návštěva úředníků se musí každým rokem opakovat.
Parkovací zóny se v Praze objevily poprvé v roce 1996 v první městské části a následně byly rozšířeny na Prahu 2, 3 a 7. Od roku 2016 fungují také na Praze 5, 6 a 8. V letošním roce se také nově rozšířily na Prahu 4. Osvobození od poplatků za parkování pro vozidla s hybridním motorem bude pro jejich majitele jistě příjemné, celkovou situaci popsanou zkraje tohoto článku ale bohužel změní jen stěží.
Usnesení pražských zastupitelů dovoluje parkovat hybridům na placených zónách zcela zdarma...
...proto nebude problém stát například s Toyotou C-HR blízko Karlova mostu bez poplatku. Podmínky ale splní většina hybridů, které se v posledních letech objevily v prodeji
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry