Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější

Vrcholové verze aut mívají až ikonický statut a stojí podle toho, i když jsou staré. Nezřídka ale mají opomíjené, ne až tak jiné levnější sourozence.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější

9.10.2017 | Marek Bednář | 31 příspěvků

Vrcholové verze aut mívají až ikonický statut a stojí podle toho, i když jsou staré. Nezřídka ale mají opomíjené, ne až tak jiné levnější sourozence.

Většina z nás by chtěla jezdit co nejvybavenějším nebo nejsilnějším autem, ideálně vrcholem dané řady. To může ale v řadě případů znamenat obrovské peníze navíc - nejen třeba ve srovnání Mercedesu-AMG S 65 Coupé a S 63 Coupé - i u ojetých aut. Za model o stupínek nižší než vyhledávaný vrchol člověk klidně dá dvě třetiny nebo i polovinu ceny onoho vrcholu.

Přitom dost často o mnoho nepřichází. Někdy to je 30 nebo 40 koní, někdy třeba pár desetin vteřiny zrychlení na stovku, i když jinak jsou auta technicky velmi podobná a třeba i s řadou totožných dílů. Je to spíše statut oné ikony, který činí ten či onen vrchol nabídky dražší. Stojí ale třeba i za statisíce korun navíc, pokud vám nutně nejde o image? Pokud si odpovídáte, že tak úplně ne, tady je osm případů, kde se dá ušetřit spousta peněz a přitom neobětovat zas tak moc.

1. Audi RS2 Avant -> S2 Avant

Genesis rychlých kombíků Audi byl zároveň prvním Audi s označením RS. Pod kapotou byl podélně umístěný řadový pětiválec o objemu 2,2 litru, naladěný na 315 koní. Tohle auto je dnes opravdu žádané a stojí podle toho, má ale trochu civilnějšího sourozence - verzi S2 Avant. Také to je 2,2l řadový pětiválec, jen je naladěný na 220 koní. A spousta lidí dnes neví, že něco takového vůbec existovalo, takže ceny jsou úplně jinde.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 1 - audi rs2 avant levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 2 - audi s2 avant levnejsouro
Vlevo RS2, vpravo S2. Dělala se i jako kupé a sedan

Velmi podobný případ je také ve srovnání první RS4 Avant a S4 Avant. I tahle auta mají stejný motor (2,7 V6 biturbo), jen s jiným přeplňováním. A pochopitelně, dnes je o něco slabší S4 Avant levnější než srovnatelně udržovaná RS4 Avant.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 3 - audi rs4 avant levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 4 - audi s4 avant levnejsouro
Vlevo RS4, vpravo S4

2. Mercedes-Benz 500 E W124 -> 400 E W124

Tenhle Mercedes je dnes také legendární, leč jestli ho nazvat genesisem übersedanů, si nejsme jisti. V každém případě, vyvíjelo ho Porsche a dodnes to je úctyhodné auto. A také velmi ceněné. Pokud vám stačí menší bratr, můžeme nabídnout verzi 400 E. Také má pod kapotou osmiválec M119, tentokrát ovšem o objemu 4,2 litru a výkonu 279 koní, a na stovce je pod sedm sekund. V ceně bývá mnohem větší rozdíl. Ovšem, najít pěkný kousek není jednoduché, dobře udržovaných 500 E je více.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 5 - 1993 mercedes 500e 04Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 6 - mercedes 400 e w124 levnejsouro
Vlevo 500 E, vpravo 400 E

3. Porsche 911 964 Carrera RS -> 911 964 Carrera 2

Pokud máte slabost pro devětsetjedenáctky z počátku 90. let, jistě jste slyšeli o ostré verzi RS generace 964, která měla 3,6l šestiválec o 276 koních, lehčí setrvačník, samosvor a tužší a nižší podvozek. V interiéru bylo jen to nejnutnější a místo předních sedaček byly závodní skořepiny. Dnes najít 911 964 Carreru RS na prodej je zázrak, a pokud se to podaří, stojí jmění.

Místo ní si můžete koupit 911 964 Carreru 2 - tak se tehdy označovala zadokolka a byla k mání později než Carrera 4, tedy čtyřkolka. Motor měl také 3,6 litru objemu a dával „jen” 250 koní. Carrera 2 sice byla v podstatě základ, ale pořád to bylo velmi schopné auto a rozdíl ve výkonu a váze nebyl zas tak velký.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 7 - porsche 911 964 carrera rs levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 8 - porsche 911 964 carrera 2 levnejsouro
Vlevo Carrera RS, vpravo Carrera 2

4. Volvo 850 T-5R -> 850 T-5

Model 850 byl snad jedním z posledních, které měly design krabice osazené světly a koly. Přesto - nebo možná právě proto - je nadšenci vyhledáván. A vrcholová verze T-5R s pětiválcem o 240 oních je nejžádanější, protože je to prostě vrchol. O kousek níže stojí verze T-5, která má výkon jen o 15 koní nižší a zrychlení na stovku jen o půl vteřiny delší. Dnes ale T-5 stojí klidně jen půlku toho, co T-5R.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 9 - volvo 850 t-5r levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 10 - volvo 850 t-5 levnejsouro
Vlevo T-5R, vpravo téměř nerozeznatelná T-5

5. BMW M5 E39 -> 540i Sport E39

Jistě, M5 je ikona, zejména v generaci E39, kdy má atmosférický osmiválec, manuál a poctivý samosvor. A když se zbavíte omezovače rychlosti, dostanete se velmi blízko magické třístovce. Taky ale jsou M5 E39 velmi drahé. A, naštěstí pro všechny méně majetné, má tenhle model civilnějšího sourozence - 540i Sport. Ta má o půl litru menší osmiválec, o 114 koní nižší výkon a manuální převodovka byla v obou autech totožná. Stejná auta to samozřejmě nejsou, nejsou si ale zase tak daleko, jak napovídá rozdíl v jejich dnešních cenách.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 11 - bmw m5 e39 levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 12 - bmw 540i sport e39 levnejsouro
Vlevo M5, vpravo opět téměř nerozeznatelná 540i Sport

U BMW můžeme pokračovat téměř donekonečna - místo M3 E46 si můžete koupit 330i s M-paketem, nebo také Z3 či Z4 si lze koupit s třílitrovým šestiválcem místo verze M. Jistě, ani tady to nebude stejné, ale kdo poznal M3 E46 a 330i E46 M Sport, ví, že 330i dokáže v něčem nabídnout i více, třebaže dynamicky pochopitelně zaostává.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 13 - bmw z4 m levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 14 - bmw z4 coupe 30si levnejsouro
Vlevo Z4 M, vpravo verze 3,0 si

6. Renault Clio Williams -> Clio 16S

Clio Williams bylo vůbec prvním ostrým Cliem a dnes je extrémně vzácné, protože spousta jich shnila nebo skončila omotaná o strom. Dvoulitr pod kapotou měl 147 koní, což lehkému Cliu stačilo na stovku za 7,8 s. Pokud nějaké najdete na prodej, bude vážně drahé.

Naštěstí i ono má plebejštějšího sourozence - verzi 16S, tedy 16 soupapes. Tak se francouzsky řekne „ventil” - tahle verze má pod kapotou šestnáctiventilovou osmnáctistovku o 137 koních. Oproti Williamsu tedy o tolik slabší není a když se nějaká objeví - také jsou vzácné -, je levnější.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 15 - renault clio williams 01Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 16 - renault clio 16s levnejsouro
Vlevo Clio Williams, vpravo Clio 16S

7. Subaru Impreza 22B-STI -> Impreza GT Turbo

Fanoušci Subaru jistě vědí, o čem je řeč, když se řekne Impreza 22B - byla to vrcholová verze první generace Imprezy s motorem o objemu 2,2 litru a výkonem 280 koní. Stovku zvládala za 5,3 vteřiny, což je dodnes úctyhodný čas. Je k mání jen s volantem vpravo, ale občas člověk potká i kousek přestavěný pro pravostranný provoz. V obou případech si připravte nejméně milion korun, spíš ale víc.

Civilnější sourozenec se jmenuje GT Turbo, na některých trzích WRX, a má pod kapotou dvoulitr o výkonu „pouze” 218 koní. Zrychlení na stovku je horší jen o trošku - 6,3 vteřiny je pořád skvělý čas. Může stát i třetinu toho, co 22B, ale najít kousek nezasažený tuningem je velmi náročný úkol, bohužel.

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 17 - subaru impreza 22b-sti levnejsouroLevnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 18 - subaru impreza wrx levnejsouro
Vlevo 22B-STI, vpravo civilnější a praktičtější WRX

8. Škoda Octavia I RS -> Octavia 1,8 T

I v Česku máme auta, která se dají zařadit na tenhle seznam. První generace Octavie RS je u nás až překvapivě drahá, pokud je v dobrém stavu - rozumně vyhlížející kousky začínají někde na 120 tisících Kč. Pod kapotou má osmnáctistovku o 180 koní a designem není od běžné, civilní Octavie příliš poznat. Náhradou může být verze 1,8 Turbo, která měla stejný motor, jen naladěný na 150 koní. Na rozdíl od RS byla v nabídce i s pohonem 4x4, a to i jako liftback, nejen kombík. Takové auto za 120 tisíc Kč dnes pomalu ani neexistuje, slušné exempláře koupíte i za polovinu. A kdyby vás trápily vizuální rozdíly (z 1,8 T ovšem může být slušný sleeper...), přestavba není problém, podobně jako úprava výkonu. Nakonec, viděli jsme i verze 1,8 Turbo 4x4 přestavěné na RS s upravenými motory, které skutečná eReSa dynamicky porážely na hlavu...

Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 19 - 10nadcas skoda octavia I RS 01Levnější sourozenci velmi žádaných ojetin: ne až tak jiní, o hodně dostupnější - 20 - skoda octavia 18t levnejsouro
Vlevo Octavia RS, vpravo civilní verze; 1,8 T pod kapotou by byla poznat jen podle nápisu na zádi

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 31 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše