Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jen 3 auta z 237 v testu odolala pokusu o ukradení zneužitím bezklíčového vstupu
29.1.2019 | Mirek Mazal
Je to nejsmutnější důkaz, že systém bezklíčového vstupu a startu doslova dláždí zlodějům cestu ke krádeži. Jde ale také o naději do budoucna - tři vozy už dokázaly útoku odolat, ne náhodou.
Skoro všechny automobily se systémem bezklíčového vstupu a startu jsou zranitelné vůči útokům zlodějů. Dokazují to nová data britského spotřebitelského magazínu Which?, který ve spolupráci s německým ADACem otestoval 237 vozů vybavených technologii keyless. Ze zkoušených aut bylo 230 z nich možné odemknout a nastartovat bez toho, aby zloděj měl skutečný klíč u sebe. Další čtyři exempláře mohly být buď alespoň odemčeny, nebo alespoň nastartovány a jen tři modely dokázaly „útoku bez klíče” plně odolat.
Náhoda? Nikoli, všechny tři odolné modely pochází od automobilky Jaguar Land Rover, která loni zavedla opatření, jež krádežím účinně předchází. Firma totiž začala používat čipy, které umí skrze délku trvání vysílání rádiového signálu velmi přesně spočítat vzdálenost odloženého klíče od konkrétního zapalování automobilu. Pokud odstup překročí naprogramovanou hodnotu, vznikne podezření, že signál byl nějak zesílen a auto se neodemkne resp. nepůjde nastartovat. Nyní je zjevné, že toto opatření funguje na jedničku.
Připomeňme, že tento způsob krádeží je pro zloděje velmi jednoduchý, komfortní a levný. Lapkové zneužívají zranitelnosti rádiové komunikace mezi vozem a klíči, které typicky posílají slabý signál, aby je příslušné automobily rozpoznaly. Skenováním a následným zesílením tohoto signálu jsou zloději schopni s technikou za pár stovek „přesvědčit” auto, že klíč je v blízkosti. Poté už stačí snadno otevřít dveře, nastartovat a zmizet, jako by klíč měli stále při sobě.
Takto zranitelná proti zlodějům jsou všechna nejprodávanější auta v Evropě, mj. VW Golf, Renault Clio, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Peugeot 208, VW Tiguan, Škoda Octavia nebo Renault Captur. Plně odolné byly jen vozy, které keyless vůbec nenabízí (i takových pár existuje), v případě vybavených modelů se jednalo jen zmíněné Brity - Jaguar I-Pace, Land Rover Discovery a Range Rover. Parciálně odolné pak byly ještě novější BMW a Mercedesy, které přidaly k bezdrátovým modulům snímače pohybu, které generují spouštěcí vlny pouze při pohybu klíče. Dveře se tak neotevřou při odloženém klíči doma na stole, nastartovat auto po prolomení zámku dveří ale možné bylo, protože v tu chvíli už systém pohyb klíče logicky neočekává.
Britové navrhují majitelům celou komfortní funkci deaktivovat, je ale jasné, že tohle udělá málokdo. Dalším řešením jsou speciální pouzdra nebo obyčejný kuchyňský hrnec, který slouží jako neprostupná schránka. Možná úsměvné, ale funkční - lepší mít klíč v hrnci než auto - jak se lidově říká - „v čudu”.
Zjednodušená schémata ukazují typické způsoby fungování bezklíčového vstupu, dva možné způsoby zneužití a kde vůz na klíč obvykle reaguje
Donedávna tak nebylo problémem zkrátka nasimulovat blízkou přítomnost klíče u vozu, i když je desítky metrů vzdálen. A pak s autem zacházet, jako byste klíč drželi v ruce
Nové modely Jaguar a Land Roveru jsou nyní jedinými vozy, který těmto systémům dokáže odolat. Částečně zlodějům zkomplikují práci ještě novější BMW a Mercedesy
Současný Land Rover Discovery byl prvním vozem, který nový systém dostal
Zdroj: Which?
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera