Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru

V top 10 jednotlivých kategorií je tím více Japonců, čím starší auta máte před sebou. Nové Octavie jsou dole, starší bývají lepší než Fabie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru

5.11.2015 | Marek Bednář | 26 příspěvků

V top 10 jednotlivých kategorií je tím více Japonců, čím starší auta máte před sebou. Nové Octavie jsou dole, starší bývají lepší než Fabie.

Ať už se chystáte koupit nové nebo ojeté auto, jistě vás zajímá, jakou spolehlivost od něj můžete očekávat. U nového sice lze počítat se zárukou, která vás ušetří dodatečných nákladů, svěřovat každý druhý měsíc vůz neplánovaně servisu nebo občas někam nedojet není nic příjemného. A tak se všichni díváme po autech co nejspolehlivějších pochopitelně.

Někteří vycházejí jen ze zkušeností svých či svých známých, od věci ale není sledovat ani rozličné statistiky spolehlivosti sledující podstatně větší vzorek vozů. My takových tradičně sledujeme několik a jen v posledních měsících jsme se věnovali datům Warranty Direct, Which Car, J.D. Power a Consumer Reports. Velmi důkladně se ale této problematice věnují také výstupy z německé obdoby naší STK skládané společností TÜV, tedy Technischer Überwachungsverein. Loni jsme je pochopitelně nevynechali, teď jsou na světě zase nové.

Výsledky, které TÜV poslalo do světa, reflektují spolehlivost aut z hlediska těch součástek, které se kontrolují při německé kontrole, jestli je vozidlo z technického hlediska způsobilé pro provoz na silnicích. Přistupujme k tomu podobně jako k české „technické” - kontrola nehledí úplně na všechno, ale solidníobrázek o stavu auta poskytne.

Zaznamenané vady jednotlivých modelů prostě souvisí s technickou způsobilostí k provozu a nikoli s celkovou kvalitou automobilu. Tedy, pořád může auto, které je tady na špici, např. trpět nadměrnou spotřebou oleje nebo může být interiér rozvrzaný, i když se k němu majitel chová slušně.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 1 - TUV Report 2012 ilustracni 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 2 - TUV Report 2012 ilustracni 07Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 3 - TUV Report 2012 ilustracni 09Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 4 - TUV Report 2012 ilustracni 10Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 5 - TUV Report 2012 ilustracni 11Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 6 - TUV Report 2012 ilustracni 15
Takhle nějak to vypadá na německých STK

TÜV auta dělí jednak podle modelů a jednak podle stáří, pochopitelně, takže se můžeme podívat na výsledky tří-, pěti-, sedmi-, devíti- a jedenáctiletých aut. Zde je zapotřebí podotknout, že hlavně u nejmladších aut jsou výsledky ovlivněny také kvalitou práce záručních servisů. Po skončení záruky už je na každém majiteli, jaký zvolí servis a to už výsledky nepochybně ovlivní.

Podle zprávy TÜV klesla celková „míra závadovosti” oproti minulé statistice o necelý procentní bod na 22,6 %. To nevypadá zrovna růžově, ale je to průměr všech aut všech věkových kategorií; díváte-li se po autě určitého věku a nenajdete ho v tabulkách níže, poslouží lépe průměr pro jednotlivou kategorii.

Celkově se tedy spolehlivost aut zlepšuje a výsledek zlepšují hlavně nejnovější vozy, tedy ty v kategorii do tří let stáří. Pojďme se podívat na jednotlivé věkové kategorie.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 2 - 3 roky

V kategorii nejmladších aut jasně vedou Němci, konkrétně Mercedes-Benz třídy B. Dosáhl „míry závadovosti” jen 2,8 % vážných závad, ale také se pohybujeme u zánovních aut; nejlepší z kategorie nejstarších aut by byl v konkurenci tříletých vozů někde u 120. místa.

První čtyři auta tu jsou Mercedesy a až na devátém místě je vůz jiný než německý, je to Toyota Yaris se 4,4 % mírou závadovosti. Škodovky jsou v šedi průměru okolo 45. místa, stejně jako některé korejské vozy a Volkswagen Golf. Zmiňme ale Octavii už z velké části třetí generace, která je až dole u červené barvy s 10,2 %, a také nejhorší výsledek 14,6 %, kterého dosáhl Chevrolet Spark.

Kompletní přehled výsledků

(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 7 - tuv report 2016 mangelriesen 01Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 8 - tuv report 2016 mangelriesen 02Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 9 - tuv report 2016 mangelriesen 03Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 10 - tuv report 2016 mangelriesen 04

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 4 - 5 let

I v této kategorii vítězí Německo, ovšem nejlepší je Audi A1 s mírou závadovosti 5,7 % a průměrným nájezdem 47 tisíc kilometrů. Druhé je BMW Z4 s 6 % a na třetím místě je Audi Q5 s 6,1 %, ale také s nájezdem 88 tisíc km, což je oproti A1 podstatný rozdíl. Slušně si tu vede také Porsche 911, jako v předchozí kategorii.

Zde už je výsledek Octavie (zde druhé generace) trochu lepší, je v části tabulky označené žlutou barvou s výsledkem 12,9 %. Je tu však i několik lepších škodovek. U konce seznamu vidíme hromadu francouzských automobilů a úplně na dně je Dacia Logan s mírou závadovosti 28,1 %.

Kompletní přehled výsledků

(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 11 - tuv report 2016 mangelriesen 05Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 12 - tuv report 2016 mangelriesen 06Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 13 - tuv report 2016 mangelriesen 07Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 14 - tuv report 2016 mangelriesen 08

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 6 - 7 let

Porsche 911 si nejlépe vede ve všech zbylých kategoriích - je na špici. Mezi sedmiletými stroji má míru závadovosti 8,9 % s nájezdem 56 tisíc km. Na záda jí dýchá Toyota Prius s mírou 9,6 %, ale s citelně větším průměrným nájezdem, 89 tisíc kilometrů. Japonských aut je v první desítce víc, všimněme si dvou dalších vozů Toyota na 5. a 6. místě.

Škoda Octavia ani zde nedosáhla zrovna slavných výsledků, je pod spoustou Opelů a BMW, ale naopak o dost výše než Fabia, Ford Focus nebo Volkswagen Polo. U konce tabulky opět vidíme pár Francouzů a na samotném dně je předchůdce Sparku - Chevrolet Matiz s výsledkem 34,6 %. Dacia Logan na tom ale není o moc lépe, je předposlední.

Kompletní přehled výsledků

(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 15 - tuv report 2016 mangelriesen 09Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 16 - tuv report 2016 mangelriesen 10Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 17 - tuv report 2016 mangelriesen 11Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 18 - tuv report 2016 mangelriesen 12

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 8 - 9 let

Jak stojí i výše, na špici tu je Porsche 911 s mírou závadovosti 11,7 % a průměrným nájezdem 67 tisíc km. Opakuje se i příběh druhého místa, kde vidíme Toyotu Prius, ovšem tyto vozy v průměru najedou 108 tisíc kilometrů. První desítka je tentokrát plná japonských aut a vidíme tu například i Mazdu MX-5, dokonce na třetím místě s výsledkem 15,1 % na 69 tisíc kilometrů průměrného nájezdu.

Škodovka se ani zde nedostává z šedi průměru, sedí mezi Mazdou 3 a Opelem Astra. O něco horší jsou výsledky Mercedesu třídy M nebo např. Seatu Leon. Pozoruhodné jsou také konstantně špatné výsledky Chevroletu Matiz a Dacie Logan, které jsou oba opět v červeném poli tabulky. Nejhorší ale skončily modely Kia Sorento a Renault Kangoo, které sdílejí 35,1 % míru závadovosti.

Kompletní přehled výsledků

(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 19 - tuv report 2016 mangelriesen 13Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 20 - tuv report 2016 mangelriesen 14Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 21 - tuv report 2016 mangelriesen 15Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 22 - tuv report 2016 mangelriesen 16

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 10 - 11 let

Že bude u nejstarších aut v průměru nejvíce problémů, je asi jasné. Vítězí tu opět Porsche 911, jehož výsledek 13,9 % by nebyl úplně na dně ani v kategorii nejnovějších aut, jak jsme nastínili i výše. V první desítce vidíme opět spoustu modelů Toyoty, Prius tu už ale chybí. Naopak RAV4 na třetím místě, stejně jako Corolla Verso na druhém budou očividně patřit ke spolehlivým dříčům.

Komentářem Škodovek bychom se opakovali, všimněme si jen, že v kategoriích těch starších aut je model Fabia leckdy výrazně pod Octavií - a nejinak tomu je i v této třídě. Stále se ale na rozdíl od Volkswagenu Polo nebo Opelu Corsa drží ve žluté části tabulky. Úplně u konce s nejhorším výsledkem vidíme Fiat Stilo s mírou závadovosti 44 %.

Kompletní přehled výsledků

(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 23 - tuv report 2016 mangelriesen 17Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 24 - tuv report 2016 mangelriesen 18Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 25 - tuv report 2016 mangelriesen 19Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 26 - tuv report 2016 mangelriesen 20

Míra závadovosti jednotlivých částí zkoumaných vozů

Kromě rozdělení podle stáří letos přidalo TÜV také detailnější tabulky oblastí, kde měly jednotlivé a různě staré modely závady. Jsou tu čtyři oblasti - brzdy, podvozek, osvětlení a „životní prostředí”. Co si představit pod prvními dvěma oblastmi, je asi jasné každému, kdo někdy byl na STK - kontroluje se, zda je všechno v akceptovatelném stavu a zda to funguje, jak má.

Osvětlení sleduje funkčnost světel v několika kategoriích. Co nevíme, je, nakolik je odlišena závada typu prasklé žárovky, tj. opravitelná maximálně během desítek minut, a závada někde dál po kabelech v automobilu. Pravděpodobně také nevidíme, jestli danému autu třeba praskají žárovky jako na běžícím pásu v důsledku přebíjení.

Kategorie s názvem „Životní prostředí” nemá nic společného s Dieselgate nebo emisemi CO2, sleduje, jestli z auta uniká olej, jak je na tom výfukový systém po všech stránkách a zda vůz projde či neprojde měřením emisí. Je to v podstatě to stejné, na co se zaměřuje česká STK, jen se to jmenuje trochu jinak a je to trochu jinak rozděleno.

Tabulky vypadají poměrně děsivě a vskutku, člověk se do nich musí trochu ponořit, aby si v nich našel něco užitečného. Rozdělení kategorií a dílčích bodů je jasné, pak vidíme rozdělení podle stáří na stejné třídy, jako tomu bylo výše u ukazatelů celkových výsledků daných aut. A pak už tu máme jednotlivé modely, které si v různých kategoriích vedou různě.

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 27 - tuv report 2016 zahlenspiegel 25
Nevládnete-li němčinou, zde je český překlad popisků tabulek

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 28 - tuv report 2016 zahlenspiegel 01
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 29 - tuv report 2016 zahlenspiegel 02
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 30 - tuv report 2016 zahlenspiegel 03Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 31 - tuv report 2016 zahlenspiegel 04

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 32 - tuv report 2016 zahlenspiegel 05
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 33 - tuv report 2016 zahlenspiegel 06
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 34 - tuv report 2016 zahlenspiegel 07Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 35 - tuv report 2016 zahlenspiegel 08

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 36 - tuv report 2016 zahlenspiegel 09
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 37 - tuv report 2016 zahlenspiegel 10
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 38 - tuv report 2016 zahlenspiegel 11Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 39 - tuv report 2016 zahlenspiegel 12

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 40 - tuv report 2016 zahlenspiegel 13
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 41 - tuv report 2016 zahlenspiegel 14
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 42 - tuv report 2016 zahlenspiegel 15Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 43 - tuv report 2016 zahlenspiegel 16

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 44 - tuv report 2016 zahlenspiegel 17
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 45 - tuv report 2016 zahlenspiegel 18
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 46 - tuv report 2016 zahlenspiegel 19Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 47 - tuv report 2016 zahlenspiegel 20

Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 48 - tuv report 2016 zahlenspiegel 21
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 49 - tuv report 2016 zahlenspiegel 22
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 50 - tuv report 2016 zahlenspiegel 23Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru - 51 - tuv report 2016 zahlenspiegel 24
Tabulky přesněji říkají, kde budou zkoumaná auta mít nejspíš problém

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 26 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše