Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval
3.4.2024 | Petr Prokopec
Na přehlížená, avšak logická negativa související s provozem elektrických aut upozorňujeme dobrou dekádu. A pochopitelně nejsme sami. Přesto se i letos najdou tací, kteří prozřeli až po spatření vysokých účtů, mj. z pneuservisů. Na ty se jim ostatní neskládají.
Snímek „Marečku, podejte mi pero“ je doslova prošpikovaný kultovními hláškami. Jednu z nich pronese i František Kovářík alias postarší profesor Hrbolek v reakci na dotazy Josefa Kemra. Přičemž věta: „Ale vždyť o tom zde již dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!“ se dá trefně použít v souvislosti s poslední studií společnosti J.D. Power. Z ní totiž vyplynulo, že pneumatiky elektrických aut se sjíždí rychleji, než je tomu u spalovacích vozů. Jejich majitelé jsou pak z toho navýsost rozčarováni a uvádí, že je před něčím takovým nikdo nevaroval.
Proti politicky tlačené elektromobilitě, nikoli proti elektromobilům jako takovým, se přitom vymezujeme již více než dekádu. Po celou tu dobu poukazujeme na stinné stránky bateriového pohonu, mezi které nepatří pouze vysoké ceny či malý dojezd. Řeč je rovněž velmi často o dalších negativních aspektech, ať již jde o výrazný propad zůstatkové hodnoty, značnou poruchovost či problematické požáry. Mimo to zmiňujeme i příliš vysokou hmotnost, která nemůže mít jiný než špatný dopad na brzdy a pneumatiky.
Jejich konstrukce je navíc specifická, neboť výrobci se snaží zejména maximalizovat dojezd. S tím však odolnost nemusí jít a často ani nejde v tandemu. Výsledkem je tedy větší opotřebení, což logicky znamená kratší životnost a vyšší provozní náklady. A vede to také k vyšší produkci jemných prachových částic.
Právě na emise z brzd a pneumatik se politici hodlají v příštích letech zaměřit, pročež elektromobily možná čeká ještě větší problém, než na který aktuálně poukazují někteří nespokojení majitelé. Ashley Edgar, výkonná ředitelka J.D. Power, do jejíž gesce spadají srovnávací testy, přitom stále širší propast mezi spokojeností majitelů elektromobilů a spalovacích aut vnímá „jako příležitost pro výrobce pneumatik i aut, aby lépe vzdělali majitele elektrických aut o příslušných rozdílech ve výkonech“.
To je nicméně totéž jako házet hrách na stěnu. První vlna zájemců o bateriový pohon totiž již byla uspokojena, tq další pak v podstatě neexistuje. Spíše naopak narůstá k elektromobilitě odpor, neboť většina lidí si nemůže dovolit ani nová spalovací auta. Natož pak taková, která při vyšší ceně nabízí nižší využitelnost. Pokud tedy takovou klientelu chce prodejce „ulovit“, víceméně ji musí mazat med okolo úst. Při zmínce o vyšších provozních nákladech ji totiž tak akorát uvidí utíkat ze showroomů.
Východisko z dané situace tedy prakticky neexistuje, zvláště když tu nejde jen o rychlejší opotřebení, ale také o větší velikost - třeba takový Enyaq již v základu počítá s devatenáctkami o rozměru 235/55 vpředu a 255/50 vzadu. Takové obutí rozhodně není levné, což veškeré nepříjemnosti s častým přezouváním jen umocňuje. Nelze se tak divit ani stále nižšímu zájmu o elektrická auta, ani větší nevraživosti klientely, ani stále menší ochotě prodejců přiznávat i neduhy.
Takový Enyaq již v základu používá 19palcové pneumatiky, v případě verze RS jde rovnou o dvacítky. A připlatit si lze i za jednadvacetipalcové provedení. Následná výměna obutí, jenž navíc přichází častěji než u lehčích spalovacích aut, tak opravdu není levnou záležitostí. Foto: Škoda Auto
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
dnes - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 - Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024 - Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024 - Firma předělávající spalovací auta na elektrická se kompletně zhroutila, David Beckham v ní utopil skoro půl miliardy
30.3.2024 - VW představil znak na auto, který má zabránit střetům se zvěří. A přísahá, že nejde o aprílový žert
30.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva