Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak si vedou celoroční pneumatiky proti zimním? Podívejte se na přímé srovnání
20.11.2018 | Mirek Mazal
Celoroční pneumatiky jsou i u nás stále populárnější, jejich možnosti se za poslední roky posunuly citelně dále. Ale co když přijde opravdová zima?
Přezouvání na zimní pneu na podzim a na letní na jaře se v posledních letech stalo běžnou součástí života prakticky všech českých řidičů. Dáno je to mnoha okolnostmi, od zavedení jistých zákonných povinností, přes zvětšováním propasti mezi fungováním letních a zimních pneu za totožných podmínek až po obecně intenzivnější používání aut v průběhu celého roku. Jenže ne každý je z dvojnásobné roční návštěvy pneuservisu nadšený.
Pokud najezdíte desítky tisíc kilometrů za rok, nic jiného vám nezbude, pro spíše sváteční řidiče se ale zdají být vhodnou alternativou celoroční pneumatiky. Je to pochopitelně kompromis mezi oběma typy směsi, ale fungují ale v létě i v zimně, zákonným povinnostem dostojí a neustálého přezouvání vás ušetří.
Jejich volba může být v mnoha případech moudrá, moudřejší než bezmyšlenkovité přezouvání na zimní gumy, jejichž skutečný přínos je pro řadu lidí sporný. Ryzí pozitiva zimního obutí jsme několikrát zpochybnili, během českých zim si kolikrát vystačíte i s tím letním, které za pouhých nízkých teplot vážně nepřestává fungovat tak, jak se traduje. Spousta řidičů se tak přezouváním na zimní chová zdánlivě odpovědně, ve skutečnosti si ale s úsměvem na rtech „hoblují” po většinu zimy pneumatiky, které jim v tu chvíli nejenže nepřinášejí pozitiva, ale jízdní vlastnosti jejich aut dokonce zhoršují.
To se ale týká těch, kteří nemusí vyjíždět bez ohledu na počasí a nemusí zvládat velké porce kilometrů v měnících se podmínkách v létě i v zimě. Takoví mohou zimu snadno přestát bez přezouvání, ideálně s celoročními pneu, pokud ale někdo touží po bezpečné jízdě bez ohledu na podmínky, zimní pneumatiky jsou jedinou možnou volbou.
Ukazuje to srovnání amerického Tire Racku, který porovnal zimní pryže s celoročními na ledové ploše zimního stadionu. Testovací automobily se zimními pneu se na ledě chovaly podstatně lépe a těm na celoročních nepomohl ani pohon 4x4, ani sebechytřejší elektronika. Výhody jsou evidentní ve zrychlení, v brzdění i zatáčení se zkušební modely bez ohledu na cokoli dalšího vždy chovaly jistěji s pneumatikami označenými vločkou.
Sami se na to můžete podívat na videích níže. To první se věnuje výhradně automobilům s přenosem výkonu na přední nápravu, druhý snímek se zaměřuje na auta 4x4. Rozdíly jsou znatelné a dokládají výhody používání zimních kol ve specifických podmínkách.
Pokud tedy chcete být „králi zimy”, bez zimního obutí to nepůjde. Současně je ale třeba dodat, že podmínky testu jsou opravdu extrémní a hladký led se na komunikacích objevuje velmi zřídka. Pokud tedy máte možnost vybrat si, kdy v zimě s autem nevyjedete, podobným srovnáním se nemusíte trápit. Pokud takovou možnost nemáte, je velmi vhodným připomenutím, že šetřit na zimním obutí se nevyplatí a ani to celoroční se nedokáže jeho schopnostem v extrémních podmínkách blížit.








Tire Rack nabízí porovnání celoročních pneumatik se zimními. Disciplína zrychlení, brzdění a zatáčení vždy ukáže přednosti zimních gum. Výsledky jsou jasné, ale jak často potkáváme led přes celou silnici?
Zdroj: Tire Rack@Youtube
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 2 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
