Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne?

3.11.2016 | Marek Bednář | 11 příspěvků

Máme pro vás kompletní výsledky nové statistiky spolehlivosti německého TÜV. Po propadech z minulých let nahoru s novou generací míří Škoda Octavia.

Spolehlivost auta je velmi podstatná věc, ať máte vůz jen na dojíždění do práce nebo ať to je váš koníček. V prvním případě člověk samozřejmě nechce mít auto každý druhý měsíc v servisu, v tom druhém si ho možná rád opravuje sám, ale i tak je jistě radši, že mu vůz nestojí každou chvíli v garáži s nějakou závadou. I z těchto důvodů jsou statistiky spolehlivosti na našem webu častými hosty.

Zdrojů je více, zmiňme ty nejčerstvější, tedy britskou pojišťovnu Warranty Direct, která publikovala své statistiky před pár dny, a americkou organizaci Consumer Reports, jejíž data jsme tu měli o chvíli dříve. Dnes máme před sebou velmi širokou, ale trochu odlišnou novinku z Německa, TÜV Report pro 2017, který u nás patří k nejsledovanějším.

Tahle statistika bere svá data z kontrol TÜV, německé obdoby našich STK. To znamená, že všechna auta tam jsou hodnocena podle stejných pravidel, a také že se opírá o obrovské kvantum dat. Potud výhody; mínusy naopak může být, že se kontrolují jen některé součástky, ne úplně všechno, prostě jako na STK, a podle některých je tohle jen statistika toho, jak se lidi o svá auta starají, což ale jistě hraje roli pokaždé.

Zaznamenané vady jednotlivých modelů, ze kterých vychází tabulky níže, prostě souvisí s technickou způsobilostí k provozu, nikoli s celkovou kvalitou automobilu. Jinými slovy, pořád může auto, které je tady na špici, např. trpět nadměrnou spotřebou oleje nebo může být interiér rozvrzaný, i když se k němu majitel chová slušně.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 1 - TUV Report 2012 ilustracni 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 2 - TUV Report 2012 ilustracni 07Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 3 - TUV Report 2012 ilustracni 09Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 4 - TUV Report 2012 ilustracni 10Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 5 - TUV Report 2012 ilustracni 11Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 6 - TUV Report 2012 ilustracni 15
Takhle to vypadá na německých STK

TÜV auta dělí jednak podle modelů a jednak podle stáří. Dozvídáme se tedy, stejně jako vloni, výsledky tří-, pěti-, sedmi-, devíti- a jedenáctiletých aut. Zde je zapotřebí podotknout, že hlavně u nejmladších aut jsou výsledky ovlivněny také kvalitou práce záručních servisů. Po skončení záruky už je na každém majiteli, jak přistupuje k údržbě auta, jestli jezdí dále do autorizovaného servisu či nikoliv. A samozřejmě, nic takového se z čísel níže nedozvíme.

Víme ale, že „míra vážných závad”, tj. u jakého procenta aut byla zjištěna vážná závada, oproti loňsku v rámci celé statistiky klesla, a to z 22,6 % na 19,7 %. Naopak „míra lehkých závad” mírně vzrostla, z 63,7 na 66,7 %, ovšem z vývoje vážných závad TÜV soudí, že je na německých silnicích bezpečněji. V každém případě to nevypadá růžově, ale je to průměr všech aut všech věkových kategorií. Díváte-li se po autě určitého věku a nenajdete daný model v tabulkách níže, pro odhad poslouží průměry jednotlivých kategorií, které jsou uvedeny vždy v záhlaví tabulek.

Kategorie dvou- a tříletých aut

Člověk by čekal, že u takhle mladých aut bude jen velmi málo položek s červeným, nejhorším hodnocením, ale je jich tu docela dost. Vidíme Volkswageny, Fordy, Hyundaie, Dacie a na posledních čtyřech místech dva Chevrolety a dvě Kie. Nejhorší je Sportage s mírou vážných závad 11,5 %. Průměr třídy je 5,7 procenta.

Nejlepší tu jsou Němci, o první místo se dělí Mercedes GLK a Porsche 911 991 s 2,1% mírou vážných závad. Na špici je Mercedesů docela dost, blízko vidíme i např. Opely Adam a Mokka, několik Audi, Škody Citigo a Octavia a ke konci nejlepší, tmavozelené barvy VW Golf a Mazdu 3. Tabulka obsahuje pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 7 - tuv report 2017 tab 2-3leta 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 8 - tuv report 2017 tab 2-3leta 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 9 - tuv report 2017 tab 2-3leta 03Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 10 - tuv report 2017 tab 2-3leta 04

Kategorie čtyř- a pětiletých aut

Na špici o chlup starších aut se opět drží Mercedes, tentokrát malý roadster SLK. Rozmanitosti tu už je víc, ač v tmavozelené barvě stále vidíme hodně Němců. Ze Škodovek je první Yeti na 34. místě, pak vidíme Fabii, Roomster a Superb, ale to už s hodnocením žlutou barvou, která tu začíná na 8,9 % vážných závad. Pro Roomster a Superb je to lepší výsledek, než jakého dosáhly v kategorii nejmladších aut.

Do oranžové barvy se propadla Octavia tohoto věku, tj. odhadem poslední modelové roky druhé generace tohoto českého bestselleru, 10,2 % aut mělo vážnou závadu. Červené hodnocení si vysloužil např. Ford Mondeo, Volkswageny CC a Fox nebo Dacie Sandero a Logan.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 11 - tuv report 2017 tab 4-5leta 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 12 - tuv report 2017 tab 4-5leta 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 13 - tuv report 2017 tab 4-5leta 03Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 14 - tuv report 2017 tab 4-5leta 04

Kategorie šesti- a sedmiletých aut

V prostřední kategorii se na špici začínají prodírat Japonci, vidíme Mazdu 3 s nejlepším skóre, Porsche 911 a Audi TT následují a blízko jsou Toyoty Avensis a Yaris. Stále ale jsou „v tmavozeleném” přítomni i Němci, a to docela silně. Octavia a Superb si vysloužily světlezelenou barvu, stejně jako např. Honda Civic.

Polepšil si VW Passat CC; je sice stále podprůměrný, ale už je aspoň ve žluté barvě. Špatně si vedou opět Chevrolety - Captiva a Matiz jsou na posledních dvou místech. Všimněte si také Passatu, který je přesně stý, což také znamená červené hodnocení.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 15 - tuv report 2017 tab 6-7leta 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 16 - tuv report 2017 tab 6-7leta 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 17 - tuv report 2017 tab 6-7leta 03Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 18 - tuv report 2017 tab 6-7leta 04

Kategorie osmi- a devítiletých aut

Starší auta už mívají více najeto, což se většinou podepisuje na náročnosti údržby. Nejlépe na tom jsou v téhle třídě Porsche 911, kterým se většinou údržba dostává pečlivá, také ale víme, že tohle auto něco vydrží. Vloni bylo v tmavozelené barvě tím víc Japonců, čím starší auta jsme zkoumali, letos to tak moc neplatí, ač v první desítce této kategorie vidíme čtyři auta ze země vycházejícího slunce.

Červenou barvu začínají plnit francouzská auta, poslední už nejsou korejské Chevrolety, nýbrž Citroën C5 a Renault Laguna. Captiva a Matiz nicméně nejsou od konce daleko. Hledáme-li škodovky, vidíme Octavii a Roomster „ve žlutých číslech”.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 19 - tuv report 2017 tab 8-9leta 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 20 - tuv report 2017 tab 8-9leta 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 21 - tuv report 2017 tab 8-9leta 03Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 22 - tuv report 2017 tab 8-9leta 04

Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut

I v této kategorii vidíme jako první Porsche 911 a ani zde není v zelených číslech nějak výrazná přítomnost japonských vozů. Světle zelený je třeba VW Golf a několik modelů Audi, a pro některé možná překvapivě také Renault Clio a VW Touareg. Octavia je zde podprůměrná, ale je na tom ze Škodovek nejlépe; Fabia je až oranžová po boku Mercedesu třídy C a Seatů Ibiza a Cordoba.

Ani na chvostu žádná značka nepřevažuje, třebaže v červeném sloupci vidíme dost MPV, malých aut a pár SUV. Zajímavá je přítomnost BMW řady 3, věkem by to odpovídalo na první modelové roky generace E90, a na úplně posledním místě vidíme Mercedes třídy M.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 23 - tuv report 2017 tab 10-11leta 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 24 - tuv report 2017 tab 10-11leta 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 25 - tuv report 2017 tab 10-11leta 03

Průměrné množství závad a průměrné kilometrové nájezd dle stáří

Dozvídáme se také průměrné množství závad pro jednotlivé věkové kategorie a také, jaké jsou průměrné kilometrové proběhy u jednotlivých kategorií. Žádné překvapení se tu nekoná, čím jsou auta starší, tím klesá počet bezchybných a stoupá počet, kde byly nějaké nedostatky zjištěny, stejně jako průměrný kilometrový proběh. Co můžeme vidět pozitivně, je, že až na kategorii deseti- a jedenáctiletých aut nebyla žádná auta shledána nebezpečnými.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 26 - tuv report 2017 tab prum procenta zavad

Nejspolehlivější auta jednotlivých tříd

A konečně, také se můžeme podívat na vítěze jednotlivých tříd automobilů, nezávisle na věku. Vypadá to nicméně trochu podezřele, protože na prvních místech je všude značka Mercedes-Benz, až na malé vozy, protože takové auto Mercedes nevyrábí, pomineme-li Smart. Tahle tabulka vznikla porovnáním procenta vážných závad.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 27 - tuv report 2017 tab vitezove trid

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 28 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 025Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 29 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 022Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 30 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 023
Škoda Octavia třetí generace se dle Němců těší dobrému zdraví

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 31 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 32 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2017: která vydrží? A která ne? - 33 - 10nepofl 2009 skoda octavia rs 03
Poslední modelové roky Octavie druhé naopak moc ne

Zdroj: TÜV

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama