Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi?

Jetý diesel je lákavý pro svou nízkou spotřebu paliva. Pokud si ale nedáte pozor na jeho stav, může se úspora peněz rychle proměnit v pravý opak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi?

27.6.2017 | Marek Bednář | 35 příspěvků

Jetý diesel je lákavý pro svou nízkou spotřebu paliva. Pokud si ale nedáte pozor na jeho stav, může se úspora peněz rychle proměnit v pravý opak.

Leckdo má při koupi ojetého auta předem jasno - chce benzín a diesel mu nesmí přes práh. A nebo naopak chce jedině diesel a o ničem jiném ani neuvažuje. Spousta lidí ale tak vyhraněný názor nemá a vidina dvoutřetinových účtů za palivo u dieselového auta je nepochybně lákavá. Jenže diesel z druhé ruky může být past, pokud si člověk auto důkladně neproklepne při koupi.

Moderní vznětové motory jsou totiž dost složité. Nikoliv principem fungování, ten je stále geniálně jednoduchý, ale vším okolo - turbodmychadlo, vstřikovače, mezichladiče, dvouhmotové setrvačníky, to všechno může znamenat vážný a také za velké peníze odstranitelný problém. Peníze ušetřené u čerpacích stanic tak rázem mohou být proti cenám oprav jen drobné.

Jeden z největších českých autobazarů dal dohromady seznam nejčastějších závad použitých aut poháněných naftovými motory a ten nejlépe napoví, co při koupi sledovat především. Proberme si je jednu po druhé.

1. EGR

Se stále přísnějšími emisními normami se do motorů dostávají technologie pro snížení škodlivosti výfukových plynů, které jsou také potenciálním zdrojem problémů. Potíží je jednak EGR, tedy recirkulace výfukových plynů, jejíž princip nejlépe osvětlí schema níže. Toto řešení používají i benzínové motory, jenže jejich výfukové plyny jsou z principu čistší, zejména nebavíme-li se o přímovstřiku, takže zanášení EGR je tu trochu menší problém. Výměna systému, která je sice krajním řešením, ale může dojít i na ni, je otázkou nejméně jednotek tisíc korun.

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 1 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 04Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 2 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 02Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 3 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 03
Schema EGR a snímek kusu zralého na odpis

2. DPF

Další problematickou součástí ze stejného ranku je filtr pevných částic, který může působit jako bezúdržbový díl, ale není jím. Přiblížili jsme si ho v článku o výfucích; jednou za čas se musí tzv. zregenerovat, pevné částice se musí vypálit, tedy teplota výfukových plynů musí být dost vysoká na to, aby se usazené pevné částice spálily. Toho jde dosáhnout třeba při delší jízdě po dálnici ve vyšších otáčkách a je to potřebné, aby filtr nevypověděl službu kompletně a nebyla nutná jeho výměna klidně za 30 tisíc korun. Elektronika auta si o regeneraci řekne kontrolkou na přístrojovém štítu, ale někteří majitelé ji ignorují jako všechny jiné a filtr poškodí. U nás je navíc v módě

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 4 - Filtr pevnych castic nove 03Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 5 - Filtr pevnych castic nove 02Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 6 - Filtr pevnych castic nove 01
Filtr pevných částic schematicky, zvenčí i zevnitř

3. Vstřikovače a vstřikovací čerpadla

Zvláště u ojetin používaných dlouhodobě v České republice bývají problematické také vstřikovače a vstřikovací čepadla, které jsou díly s velmi jemnou mechanikou. Zde může být problémem jejich zanášení nečistotami či mizernou naftou. Tenhle problém má řešení ve výměně nebo - máte-li štěstí - v opravě. Opravu lze pořídit do 10 tisíc korun, výměna se vyšplhá klidně na mnohonásobek - pokud například nekvalitní nafta fatálně poškodí všechny vstřikovače i čerpadlo u šestiválcového dieselu, může výměna za nové díly přijít i na více než 100 tisíc Kč.

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 7 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 01Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 8 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 02Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 9 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 03
Vstřikovače a palivová čerpadla jsou u moderních dieselů hodně drahými díly

4. HFM

Zejména majitelé koncernových 1,9 TDI dobře znají nespolehlivou sondu HFM, lidově zvanou „váha vzduchu”, která měří množství vzduchu vstupujícího do sání a v případě špatného fungování efektivně znemožňuje motoru správně pracovat. Při jejím selhání opět stojíte před investicí za několik tisíc korun.

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 10 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 04Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 11 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 05Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 12 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 06
Jedna z možných podob „váhy vzduchu” a její typické umístění

5. Turbodmychadlo

Také jsou tyto motory náchylné k problémům s turbodmychadly, pokud se jim nedostává správného zacházení, tedy zejména pokud se nenechá turbo dochladit po jízdě tak, že necháte motor 20-30 vteřin běžet na volnoběh před vypnutím. A že to je pořád nutné, přes všechny inovace tohoto řešení. Pokud toto předchozí majitel vozu nedělal, mohl nastartovat cestu k totální destrukci motoru Pokud totiž turbodmychadlo selže, může se stát, že se dostane olej do sacího potrubí a vzhledem k tomu, že diesely nemají škrticí klapku fungující na stejném principu jako benzínové motory, bude olej nasáván spolu se vzduchem do válců. Co se stane pak, jsme probírali nedávno Nové turbo pak může stát 30 tisíc korun; pokud půjde zrepasovat, vejdete se do 10 tisíc. Samozřejmě bez další práce, jako např. čištění mezichladiče a sání od oleje, které je náročné.

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 13 - Proc dochlazovat turbo dalsi 05Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 14 - Proc dochlazovat turbo dalsi 06Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 15 - Proc dochlazovat turbo dalsi 07
Turbodmychadlo poškozené nedostatečným dochlazováním je samo o sobě problémem. A může způsobit ještě větší nepříjemnosti

6. Dvouhmotový setrvačník

Problémy může působit také dvouhmotový setrvačník, tomu zase škodí např. necitlivé brzdění motorem či podtáčení motoru. Závada na něm se projevuje velkými rázy při ubrání nebo přidání plynu a jízda je pak všechno, jen ne pohodlná. A opět - oprava takovéhoto problému může stát i 30 tisíc korun.

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 16 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 07Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 17 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 08Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 18 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 09
Dvouhmotový setrvačník a další dost nepříjemnou a přitom častou závadou ojetých aut s dieselovými motory


Pokud jste ještě včera byli přesvědčeni, že vaše nové auto bude ojetý diesel, tento článek vás rozhodně neměl vyděsit. Spíš to berte jako varování, že moderní turbodiesel je všechno, jen ne bezúdržbové zařízení. Všechny tyhle problémy totiž lze výrazně oddálit - až na stovky tisíc kilometrů - kvalitní péčí o auto. A samozřejmě je potřeba diesel před koupí prověřit do posledního šroubku, spoustu ze zmíněných problémů zvládne identifikovat i laik.

O hluku poškozeného setrvačníku již byla řeč, všimnout si lze i nestandardního zvukového projevu turba, jakékoli výrazné nepravidelnosti v chodu (může značit problém se vstřikovači nebo „váhou vzduchu”) a pochopitelně si lze všimnout i neobvyklých spalin (světlých až bílých) motoru spalujícího olej. Na všechno ostatní jsou tu mechanici, kteří budou umět v servisu diagnostikovat většinu potenciálních problémů. A když se vám cokoliv nebude zdát, dejte ruce pryč - ojetých aut jsou v nabídce mraky a koupit si to, do kterého jste se před chvíli zahleděli pro jeho zdánlivě pěkný stav, prostě nemusíte...

Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 19 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 001Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 20 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 21 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 006Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 22 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 008Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 23 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 009Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 24 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 014Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 25 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 016Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 26 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 020Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 27 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 035Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 28 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 045Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 29 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 047Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 30 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 052Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 31 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 053Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 32 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 057Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 33 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 062Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 34 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 067Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 35 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 068Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 36 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 124Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 37 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 143Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 38 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 144Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 39 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 146Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 40 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 147Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 41 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 148Nejčastější problémy ojetých dieselů: na co si dát pozor nejen při koupi? - 42 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 149
Dieselové motory se mohou stát noční můrou, trocha obezřetnosti ale pomůže se jim vyhnout. Na snímcích je VW Passat B7 2,0 TDI 177, který dnes již též patří mezi ojetiny, v předfaceliftovém provedení či „polopředchozí” generaci B6 ještě více

Zdroj: Auto Esa

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 35 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše