Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu
9.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Testů pneumatik se na nás dnes ze všech stran hrne spousta, všechny ale spojuje jedno - zkoumají fungování jen zcela nových pneu. Michelin správně říká, že to neodhaluje vše.
Michelin je dnes druhým největším výrobcem pneumatik na světě, ze všech ale o sobě dává vědět jasně nejčastěji. Před pár dny nás blíže seznámil se svými budoucími záměry, revolučně jiných pneumatik se ale dočkáme možná za 10, možná za 15 let. Teď musíme vyžít s těmi současnými a také v jejich případě je o čem mluvit.
Michelin se ohradil proti způsobu jejich testování, a to přesto, že je ve spoustě srovnání velmi úspěšný. Kritizuje zejména to, že pneumatiky jsou testovány jen jako zbrusu nové, což neříká prakticky nic o tom, jak bude pneu fungovat po většinu své životnosti. Nové jsou totiž jen chvíli, pak už je řidič zná jen jako použité. A s opotřebením se chování různých pneumatik mění nestejným způsobem.
„Jediná chvíle, kdy je pneumatika nová, je, když leží v regálu. Poté ale již vždy bude použitá, byť opotřebení může být různorodé,“ říká k tomu Cyrille Roget z Michelinu. Veškeré testy jsou dnes prováděny s novými pneumatikami, a to prý ze zákaznického pohledu nestačí. „Potřebujeme zkoušet i opotřebené obutí.“
Michelin proto volá po zavedení nového testovacího schématu, které by daleko lépe reflektovalo skutečný svět. „Spousta lidí se obává o bezpečnost při použití ojetých pneumatik. Nicméně jakmile jakékoliv obutí začnete používat, bude docházet ke změnám. Ty jsou zpočátku malé, poté k nim ale dochází rychleji a rychleji,“ říká Roget. Přitom nespecifikuje, při jakém nájezdu by k testu opotřebovaných pneumatik mělo dojít.
Michelin si podle svých slov dlouhodobě dává záležet, aby jeho pneumatiky s opotřebením neztrácely svou funkčnost, třebaže změnám pochopitelně nelze zamezit. Nakonec, ne vždy jsou k horšímu: „Když je pneumatika ojetá, na suché vozovce se zlepšuje přilnavost. Je to jako u závodních gum. A zlepšuje se také spotřeba, která je tím nižší, čím nižší je vzorek, a to kvůli tepelným ztrátám,” dodává Roget. Pochopitelně, na mokru opotřebení znamená pravý opak.
Právě tady se dle Michelinu láme chleba, nikoli při suchém brzdění, na které se mnoho testů soustředí především. Sám konstatuje, že jeho pneumatika Primacy 4, kterou doprovází slogan „Safe when new, safe when worn“ (Bezpečná jako nová, bezpečná jako ojetá) je i opotřebená na mokru velmi dobře funkční. Prezentoval to při brzdění za mokra, což je pro opotřebované pneumatiky ta největší výzva. Primacy 4 v ojetém stavu při panickém brzdění z rychlosti 80 km/h na promáčené vozovce za sebou nechala i zcela nové obutí od konkurence (jednat by se mělo o produkty značek Dunlop a Bridgestone).
Jak moc dobře si opotřebená pneumatika Francouzů opravdu na mokru, s jistotou ukáží až nezávislé testy, je ale sympatické, že Michelinu po takových volá. Zkoušky, při kterých jsou zkoušeny „gumy” ve stavu, v jakém je pak motoristé mají možná po 10 procent času jejich celkového využití, jsou opravdu téměř k ničemu. Sami z vlastní zkušenosti víme, že chování některých pneumatik se s opotřebením velmi zhoršuje (a to i kvůli změně kvalit samotné směsi), zatímco jiných nikoli. Testy, které by zkoumaly chování pneu po celou dobu jejich životnosti, bychom rozhodně uvítali i my...
Michelin říká, že jeho pneumatika Primacy 4 i jako ojetá překonává zcela nové obutí konkurence. I proto francouzský gigant volá po změně metodiky testů, které dnes zkoumají jen chování úplně nového obutí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva