Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR

16.8.2017 | Marek Bednář | 63 příspěvků

Snížit náklady na palivo v řadu desítek procent lze celkem snadno a bez rizika. Stačí si vybrat některou z továrních verzí aut na CNG nebo LPG.

Benzín a nafta nejsou jediná paliva, na která můžete jezdit. O elektromobilech ví každý, protože jsou jedněmi zbožňované - a ti druzí je nechápou a poukazují na vážné nedostatky elektrické mobility. Ostatně, i benzínové a dieselové motory mají své mínusy - ty první se nehodí do užitkových aut nebo k tahání těžkých přívěsů, ty druhé zase nejsou vhodné do města a mají horší emise.

Jsou tu ovšem ještě dvě další možnosti - LPG a CNG. Zejména LPG se pro pohon aut používá už léta, ba dekády, jako volba těch, kteří chtějí na palivu opravdu ušetřit - nebo si moci dovolit jezdit denně osmiválcem. Anglicky Liquefied Petroleum Gas, tedy zkapalněný ropný plyn, jiným názvem propan-butan, se kromě pohonu aut používá také do přenosných i pevných vařičů nebo k vytápění.

CNG, Compressed Natural Gas, česky stlačený zemní plyn, je zase obyčejný plyn, kterým doma topíte nebo vaříte. Na rozdíl od LPG se do aut tankuje stlačený, nikoliv zkapalněný. Dalším rozdílem je, že s CNG počítá Národní akční plán čisté mobility, tedy dokument, kterým se v blízké budoucnosti má řídit podpora alternativních paliv. LPG vůbec nezohledňuje. Obě tato paliva přitom znamenají nižší emise CO2 ve srovnání s benzínem nebo naftou.

Aktuální průměrná cena CNG je 24,61 Kč za kilogram, u LPG to je 13,74 Kč. Při porovnání s průměrnými cenami benzínu a nafty - 29,72, resp. 28,59 Kč za litr - to jsou u obou alternativních paliv ohromné rozdíly; u CNG tím spíš, že spotřeba v kg je většinou nižší než spotřeba benzínu v litrech. U LPG je to obráceně, spotřeba LPG v litrech bývá vyšší než spotřeba benzínu v litrech.

Důvodem jsou rozdílné obsahy energie v měrné jednotce každého paliva. U CNG to je 13,3 kWh/kg, u LPG 6,8 kWh/l, u benzínu 8,6 kWh/l a u nafty 9,9 kWh/l. To znamená, že nejlepší srovnání poskytne přepočet nákladů na palivo na jeden ujetý kilometr.

Ve výsledku tak auta na CNG a LPG volí ti lidé, kteří chtějí ušetřit peníze nebo chtějí jezdit s nízkými emisemi. Za jak dlouho se vrátí prvotní investice - protože auta na CNG nebo LPG jsou vždy dražší než benzínové ekvivalenty - je potřeba spočítat pro každé auto zvlášť, neboť závisí na spotřebě daného vozu a příplatku za alternativní palivo. Rozdíl v nákladech na palivo je ale tak velký, že to rozhodně nejsou statisíce kilometrů.

Kromě toho mají auta s plynovými nádržemi ještě jednu výhodu - prodloužený dojezd. Není to pravidlem u všech takto vybavených aut, ale řada z nich se dostává i přes 1 000 km na jedno naplnění nádrží. Jedničkami v dojezdu jsou sice stále diesely, ale pokud naftu přímo odmítáte, budete na tom s auty s bivalentním pohonem - tak se vozům, které umí jezdit na benzín i na plyn také říká - lépe než pouze s benzínovými vozy.

Důvodem pro nízké ceny LPG a CNG v Česku jsou velmi nízké spotřební daně. Dalo by se tedy říci, že se jedná o podporu ekologické mobility, byť zmíněný akční plán s LPG moc nepočítá, ale už nižší daň je velkou podporou sama o sobě. LPG pro pohon automobilů je aktuálně zdaněno 3 933 korunami na tunu, což vychází na 2,15 Kč na litr. V dohledné budoucnosti se tato daň nemá zvyšovat.

Spotřební daň na CNG je trochu složitější a v průběhu několika příštích let se bude docela výrazně měnit. Aktuálně to je 1 000 Kč na tunu, tedy 1 Kč/kg, resp. 70 haléřů na m3. V letech 2018 a 2019 to má být 2 000 Kč na tunu, tedy 2 Kč/kg, resp. 1,40 Kč/m3. Od roku 2020 má být spotřební daň z CNG 3 355 Kč na tunu, tedy 3,36 Kč/kg, resp. 2,36 Kč/m3 - takováto částka je stanovena Evropskou unií jako minimum. Cenu kilogramu zemního plynu to dostane na dostřel ceně benzínu nebo nafty; úsporu zde bude představovat zejména nižší spotřeba CNG v kilogramech.

Samozřejmě, auta na CNG a LPG mají také své nevýhody, které pramení zejména z toho, že někam musíte umístit nádrže. Nezřídka tak není k novým autům s těmito pohony možné přiobjednat ani dojezdovou rezervu; museli byste si ji koupit zvlášť z katalogu příslušenství a vozit ji volně v zavazadelníku. Také bývají tato auta těžší a mají trochu jiné rozložení hmotnosti, protože nádrže bývají u zadní nápravy. A v neposlední řadě, velká většina podzemních parkovišť či parkovacích domů v ČR zakazuje vjezd autům s pohonem na LPG nebo i na CNG.

Nabídka aut na CNG v ČR

Přesto existuje spousta lidí, kteří pro tato alternativní paliva najdou upotřebení. Pokud k nim patříte a pokud tápete, kdo něco takového nabízí přímo z továrny, bez dodatečné přestavby provedené třetí stranou, tabulky níže ukážou, že určitý výběr tu je. Zejména to platí u aut na CNG, která v ČR nabízí sedm automobilek.

Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 1 - auta na cng cr nabidka tab

Pomlčky ukazují na údaj, který se nám nepodařilo dohledat; pokud je pomlčka uvedena u dojezdu na alternativní palivo, znamená to, že neznáme ani kapacitu nádrže. Dojezdy jsou ve velké většině vypočítané z normované spotřeby alternativního paliva a objemu nádrže, ve skutečnosti tedy budou jistě o něco nižší. Toto platí pro obě tabulky.

Nabídka aut na LPG v ČR

S dostupností aut na LPG už to je horší. Třebaže toto palivo je v ČR k dostání na mnohem větším počtu čerpacích stanic a že auta na toto palivo dodatečně přestavěná jsou na českých silnicích naprosto běžnou věcí, automobilky z nějakého důvodu upřednostňují CNG. Nové auto s LPG zabudovaným z továrny nabídnou tři značky.

Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 2 - auta na lpg cr nabidka tab

Všimněte si, že ani v jedné tabulce nenacházíme příliš výkonná auta nebo takové vozy, za které člověk utratí miliony korun - snad s výjimkou Audi, ale ta jsou drahá úplně všechna, takže to není dobrý příklad. LPG i CNG zůstávají volbou pro šetřílky, třebaže mají potenciál mnohem větší. Tato paliva nejsou nijak omezena velikostí motoru, takže můžou umožnit provoz SUV s osmiválcem i člověku, který by si jinak po stránce spotřeby mohl dovolit nanejvýš tříválcové mini.

LPG i CNG znamená dvojí úsporu - automobilka má auto s nižšími papírovými emisemi CO2, což znamená nižší pokuty za překročení limitu, a zároveň zákazník platí méně u čerpací stanice. Proto je trochu škoda, že je nabídka takhle úzká. Pokud ale chcete prostě dopravní prostředek, vybrat si tu asi nebude problém...

Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 3 - audi a5 sb g-tron plynautaCR 01Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 4 - audi a5 sb g-tron plynautaCR 02Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 5 - audi a5 sb g-tron plynautaCR 03Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 6 - audi a5 sb g-tron plynautaCR 04Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 7 - audi a5 sb g-tron plynautaCR 05Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 8 - audi a5 sb g-tron plynautaCR 06
Na zemní plyn si u nás můžete koupit např. Audi A5,...

Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 9 - skoda octavia combi g-tec plynautaCR 02Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 10 - skoda octavia combi g-tec plynautaCR 03Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 11 - skoda octavia combi g-tec plynautaCR 03aJezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 12 - skoda octavia combi g-tec plynautaCR 04Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 13 - skoda octavia combi g-tec plynautaCR 05Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 14 - Skoda Octavia G-Tec vse 07
...Octavii G-Tec,...

Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 15 - vw golf VII tgi bmt plynautaCR 01Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 16 - vw golf VII tgi bmt plynautaCR 02Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 17 - vw golf VII tgi bmt plynautaCR 03Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 18 - vw golf VII tgi bmt plynautaCR 04Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 19 - vw golf VII tgi bmt plynautaCR 05Jezdit levně jde i bez dieselu. Tady jsou všechna auta na plyn v prodeji v ČR - 20 - vw golf VII tgi bmt plynautaCR 06
...nebo Golf TGI BlueMotion

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 63 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše