Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test zimních pneu 2016: jaké zvládají sníh? A jaké mokro či sucho?
10.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
S pneu renomovaných značek uděláte chybu jen obtížně, jejich schopnosti za různých podmínek se liší. Stejně jako podmínky v různých částech ČR.
Není to tak dávno, co jsme vám představili výsledky aktuálního testu zimních pneumatik německého ADACu. Nejen německými testy, kterých by se našlo více, se ale může inspirovat český automobilista. V našich podmínkách sice nejsou realizace podobných náročných srovnání obvyklá, pro letošek se ale jedno najde - stojí za něm Autoklub České republiky a jeho práce není zajímavá jen kvůli tomu, že po jiném českém testu byste pátrali marně.
Toto srovnání je zejména pozoruhodně detailní, a tak se nesnaží hledat jen „vrcholně průměrný dezén”, ale bere na vědomí i fakt, že ideální zimní pneumatika pro obyvatele Pece pod Sněžkou není tatáž, co pro obyvatele Prahy 1. Ve výsledcích tak můžeme detailně prozkoumat výkony osmi různých modelů pneumatik od nejznámějších značek. A je tu i novinka Continentalu, model WinterContact TS860, která v testu ADACu ještě být nemohla.
Autoklub testoval zimní obutí v rozměru 205/55 R16 na dvou autech - Volkswagenu Touran 1,4 TSI a Audi A3 - je to ale dnes dosti univerzální rozměr. Takový a nebo velmi podobný používá spousta aut od lepších verzí subkompaktů jako Škoda Rapid přes prodejní hity typu VW Golf, Škoda Octavia či řady kompaktních SUV až po skromnější varianty vozů střední a někdy i vyšší střední třídy. Testování proběhlo ve švýcarském Ulrichenu, který poskytl zimní podmínky, a na polygonu u Hannoveru, kde zase zkoumal chování na suché a mokré vozovce. Všechny testované pneumatiky letos měly symetrický dezén, který je zejména vhodný k jízdě na vodě a rozbředlém sněhu.
Výsledky jsou kromě jedné souhrnné tabulky, kterou naleznete níže, poskládány do řady grafů. Michelin Alpin 5 byla použita jako referenční pneumatika, tj. stanovila 100% výkonnost a ostatní pneumatiky jsou tedy lepší nebo horší než ona. Proč byl zvolen tento postup, nevíme, ale nějaký zvolen být musel a i tento představu o vzájemné srovnatelnosti jednotlivých pneu dává jasnou.
Nebude asi pro nikoho překvapením, když řekneme, že právě kousky Michelinu patřily k trojici nejlepších pneumatik. Lepší byly jen Continentaly TS860. Tohle trio bylo jediné hodnocené jako „velmi dobré”, v tabulce zelenou barvou. Ostatní pneumatiky byly „dobré”, tj. žluté, nebo „vyhovující”, oranžové. Představte si známkování jako ve škole, kdy „velmi dobré” znamená jedničku, „vyhovující” trojku. Další stupně jsou „dostatečné”, tj. 4, a „nevyhovujíc”, tj. 5, ale ty tu nevidíme.
Podívejme se nyní podrobně na výsledky za jednotlivých okolností, právě ty by vám měly dát nejlepší představu o tom, jaké zvolit - jistě nejlépe víte, jak zima obvykle vypadá právě v místech, kde se pohybujete nejčastěji.
1. Výsledky na suchém povrchu
Grafy ukazují, jak si jednotlivé pneumatiky vedly na suchém povrchu. Měřilo se brzdění spolu se zbytkovou rychlostí a ovladatelnost na 1 823 dlouhém okruhu, pro kterou byl kritériem dosažený čas.
2. Výsledky na mokrém povrchu
Na mokru bylo měření o něco více. Kromě toho stejného, co na suchu, tu máme i aquaplaning, tedy přesněji, jak moc jsou proti němu pneumatiky odolné. Zrovna u směrových dezénů se dá očekávat poměrně velká odolnost proti aquaplaningu, vidíme ale, že rozdíly tu nejsou malé.
3. Výsledky na sněhu
Brzdění na sněhu bylo měřeno z 50 km/h, nikoliv ze stovky. Je proto zvláštní, že u zbytkové rychlosti vidíme informaci o 100 km/h; může to tak být, může to ale být jen chyba na straně Autoklubu ČR a může tam patřit 50 km/h. Kromě brzd však na sněhu byla měřena i trakce, což se velmi hodí, jezdíte-li po zasněžených vozovkách.
4. Hluk a odpor
Kromě výsledků na sněhu, vodě a suchu tu máme také vnější hluk při dvou různých rychlostech, který se u jednotlivých pneumatik příliš neliší. A také byl změřen valivý odpor, který si můžete prohlédnout v tabulce.
Celkové výsledky
Celkové výsledky vám předkládáme ve dvou tabulkách. Znovu připomínáme, že pneumatiky jsou seřazené podle abecedy za referenčními Micheliny Alpin 5, nikoliv podle dosaženého výsledku. Nejlepší volbou v tomto rozměru tedy budou buď ony, Continentaly anebo Dunlopy, ale to jen tou univerzální. Zrovna pro vás mohou být ideální jiné - zvažujte sami...
Zdroj: Autoklub ČR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 9 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 3 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 5 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 6 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 8 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 11:43 - Truck Daškam
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry