Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se řadí v kamionu s 18stupňovou manuální převodovkou? Podívejte se
19.6.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Při pohledu na složitost postupného řazení 18 převodových stupňů si možná místo řidičáku na kamion půjdete udělat letecký průkaz na kosmickou loď.
Americký řidič kamionu provádí diváky životem za volantem těžkého tahače Peterbilt 379, který byl v době uvedení na trh největším produktem zámořské společnosti vyrábějící nákladní vozidla. Muž se zarostlým obličejem pod přezdívkou Sasnak nechá každého nahlédnout pod pokličku denní rutiny šoféra tunového kolosu.
V jednom z videí se pokouší vysvětlit postup správného řazení osmnáctistupňové manuální převodovky. Už při pohledu na počet rychlostí se člověku orosí čelo. Sám autor říká, že lidé nemohou uvěřit celému mechanismu propojeným s osmnácti stupni. Prý to ve skutečnosti není tak těžké, stačí pochopit princip, ani praktická ukázka ale úplně jednoduše nevypadá.
Osmnáctikvalt je podle Sasnaka je „největší” manuální převodovka, kterou si lze do tahače koupit, říká Sasnak. Chytne se dřevěného volantu s chromovou výplní a začne vysvětlovat. Základ je stejný jako u osobního vozu, jinak řečeno kulisa řadicí páka gigantického Peterbiltu kopíruje klasické dráhy dle písmene H. Pod hlavicí páky se nachází přepínač malé a velké řady, která umí přepnout řazení z pěti rychlostí na další čtyři. Dalším důležitým ovladačem je boční tlačítko na řadící páce, které rychlosti dokáže rozpůlit. Tím pádem se devět stupňů vpřed rozpůlí a vznikne oněch osmnáct různých převodů.
Pro zkušené šoféry lákavé sousto, ale pro vystrašené jedince nepolíbené kouzlem manuálního řazení je představa hledání správné rychlosti noční můra. Sasnak předvádí koncert pro jednu páku a dvě tlačítka, při němž postupně projde celé H dvakrát a ještě u toho operuje s půlením kvaltů. Pochopitelně, úplně všechny stupně se nepoužívají při každé jízdě, 18 kraťoučkých rychlostí se hodí jen při plném zatížení vozu - jinak se rychlosti dají přeskakovat a používat jich... třeba jen devět. Takový rozjezd probíhá na jedničku opravdu výjimečně jen s těžkým nákladem do kopce.
Na kameře je to radost sledovat, vlastní praxe by mohla být horší. Chce to um a cvik a možná se tím vysvětluje, proč se i v kamionech rozmohly automatické převodovky...
Řazení osmnácti stupňů manuální převodovky je pastva pro oči. Princip teoreticky není složitý, ale prakticky je to náročná výzva
Zdroj: Sasnak@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 13:33 - Arkis
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23