Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Takhle se dnes kradou auta, bezklíčový vstup je otevře každému
5.8.2015 | Marek Bednář | 43 příspěvků
(+ video) Pomocí nedrahého řešení dokáží zloději zneužít i klíč ležící u vás doma. Vůz ukradnou rychle, nepozorovaně a bez poškození.
Moderní systémy bezklíčového odemykání a startování jsou velmi pohodlné. Když přijdete k autu a klíč máte v kapse, stačí vzít za kliku a vůz se odemkne. Startování probíhá také pomocí tlačítka, nikam nemusíte strkat klíč, můžete ho nechat v kapse nebo ho odložit někam v interiéru. Jenže s tímhle pohodlím také přichází problémy - auto lze snáze ukrást.
V jisté době měli podobné problémy zejména majitelé Range Roverů. Tahle auta se kradla jako na běžícím páse a pojišťovny je nechtěly pojistit, pokud člověk neměl uzamčenou garáž, což ve městě pochopitelně nemá každý. Problém byl údajně právě v systému bezklíčového odemykání a startování, který byl ale zrovna u Range Roverů příplatkový a člověk si ho nemusel objednávat. Byla v něm údajně chyba v zabezpečení, kterou Land Rover odstranil při svolávací akci.
V tomto případě šlo o specifický problém se zabezpečením jednoho modelu auta, k podobně snadnému odcizení jsou ale prý náchylné prakticky všechny vozy s bezklíčovým vstupem. Varuje před tím policie v Německu, konkrétně v Hesensku, kde mělo být jen v poslední době ukradeno tímto způsobem na 80 aut prémiových značek. Zloději tam používají až geniálně jednoduché řešení postavené na zesilovači rádiových vln. Ten jen přiměje auto si myslet, že jinak vzdálený klíč v blízkosti. Vytipují si tedy majitele vozu s napadnutelným systémem odemykání, ke dveřím domu umístí jednu jeho část, která najde signál klíče a pošle ho druhé části, která je v bezprostřední blízkosti auta. Vůz se tedy odemkne, když zloděj vezme za kliku. Stejným způsobem jej i nastartuje a odjede.
Bezklíčový vstup či start dnes nabízí spousta aut
Auto je tak ukradeno během chvíle, bez jakéhokoli poškození samotného vozu i podezřelého jednání pro okolí. Pochopitelně, zloděj takto „má klíč” jen pro prvotní odemčení a odjezd, později už jej nemůže použít. S vozem ale lze dojet bez fyzické přítomnosti klíče v autě či jím vydávaného signálu (zkuste auto s „keyless start” půjčit někomu nastartované bez klíče - dojede s ním klidně do Užhorodu a většina vozů si ani nebude „stěžovat”, že klíč „nevidí”) prakticky kamkoli a tam se jej zcela zmocnit konvenčními metodami nebo jej použít třeba na náhradní díly.
Další, podobnou ale trochu jinou možností je zesílení vyhledávacího signálu automobilu, který normálně klíč registruje jen nedaleko od vozu, obvykle na desítky desítky centimetrů. Tento způsob je užíván zejména v USA, v Los Angeles se nyní takovéto mysteriózní krádeže objevují častěji. Zloděj přijde k autu, aktivuje zesilovač vyhledávání, auto najde klíč prý až 100 metrů daleko, odemkne se a umožní nastartování. Pak nic nebrání tomu, aby zloděj odjel. Takovéhle krádeži byl svědkem americký novinář Nick Bilton. Přitom ony zesilovače údajně mohou stát jen pár stokorun, hovoří se o zařízení za 17 dolarů (asi 420 Kč) nabízeném třeba na eBay.
Že to není jen internetový „hoax” potvrdil Boris Danev ze švýcarské fimy 3DB Technologies, absolvent curyšské univerzity v oboru počítačových věd. Ten už dříve se svými kolegy zpracoval studii, která na zneužitelnost systémů bezklíčového vstupu upozorňovala a z níž v tomto článku též čerpáme. Podle něj lze za částku do 100 dolarů postavit zesilovač, který funguje podobně jako megafon - to, co by normálně měli slyšet jen lidé kousek od vás, se rázem donese na desítky metrů daleko, v otevřeném prostoru i dále.
Ve studii toto řešení, které vůbec nezasahuje do samotného kódování signálů mezi autem a klíčem, vyzkoušel na 10 modelech 8 různých výrobců automobilů. Dokázal až z osmi metrů přebírat signál klíče a navázat tak vzdálené spojení mezi autem a klíčem, aniž by majitel pojal jakékoli podezření. V praxi je omezením maximálně dostatečně rychlý přenos signálu mezi oběma stranami komunikace, Danev ale říká, že teoreticky lze uskutečnit dálkový přenos i na kilometrové vzdálenosti. V testu s pomocí jednoduchého přístroje vyzkoušel vzdálenost maximálně 60 metrů a otevřel i odjel s šesti auty z deseti. Na kratší... se všemi.
Zní to trochu děsivě, proti takovýmto metodám se ale lze bránit, ne však dokonale. Nejlepší je vlastní uzamčená garáž či hlídané podzemní parkoviště, ale tenhle luxus není dostupný všem. Onen signál takovéhoto klíče, resp. přístupového modulu, není zas tak silný, takže stačí ho nenechávat nedaleko míst, kam se může dostat někdo cizí, tedy třeba v kabátě na věšáku za dveřmi. Takovéto umístění klíčů je nejpohodlnější, ale z tohoto hlediska také dost nebezpečné, protože metr přes dřevěné dveře signál najít jde.
Můžete tedy klíč nechávat v ložnici či někde uprostřed domu, rozhodně ne blízko oken či dveří. Anebo, třebaže to zní trochu paranoidně, můžete klíč doma balit i do alobalu. Zní to divně a zejména majitelé luxusních aut asi nebudou ochotni vyrábět si alobalové krabičky, aby do nich každý den schovávali klíče od auta. Ale hliníková fólie vážně dokáže signál odstínit, stejně jako třeba lednička nebo cokoli, co poslouží jako Faradayova klec, která odstíní signál klíče od okolí. Zavírat ale klíč od auta do lednice...
Podobně jako s internetem se dá říci, že nejlepší ochrana proti takovémuto způsobu ukradení auta je používat jiné metody, jak ho odemknout, tedy „keyless” prostě nemít - však on klasický klíč s tlačítky pro dálkové odemknutí není zase takové nepohodlí. Samozřejmě, ani tohle není metoda, která by byla zcela odolná proti loupežníkům, riziko krádeže je ale přece jen menší.
Zjednodušená schémata ukazují dva typické způsoby fungování bezklíčového vstupu, dva možné způsoby zneužití a kde vůz na klíč obvykle reaguje
Řešení zkrátka nasimuluje blízkou přítomnost klíče u vozu, i když je desítky metrů vzdálen. A s autem pak lze zacházet, jako byste klíč drželi v ruce
Bezklíčové odemykání může být snadným způsobem, jak ukrást auto (ilustrační foto)
Již starší video ukazuje, jak snadno se zloději dokážou dostat do aut vybavených bezklíčovým vstupem. V tomto případě jim šlo jen o vstup, kradli „pouze” věci odložené z interiéru
Další zajímavé články:
Diskuze 43 příspěvků
Bleskovky
- Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
včera - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
včera - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019 - Za D1 ještě můžeme být rádi, zácpy na dálnicích v Číně jsou docela jiná káva
12.2.2019 - Někdo napasoval velký pick-up do malého náklaďáku, ani policie nechápala, jak
10.2.2019

Nejnovější články
- Nahlédněte do prý nejúžasnějšího vlaku světa, je to luxusní hotel letící přírodou
před 2 hodinami - Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, zjevně si potrpí hlavně na motorech
před 3 hodinami - Tato auta si nejvíce majitelů nechává déle než 15 let. Musí vydržet všechno
před 4 hodinami - Schumacher oslavil narozeniny na Mallorce a nikoli v posteli, tvrdí německý magazín
před 5 hodinami - Český audit ukázal, kde a u jakých značek hledat nejkvalitněji fungující autoservisy
před 6 hodinami - Boj o nejrychlejší SUV světa nabírá bizarní podobu, šampion teď vítězí o 1 km/h
před 7 hodinami - Bugatti objevená v garáži zabarikádované pískem se prodala za desítky milionů
před 8 hodinami - Ani Toyota u svých aut z přelomu milénia nepočítala, že se dožijí roku 2019
před 11 hodinami (1) - Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět
dnes - Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní
dnes (1)
Živá témata na fóru
- Jaké vybavení by u nového auta nemělo chybět? 19:39 - huntik
- Detektory policejních radarů 19:20 - nota
- denní svícení a potkávací světla 18:42 - ctrl_j
- Jednostopé okénko 18:35 - ctrl_j
- Svévolné řazení před křižovatkou na vedlejší silnici 18:03 - PepaSFI
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 14:24 - M.Z.
- Volkswagen obecne 12:02 - ctrl_j
- Mercedes - auto pro masy 20:38 - řidičBOB
- Lyžárna 20:33 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 20:22 - MartyMcFly
Autobazar
Audi A3 1.2 TFSI
r.v. 2012
270 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TSI
r.v. 2016
660 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2016
440 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
350 000,- KčOpel Astra 1.0 Turbo
r.v. 2016
280 000,- KčFord Focus 1.5 TDCi
r.v. 2015
230 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2017
560 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2008
90 000,- Kč