Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová auta svítí stále hůř, i když stále častěji používají nejmodernější LED. Proč?
2.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Alespoň příplatkové diody dnes nabízí většina novinek, jenže právě to je problém. Pořád běžnější halogeny a xenony jsou při vývoji na druhé koleji.
Americký institut IIHS (Insurance Institut for Highway Safety) každoročně vybírá nejbezpečnější auta na trhu. V potaz bere celou řadu kritérií a jen nejvyšší hodnocení ve všech umožní zisk prestižního ocenění Top Safety Pick+. Nejde jen o tuhost skeletu či plejádu elektronických berliček, ale od loňského roku také o světlomety. A právě jejich špatný výkon se stává stále větším problémem.
Podle Matthewa Brumbelowa, jednoho z vedoucích techniků institutu, jde o záležitost přímo „alarmující“. Téměř polovina veškerých dopravních nehod, jež končí smrtí minimálně jednoho z účastníků, se odehraje v noci. Na jízdu v noci přitom připadá výrazně méně než polovina všech cest, na které se motoristé vydají. Lépe fungující světlomety tedy mají velkou šanci toto nelichotivé skóre zredukovat, jenže děje se pravý opak.
„Světlomety jsou součástí té nejzákladnější výbavy automobilu, ale můžete o nich přemýšlet také jako o prvku, jenž dokáže nehodám předejít ve stylu autonomního brzdění,“ dodává Brumbelow. Jak ovšem naznačuje, tlak institutu IIHS na výrobce je teprve v zárodku, neboť první test zaměřený na světlomety byl proveden v březnu 2016 a týkal se pouze vybraných osobních vozů. Byl přitom komplexnější než cokoliv, čemu byla auta do té doby vystavena, a tak není překvapivé, že většina z nich neobstála.
Obdobně tomu bylo v létě, kdy pro změnu došlo na test sedmatřiceti SUV střední velikosti. Světlomety u 23 z nich byly hodnoceny jako „hraniční“ či rovnou vyloženě „špatné“. Na hodnocení Top Safety Pick+ tak mělo nárok jen patnáct aut oproti osmatřiceti z roku 2016. V té době ještě svítivost světlometů na krátkou i velkou vzdálenost, stejně jako neoslnění protijedoucích vozů, nebylo monitorováno takovým způsobem, jako je tomu nyní.
Brumbelow dodává, že jedním z problémů je špatné nastavení světel již přímo z výroby. S ohledem na komplexnost světlometů a jejich zasazení do čelních partií vozidel ale dnes už pomalu není možné, aby daný problém vyřešil sám majitel - zvláště když o něm ani neví. Pokud jej na špatné nastavení neupozorní americká obdoba STK, nemá po ruce jediné vodítko poukazující na fakt, že jeho vůz oslňuje protijedoucí či nedostatečně osvětluje vozovku.
Základní problém je ale jinde a spojitost má hlavně s cenou. Daleko svítivější LEDkové světlomety jsou součástí vyšších úrovní výbavy či jsou k dispozici jen za příplatek. Přístup k nim má tedy jen menší část motoristů. Nicméně designéři auta navrhují zejména s ohledem na diodová světla, pro halogeny a xenony tedy zůstává daleko menší prostor než kdysi. Ty tak ve výsledku svítí hůře než dříve, i když i v jejich případě kráčí vývoj vpřed.
Řešením by mohly být nové dostupnější systémy. Prémiové automobilky sice aktuálně začínají inklinovat k organickým diodám, nicméně i ty jsou pro většinu motoristů nadále nákladnou záležitostí. Jeden z předních světových dodavatelů světel, firma Varroc, tak v září loňského roku vyrukovala s technologií Surface LED, které jsou výrazně levnější než OLEDky, v lecčems se jim ale vyrovnají.
Podstatou nové technologie je vrstva vytvořená ze světlovodivých vláken. Ta je umístěna na povrch konvenční LED a slouží k dosažení rovnoměrné distribuce světelného toku. Produkovány mohou být v jakémkoliv tvaru, designéry tedy o jejich náhle nabytou svobodu nepřipraví. Navíc je lze spárovat s jakýmkoliv barevným odstínem, což rozšiřuje míru jejich možného využití. Varroc dodává, že zahájení prodeje na severoamerickém trhu je již prakticky za dveřmi.
Dočkáme se tedy zakrátko lépe svítících automobilů? To je zatím otázkou, pro tuto chvíli platí jedno - vaše nové auto bude pravděpodobně svítit hůře než to staré. Tedy pokud si nepřiplatíte za ta nejlepší světla. Ani ta ale, jak ukazují výsledky dřívějších testů, nemusí být zárukou dobrého výsledku...
Výsledky dřívějšího testu světel osobních aut


Výsledky dřívějšího testu světel středně velkých SUV
Záběry z testů
Institut IIHS se ve svých testech pravidelně zaměřuje na kvalitu světlometů nových aut. Příliš pozitiv obvykle nenašel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 6 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 33 minutamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 2 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 3 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 5 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 06:59 - Darlekins
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch