Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová auta svítí stále hůř, i když stále častěji používají nejmodernější LED. Proč?
2.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Alespoň příplatkové diody dnes nabízí většina novinek, jenže právě to je problém. Pořád běžnější halogeny a xenony jsou při vývoji na druhé koleji.
Americký institut IIHS (Insurance Institut for Highway Safety) každoročně vybírá nejbezpečnější auta na trhu. V potaz bere celou řadu kritérií a jen nejvyšší hodnocení ve všech umožní zisk prestižního ocenění Top Safety Pick+. Nejde jen o tuhost skeletu či plejádu elektronických berliček, ale od loňského roku také o světlomety. A právě jejich špatný výkon se stává stále větším problémem.
Podle Matthewa Brumbelowa, jednoho z vedoucích techniků institutu, jde o záležitost přímo „alarmující“. Téměř polovina veškerých dopravních nehod, jež končí smrtí minimálně jednoho z účastníků, se odehraje v noci. Na jízdu v noci přitom připadá výrazně méně než polovina všech cest, na které se motoristé vydají. Lépe fungující světlomety tedy mají velkou šanci toto nelichotivé skóre zredukovat, jenže děje se pravý opak.
„Světlomety jsou součástí té nejzákladnější výbavy automobilu, ale můžete o nich přemýšlet také jako o prvku, jenž dokáže nehodám předejít ve stylu autonomního brzdění,“ dodává Brumbelow. Jak ovšem naznačuje, tlak institutu IIHS na výrobce je teprve v zárodku, neboť první test zaměřený na světlomety byl proveden v březnu 2016 a týkal se pouze vybraných osobních vozů. Byl přitom komplexnější než cokoliv, čemu byla auta do té doby vystavena, a tak není překvapivé, že většina z nich neobstála.
Obdobně tomu bylo v létě, kdy pro změnu došlo na test sedmatřiceti SUV střední velikosti. Světlomety u 23 z nich byly hodnoceny jako „hraniční“ či rovnou vyloženě „špatné“. Na hodnocení Top Safety Pick+ tak mělo nárok jen patnáct aut oproti osmatřiceti z roku 2016. V té době ještě svítivost světlometů na krátkou i velkou vzdálenost, stejně jako neoslnění protijedoucích vozů, nebylo monitorováno takovým způsobem, jako je tomu nyní.
Brumbelow dodává, že jedním z problémů je špatné nastavení světel již přímo z výroby. S ohledem na komplexnost světlometů a jejich zasazení do čelních partií vozidel ale dnes už pomalu není možné, aby daný problém vyřešil sám majitel - zvláště když o něm ani neví. Pokud jej na špatné nastavení neupozorní americká obdoba STK, nemá po ruce jediné vodítko poukazující na fakt, že jeho vůz oslňuje protijedoucí či nedostatečně osvětluje vozovku.
Základní problém je ale jinde a spojitost má hlavně s cenou. Daleko svítivější LEDkové světlomety jsou součástí vyšších úrovní výbavy či jsou k dispozici jen za příplatek. Přístup k nim má tedy jen menší část motoristů. Nicméně designéři auta navrhují zejména s ohledem na diodová světla, pro halogeny a xenony tedy zůstává daleko menší prostor než kdysi. Ty tak ve výsledku svítí hůře než dříve, i když i v jejich případě kráčí vývoj vpřed.
Řešením by mohly být nové dostupnější systémy. Prémiové automobilky sice aktuálně začínají inklinovat k organickým diodám, nicméně i ty jsou pro většinu motoristů nadále nákladnou záležitostí. Jeden z předních světových dodavatelů světel, firma Varroc, tak v září loňského roku vyrukovala s technologií Surface LED, které jsou výrazně levnější než OLEDky, v lecčems se jim ale vyrovnají.
Podstatou nové technologie je vrstva vytvořená ze světlovodivých vláken. Ta je umístěna na povrch konvenční LED a slouží k dosažení rovnoměrné distribuce světelného toku. Produkovány mohou být v jakémkoliv tvaru, designéry tedy o jejich náhle nabytou svobodu nepřipraví. Navíc je lze spárovat s jakýmkoliv barevným odstínem, což rozšiřuje míru jejich možného využití. Varroc dodává, že zahájení prodeje na severoamerickém trhu je již prakticky za dveřmi.
Dočkáme se tedy zakrátko lépe svítících automobilů? To je zatím otázkou, pro tuto chvíli platí jedno - vaše nové auto bude pravděpodobně svítit hůře než to staré. Tedy pokud si nepřiplatíte za ta nejlepší světla. Ani ta ale, jak ukazují výsledky dřívějších testů, nemusí být zárukou dobrého výsledku...
Výsledky dřívějšího testu světel osobních aut


Výsledky dřívějšího testu světel středně velkých SUV
Záběry z testů
Institut IIHS se ve svých testech pravidelně zaměřuje na kvalitu světlometů nových aut. Příliš pozitiv obvykle nenašel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1