Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve

Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát nízké standardy i vybavení karavanů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve

15.5.2019 | Petr Prokopec

Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát nízké standardy i vybavení karavanů.

Pokud patříte mezi fanoušky Jeremyho Clarksona, zcela jistě vám neunikla letošní série pořadu The Grand Tour. Ta byla přijata velmi pozitivně, zejména i proto, že studiové záběry byly upozaděny na minimum a hlavní důraz byl kladen na tzv. epické výlety. Jeden takový se odehrál i v osmé epizodě, kdy byl Jezza spolu s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem poslán na dovolenou v obytném voze. Trojice však ujela jen pár kilometrů, než jí došlo, že se bude dělit o jedinou toaletu. Výsledkem tak byla koupě tří dalších přívěsů, které byly ihned předělány k obrazu svých majitelů.

Jestli jste tento díl neviděli, rychle to napravte, rozhodně stojí za to. I proto bychom se vůbec nedivili, kdyby pomalu polovina planety rázem zahořela touhou minimálně po vyjížďce v jednom z nich. Jakmile ale shlédnete níže přiložené video, za kterým stojí švédská dopravní agentura Trafikverket, nejspíše si své přání rozmyslíte. Když jim totiž nadále budeme říkat už jen pojízdné rakve, nepůjde zdaleka o přehnané tvrzení.

Crash test Švédů se zaměřil na náraz čelními partiemi. To není náhoda, vše má oporu v reálných statistikách. Ve Skandinávii totiž od roku 2014 obliba obytných vozů neskutečně narostla, jak dokazuje 50procentní růst registrací. Souběžně s tím se ale zvyšuje i nehodovost a bohužel i úmrtnost. Za oněch pět let tak v karavanech zemřelo šest lidí, z toho čtyři minulý rok. Dalších 100 lidí pak bylo zraněno, přičemž společným jmenovatelem je skoro ve všech případech náraz přídí.

Agentura Trafikverket se zaměřila na dva typy obytných vozů, a sice jak na plně integrované, kdy vše je vyrobeno jedním výrobcem jako celek, tak i na semi-integrované. V jejich případě přitom od jedné značky pochází šasí spolu s kabinou, veškerá nástavba je však dodána nezávislou společností. Ta by sice měla dodržovat veškeré standardy spojené s výrobcem podvozku, ovšem realita je taková, že s karavany jsou spojené mnohé výjimky v zákonech - zejména pak v Americe.

Crash testy probíhaly při typické rychlosti 64 km/h, ovšem vysoka hmotnost nástaveb se postarala o své. Výsledky jsou tak přímo katastrofální. V případě semi-integrovaného karavanu by totiž řidič neměl dle Trafikverket šanci přežít. A ve vážném ohrožení se ocitl i zbytek posádky, neboť veškeré vybavení obytného vozu můžeme při nehodě považovat za projektily, jimž stojíte v cestě.

V případě plně integrovaného typu lze mluvit o trochu vyšší bezpečnosti, ovšem ani v tomto případě šampaňské bouchat nebude. Od vozu se totiž zcela oddělila karoserie, neboť výrobce sáhl i po dřevěných panelech. Utržena pak byla i některá sedadla, stejně jako palubní deska. A nejinak dopadl i za řidičem trůnící stolek, který byl navíc vymrštěn proti krku a hlavě vzadu sedícího cestujícího. Je tedy zjevné, že i tentokrát šlo posádce o život.

Agentura Trafikverket tak nyní tlačí třeba na organizaci Euro NCAP, aby se na testování obytných vozů zaměřila a především aby zpřísnila stávající standardy. To je smysluplný záměr - jakkoli nejsme přáteli příliš tvrdých pravidel pro cokoli, jistý rozumný standard by výrobci měl být dodržen. A to se tu zjevně dobrovolně neděje.


Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 1 - Crash testy 2019 obytne vozy 01Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 2 - Crash testy 2019 obytne vozy 02Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 3 - Crash testy 2019 obytne vozy 03Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 4 - Crash testy 2019 obytne vozy 04Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 5 - Crash testy 2019 obytne vozy 05Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 6 - Crash testy 2019 obytne vozy 06Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 7 - Crash testy 2019 obytne vozy 07Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 8 - Crash testy 2019 obytne vozy 08Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 9 - Crash testy 2019 obytne vozy 09Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 10 - Crash testy 2019 obytne vozy 10Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 11 - Crash testy 2019 obytne vozy 11Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 12 - Crash testy 2019 obytne vozy 12Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 13 - Crash testy 2019 obytne vozy 13Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 14 - Crash testy 2019 obytne vozy 14Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 15 - Crash testy 2019 obytne vozy 15Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 16 - Crash testy 2019 obytne vozy 16
Po švédském testu obytných vozů vás nejspíše touha na dovolenou strávenou v nich velmi rychle přejde, označení pojízdné rakve není v tomto případě nikterak nadnesené

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama