Krádeží aut překvapivě prudce přibývá, v Británii hned o pětinu. Jak je to možné?

24.7.2017 | Marek Bednář | 5 příspěvků

Mezi dubnem 2016 a březnem 2017 v Británii zmizelo 97 152 aut i přes všudypřítomné bezpečnostní kamery. To zdánlivě nedává žádný smysl.

V poslední době se hned z několika míst světa dozvídáme o růstu počtu ukradených aut, který přichází po létech postupného poklesu. Zcela aktuální české statistiky nemáme k dispozici, nejnovější čísla z Velké Británie ale hovoří o tomtéž. Mezi dubnem 2016 a březnem 2017 vzrostl počet krádeží ve srovnání se stejným obdobím předchozích let téměř o pětinu, tedy hodně výrazné. Odcizeno bylo 97 152 automobilů, tedy o 19 % více, než za předešlých 12 měsíců. Počet vloupání do aut ve stejném období také vzrostl, a to o 8 % na 250 tisíc.

Čísla jsou to jistě nelichotivá a také v Británii přichází po dlouhém období poklesu. Ještě zkraje roku 2016 byl počet krádeží a vykradení aut na minimu za posledních 20 let, teď ale nabral přesně opačný trend. John Flatley z britského Národního statistického úřadu (Office for National Statistics, ONS) uvádí, že onen pětinový vzestup je „největším ročním nárůstem trestných činů zaznamenaných policií za posledních deset let”.

Pokles je přitom na první pohled to jediné, co dává smysl - však si vzpomeňte, jak vypadalo zabezpečení aut před 20 či 30 léty a jak vypadá dnes. Něco jako spojení pár kabelů po překonání zámku dveří ocelovým měřítkem je dnes u naprosté většiny aut nemyslitelné. Jak je tedy možné, že ukradených aut najednou tak rychle přibývá?

Policie pochopitelně říká, že za to může málo policistů, to bychom ale zrovna ve Velké Británii příliš vážně nebrali. Čím je daný nárůst krádeží způsoben, bezpečně nevíme, hlavní podezřelý je ale veskrze obvyklý - rozmach systémů bezklíčového přístupu. Ty jsou sice uživatelsky velmi pohodlné, ale také představují velmi snadnou cestu, jak se zloděj může do auta vloupat či jej rovnou ukrást.

Princip spočívá v tom, že zařízení za pár korun zesílí vyhledávací signál, kterým auto hledá klíč, a tak je klíč nalezen i na vzdálenost v řádu stovek metrů. Auto si prostě myslí, že klíč je v blízkosti, a tak se odemkne a umožní nastartování, i když za volant naskočil zloděj a nikoliv majitel s klíčem v kapse. Způsob je to rychlý, nenápadný a velmi efektivní, jak se přesvědčil i úřad, který ho zkoumal. Zloděj nepotřebuje vůbec nic dalšího, žádnou novou řídící jednotku, u auta či v něm nestráví víc než pár sekund.

Je to tedy zároveň i způsob téměř nezjistitelný, pokud přímo na bezpečnostní kameře není zloděj vidět s malou krabičkou v rukou. Auto prostě zmizí bez známek násilného vniknutí. K domněnce o tom, že za růstem počtu krádeží nejen v Británii stojí právě bezklíčový vstup, nakonec nasvědčuje i fakt, že tato země je prolezlá bezpečnostními kamerami. Když ale někdo přijde k autu, vezme za kliku, nasedne, nastartuje a odjede, těžko to vzbudí pozornost kohokoli.

Snažíme se zjistit, zda policie eviduje, kolik z ukradených aut bylo vybaveno systémem bezklíčového přístupu, což by naši domněnku potvrdilo. Nedovedeme si ale představit, že by důvodem mohlo být cokoli jiného. Je to jistý zvrat ve vývoji zabezpečení aut - to bylo stále lepší a lepší a najednou existuje způsob, jak vůz nenápadně ukrást s relativně velmi malou investicí do techniky. Auty s „keyless” systémy přibývá, systémy na jejich přelstění dnes koupíte na internetu - rozmach těchto krádeží dává smysl.

I česká policie se o tomto způsobu krádeží zmiňuje jako o rozšířeném, takže i u nás má smysl obezřetnost. Jediné účinné řešení je ovšem bezklíčový vstup nemít nebo zejména doma zavírat klíče od auta do něčeho, jako je hrnec, alobal a podobné věci, které zlodějům nedovolí jeho signál „dotáhnout” až k vašemu vozu. A nebo vsadit i na jiné způsoby zabezpečení - alarm oddělený od standardního zamykání a odemykání vozu, mechanické zabezpečení, cokoli na ten způsob - i o možnostech prevence jsme nedávno psali...

Krádeží aut překvapivě prudce přibývá, v Británii hned o pětinu. Jak je to možné? - 1 - tesla model s hack iluKrádeží aut překvapivě prudce přibývá, v Británii hned o pětinu. Jak je to možné? - 2 - kradeze aut zesilovacem signalu reseni 01Krádeží aut překvapivě prudce přibývá, v Británii hned o pětinu. Jak je to možné? - 3 - kradeze aut zesilovacem signalu reseni 02
Moderní auta jsou dnes vůči snahám zlodějům odolná paradoxně méně než kdy dříve. Za bujícími krádežemi stojí nejspíše „tradiční” zesilování signálu bezklíčového vstupu a startu a znalost fungování palubního systému vozu

Krádeží aut překvapivě prudce přibývá, v Británii hned o pětinu. Jak je to možné? - 4 - Tesla kradeze bujici 2017 cervenec 01
Takto většina aut (zde Tesla Model S) obvykle končí - rozebrané na náhradní díly, odvážené bůhvíkam

Krádeží aut překvapivě prudce přibývá, v Británii hned o pětinu. Jak je to možné? - 5 - Tesla kradeze bujici 2017 cervenec 02
Jak se takovému riziku jednoduše bránit, ukazují naši němečtí kolegové. Klíč doma uložený v kovovém hrnci, alobalu či čemkoli podobném bude pro zloděje nedostupný

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše