Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé

3.7.2017 | Marek Bednář | 21 příspěvků

Kupuje-li si člověk ojeté auto, nechce ho mít tři týdny z měsíce v servisu. Tyto vozy jsou se spolehlivostí na štíru, třebaže jsou vyhledávané.

Statistikám spolehlivosti se věnujeme poměrně často, tentokrát ale před sebou statistiku tak úplně nemáme, i když spolehlivost je hlavním tématem. Naši němečtí kolegové vybrali několik žádaných a lákavých ojetých aut, které na tom ale se spolehlivostí nejsou dobře. Probrali též, co bývá problémem nejčastěji, a to je něco, co vám nemůžeme nepřiblížit.

Máme jich tu sedm a pro leckoho může být překvapivé, že jen jedno auto není německé. Má to ale svou logiku - ojeté vozy německých značek bývají vyhledávané právě pro svou spolehlivost či trvanlivost, realita ale někdy bývá odlišná. U některých je problémů více, u jiných problematický aspekt jen jeden a když koupíte auto bez něj, dostanete slušný stroj. Pokud ale neuspějete, mohou se provozní náklady vyšplhat do nebeských výšin. Je to zkrátka riziko a u těchto modelů je nadprůměrně vysoké v rámci třídy. Není to žebříček, auta jsou seřazená podle abecedy - tady jsou.

1. Alfa Romeo 147

Tomuhle hatchbacku možná táhne na dvacet, ale to neznamená pokles zájmu - s klesajícími cenami je o 147 zájem pořád velký, hlavně pro jeho designovou a řidičskou atraktivitu. Jenže tahle Italka trpí na úniky oleje a chladicí kapaliny, rozvody je potřeba měnit každé tři roky včetně vodní pumpy a elektronika může mít svůj názor na pojem „správné fungování”. A pak je tu podvozek, který je sice špičkový, ale není moc houževnatý a na rozbitých silnicích vyžaduje časté výměny čepů a kloubů. Kdo poznal život se 147 na českých okreskách, ví své...

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 1 - alfa romeo 147 5probloje 01Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 2 - alfa romeo 147 5probloje 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 3 - alfa romeo 147 5probloje 03

2. Audi A5 Sportback

Podle Waltera de Silvy bylo A5 nejkrásnějším autem, které kdy navrhl. A byl na něj tak hrdý, že kvůli designu znemožnil pro něj nabízet některé výbavové prvky. Když v roce 2009 přišla na svět verze Sportback, svou delší linkou střechy byla možná ještě atraktivnější a dodnes to je velmi zajímavé auto. Jen se vyhněte - a to platí pro všechny verze A5 a nejen tohoto modelu - benzínovým čtyřválcům TFSI řady EA888 s objemy 1,8 a 2 litry, protože jejich spotřeba oleje je extrémní.

Problém je to velký a celosvětový, nejednou jsme o něm v minulosti psali - již po proběhu v řádu desítek tisíc kilometrů se u těchto motorů, vyrobených do roku 2012, vytvoří vůle na pístních kroužcích a ty tak při cestě pístu dolů nestírají olej ze stěn válců dostatečně dobře. Výsledkem je spotřeba oleje i 3 litry na 1 000 km.

Opravit tento problém znamená namontovat nové pístní kroužky, ideálně i s výbrusem válců a pokud je problém pokročilý - což je jen otázkou času, pokud dosavadní majitel jen útrpně doléval olej - je potřeba i nových pístů. V krajním případě je nutná i výměna motoru. Při běžné prohlídce ojetiny před koupí tenhle problém navíc nejde odhalit, je potřeba ujet několik stovek kilometrů, a to už auto budete mít dávno doma.

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 4 - audi a5 sportback tfsi 7probloje 01Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 5 - audi a5 sportback tfsi 7probloje 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 6 - audi a5 sportback tfsi 7probloje 03

3. Audi A6 C6

A6 je velký a pohodlný křižník, který může být lákavý, pokud často jezdíte dlouhé vzdálenosti. Generaci C6 je letos třináct let a pořád vypadá k světu, jak zvenčí, tak i zevnitř, přitom už nestojí moc - pro to všechno je žádaná. Vyberte si nicméně manuál nebo klasický automat, CVT s názvem Multitronic prý trpí mechanickými i elektronickými problémy, a to údajně i když dodržujete interval výměny převodového oleje 55 tisíc kilometrů.

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 7 - audi a6 c6 5probloje 01Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 8 - audi a6 c6 5probloje 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 9 - audi a6 c6 5probloje 03

4. BMW 320si E90

Fanouškům BMW se okamžitě rozsvítí - 320si je homologační verze pro okruhové závody a z atmosférického dvoulitru dává 175 koní. Jako nový nebyl tento stroj moc oblíbený, protože na BMW je výkon malý a tehdy si ještě značku kde kdo spojoval s šestiválci. Nicméně i proto je jako ojetý docela levný, a i proto žádoucí. Podvozek tohoto auta je špičkový, takže legrace s ním zažijete dost, ale vyšponovaný motor trpí na přeskakování rozvodů a na praskání stěn mezi válci, které jsou hliníkové a velmi tenké.

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 10 - bmw 320si e90 5probloje 01Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 11 - bmw 320si e90 5probloje 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 12 - bmw 320si e90 5probloje 03

5. Mercedes-Benz Viano W639

Viano, prodloužená verze dodávky Vito, může být zajímavá šestiválci pod kapotou, spoustou prostoru a když najdete správný kousek, také docela luxusním interiérem. Jenže tu rozhodně neplatí rovnice Mercedes = kvalita. Může to být znát v interiéru, což ale odhalíte snadno. Horší to je na podvozku, který prý silně trápí koroze, a to klidně po třech letech provozu. Důkladná kontrola je tu obzvlášť nutná.

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 13 - mercedes viano w639 7probloje 01Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 14 - mercedes viano w639 7probloje 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 15 - mercedes viano w639 7probloje 03

6. Volkswagen Phaeton V10 TDI

Phaeton nebyl příliš oblíbený jako nový, protože byl na Volkswagen drahý, ale dnes jsou jeho ceny opravdu nízko, a to i s unikátním dieselovým desetiválcem - nakonec, jeden pěkný jsme vám kdysi též ukazovali. Jenže pokud u většiny aut zůstávají provozní náklady s věkem víceméně konstantní, u desetiválcového TDI můžou růst děsivým tempem.

Není tu moc místa, takže jakýkoliv větší zásah - včetně výměny těsnění pod hlavou, což prý není ojedinělý úkon - znamená nutnost vytažení motoru z auta. To je dnes neobvyklé, vždy ale náročné a tedy i nákladné. S jakýmkoliv obyčejnějším motorem uděláte lépe, jenže kdo by chtěl obyčejný motor, když může mít desetiválec...

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 16 - vw phaeton v10 tdi 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 17 - vw phaeton v10 tdi 06Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 18 - vw phaeton v10 tdi 11

7. Volkswagen T5

U velmi oblíbeného Transporteru páté generace odcházejí pružiny a tlumiče zejména na zadní nápravě, pokud je vůz konstantně silně zatěžován. Starším kusům zatéká kolem posuvných bočních oken, u motorů TDI PD je často poškozené vyvložkování válců a utržené kousky letící výfukem můžou poškodit turbodmychadlo. Nejsou neobvyklé ani problémy s těsněním hlavy válců; obecně zní doporučení, aby si zájemce připlatil za faceliftovaný model s common-railem pod kapotou, s tím už bývá problémů méně.

Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 19 - vw t5 multivan 5probloje 01Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 20 - vw t5 multivan 5probloje 02Lákavé, ale problémové ojetiny: vedou Němci a trable nejsou malé - 21 - vw t5 multivan 5probloje 03

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

 

Autobazar

zobrazit vše