Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval

Na přehlížená, avšak logická negativa související s provozem elektrických aut upozorňujeme dobrou dekádu. A pochopitelně nejsme sami. Přesto se i letos najdou tací, kteří prozřeli až po spatření vysokých účtů, mj. z pneuservisů. Na ty se jim ostatní neskládají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval

3.4.2024 | Petr Prokopec

Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval

/

Foto: Škoda Auto

Na přehlížená, avšak logická negativa související s provozem elektrických aut upozorňujeme dobrou dekádu. A pochopitelně nejsme sami. Přesto se i letos najdou tací, kteří prozřeli až po spatření vysokých účtů, mj. z pneuservisů. Na ty se jim ostatní neskládají.

Snímek „Marečku, podejte mi pero“ je doslova prošpikovaný kultovními hláškami. Jednu z nich pronese i František Kovářík alias postarší profesor Hrbolek v reakci na dotazy Josefa Kemra. Přičemž věta: „Ale vždyť o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!“ se dá trefně použít v souvislosti s poslední studií společnosti J.D. Power. Z ní totiž vyplynulo, že pneumatiky elektrických aut se sjíždí rychleji, než je tomu u spalovacích vozů. Jejich majitelé jsou pak z toho navýsost rozčarováni a uvádí, že je před něčím takovým nikdo nevaroval.

Proti politicky tlačené elektromobilitě, nikoli proti elektromobilům jako takovým, se přitom vymezujeme již více než dekádu. Po celou tu dobu poukazujeme na stinné stránky bateriového pohonu, mezi které nepatří pouze vysoké ceny či malý dojezd. Řeč je rovněž velmi často o dalších negativních aspektech, ať již jde o výrazný propad zůstatkové hodnoty, značnou poruchovost či problematické požáry. Mimo to zmiňujeme i příliš vysokou hmotnost, která nemůže mít jiný než špatný dopad na brzdy a pneumatiky.

Jejich konstrukce je navíc specifická, neboť výrobci se snaží zejména maximalizovat dojezd. S tím však odolnost nemusí jít a často ani nejde v tandemu. Výsledkem je tedy větší opotřebení, což logicky znamená kratší životnost a vyšší provozní náklady. A vede to také k vyšší produkci jemných prachových částic.

Právě na emise z brzd a pneumatik se politici hodlají v příštích letech zaměřit, pročež elektromobily možná čeká ještě větší problém, než na který aktuálně poukazují někteří nespokojení majitelé. Ashley Edgar, výkonná ředitelka J.D. Power, do jejíž gesce spadají srovnávací testy, přitom stále širší propast mezi spokojeností majitelů elektromobilů a spalovacích aut vnímá „jako příležitost pro výrobce pneumatik i aut, aby lépe vzdělali majitele elektrických aut o příslušných rozdílech ve výkonech“.

To je nicméně totéž jako házet hrách na stěnu. První vlna zájemců o bateriový pohon totiž již byla uspokojena, tq další pak v podstatě neexistuje. Spíše naopak narůstá k elektromobilitě odpor, neboť většina lidí si nemůže dovolit ani nová spalovací auta. Natož pak taková, která při vyšší ceně nabízí nižší využitelnost. Pokud tedy takovou klientelu chce prodejce „ulovit“, víceméně ji musí mazat med okolo úst. Při zmínce o vyšších provozních nákladech ji totiž tak akorát uvidí utíkat ze showroomů.

Východisko z dané situace tedy prakticky neexistuje, zvláště když tu nejde jen o rychlejší opotřebení, ale také o větší velikost - třeba takový Enyaq již v základu počítá s devatenáctkami o rozměru 235/55 vpředu a 255/50 vzadu. Takové obutí rozhodně není levné, což veškeré nepříjemnosti s častým přezouváním jen umocňuje. Nelze se tak divit ani stále nižšímu zájmu o elektrická auta, ani větší nevraživosti klientely, ani stále menší ochotě prodejců přiznávat i neduhy.


Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval - 1 - Skoda Enyaq RS Coupe 2024 ilustracni foto 01Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval - 2 - Skoda Enyaq RS Coupe 2024 ilustracni foto 02Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval - 3 - Skoda Enyaq RS Coupe 2024 ilustracni foto 03
Takový Enyaq již v základu používá 19palcové pneumatiky, v případě verze RS jde rovnou o dvacítky. A připlatit si lze i za jednadvacetipalcové provedení. Následná výměna obutí, jenž navíc přichází častěji než u lehčích spalovacích aut, tak opravdu není levnou záležitostí. Foto: Škoda Auto

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.