Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol.

České testy pneumatik příliš často nevznikají, o to vítanější může být srovnání zimních vzorků od českého Autoklubu. Zkušební komisaři potrápili hned šest značek v typickém rozměru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol.

22.10.2019 | Mirek Mazal

České testy pneumatik příliš často nevznikají, o to vítanější může být srovnání zimních vzorků od českého Autoklubu. Zkušební komisaři potrápili hned šest značek v typickém rozměru.

Letos už jsme vám přiblížili dva velké testy pneumatik pro nadcházející zimní období. Po léta jsme si museli vystačit hlavně se závěry německého ADACu a tamního Auto Bildu, v posledních letech vám ale můžeme přiblížit i pohled tuzemských zkušebních komisařů z Autoklubu České Republiky (AČR).

Autoklub pro letošní prověrku zvolil obutí o rozměru 215/55 R17, tedy typickém rozměru pro modernější Škody Octavia či většinu středně velkých aut poslední dekády a půl. V klání se proti sobě postavilo šest vzorků zaběhlých výrobců. Tím referenčním se stala u nás oblíbená pneumatika Barum Polaris 5. „Čeští řidiči jsou konzervativní, barumka je pro ně prostě stále symbolem tradice a kvality, a tedy první volbou“, objasnil volbu ještě před začátkem zkoumání Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.

Autoklub si stanovil cíl přinést řidičům souhrnné informace o kvalitách vybraných typů gum v poměru k předem vybrané referenční pneu, která je vidět na spoustě služebních i soukromých aut. Proces hodnocení nebyl nijak složitý, pokud ostatní vzorky dosáhly lepších výsledků, mají rivalové vyšší index než 100 ve srovnání s Polarisy 5. Jestliže konkurenti měli horší vlastnosti, jejich index pod 100 klesá.

Pro výběr do srovnání bylo důležité zachování obdobné cen, drahé nebo naopak výprodejové modely se v klání neobjevily. Data do konečného pořadí vznikala na suché, mokré a zasněžené silnici. Simulaci české zimy zastoupilo horské údolí ve švýcarském Ulrichenu pod Alpami, kde pneumatiky odolávaly 15 odlišným disciplínám.

Objektivní část zkoušky patřila měřicím přístrojům, druhá - subjektivní polovina testu spočívala v řízení aut zkušenými jezdci, kteří sledovali daná kritéria bez toho, aby znali značku obutých pneumatik. Změřené informace například z akcelerace do 20 km/h nebo brzdění z 50 km/h byly odečteny po absolvování dvou vymezených okruhů a v závěru seřazeny do přehledných tabulek s pořadím jednotlivých pneumatik v různých disciplínách, jak si je projdeme dále.

Výsledky na suchém povrchu

AČR zvolil do čela nejlepšího pro suché zimní cesty pneumatiky Toyo Snowprox S954. Japonské překvapení mělo nejlepší brzdné schopnosti i nejčitelnější jízdní vlastnosti. Druhé místo obsadila pneumatika Firestone Winterhawk 3, až třetí je referenční Barum Polaris 5.


Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol. - 1 - Test zimnich pneu 215 55 R17 Autoklub CR 2019 01

Výsledky na mokrém povrchu

Zkoušky brzdění, odolnosti proti aquaplaningu a ovladatelnosti na vodou kropeném asfaltu nejlépe zvládl produkt české firmy. Zejména držení zvolené stopy a průjezdy hlubokými kalužemi zaujaly. Respekt jistě patří i Toyo Snowprox S954 a Firestone Winterhawk 3, zbylí uchazeči zase jen paběrkovali.

Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol. - 2 - Test zimnich pneu 215 55 R17 Autoklub CR 2019 02

Výsledky na sněhu

Důležité pro blížící se zimu je i toto pořadí s premiérovým vítězstvím Laufenn i Fit LW31. Divize korejského Hankooku tak Čechům nadzvedla obočí díky skvělému chování při akceleraci i brzdění. Na asijské obutí nestačil druhý Barum ani třetí Kormoran s verzí Snow.

Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol. - 3 - Test zimnich pneu 215 55 R17 Autoklub CR 2019 03

Celkové výsledky

Celkové pořadí závěrečně rekapituluje snažení AČR. Za Barum Polaris 5 se postupně vešly Kumho WinterCraft WP71, Kormoran Snow, Toyo Snowprox S954, Firestone Winterhawk 3, respektive Laufenn i Fit LW31. Nutno vnímat přednosti jednotlivých typů na různých silnicích, neboť trochu jiný mix vlastností oceníte v Praze a jiný v Peci pod Sněžkou. Rozdíly ve výkonu s měnícím se povrchem jsou jasně čitelné v přiložené tabulce s celkovým shrnutím.

Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol. - 4 - Test zimnich pneu 215 55 R17 Autoklub CR 2019 04

Zdroj: Autoklub ČR

Mirek Mazal

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše