Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve

Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát standardy i vybavení karavanů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve

15.5.2019 | Petr Prokopec

Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát standardy i vybavení karavanů.

Pokud patříte mezi fanoušky Jeremyho Clarksona, zcela jistě vám neunikla letošní série pořadu The Grand Tour. Ta byla přijata velmi pozitivně, zejména i proto, že studiové záběry byly upozaděny na minimum a hlavní důraz byl kladen na tzv. epické výlety. Jeden takový se odehrál i v osmé epizodě, kdy byl Jezza spolu s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem poslán na dovolenou v obytném voze. Trojice však ujela jen pár kilometrů, než jí došlo, že se bude dělit o jedinou toaletu. Výsledkem tak byla koupě tří dalších přívěsů, které byly ihned předělány k obrazu svých majitelů.

Jestli jste tento díl neviděli, rychle to napravte, rozhodně stojí za to. I proto bychom se vůbec nedivili, kdyby pomalu polovina planety rázem zahořela touhou minimálně po vyjížďce v jednom z nich. Jakmile ale shlédnete níže přiložené video, za kterým stojí švédská dopravní agentura Trafikverket, nejspíše si své přání rozmyslíte. Když jim totiž nadále budeme říkat už jen pojízdné rakve, nepůjde zdaleka o přehnané tvrzení.

Crash test Švédů se zaměřil na náraz čelními partiemi. To není náhoda, vše má oporu v reálných statistikách. Ve Skandinávii totiž od roku 2014 obliba obytných vozů neskutečně narostla, jak dokazuje 50procentní růst registrací. Souběžně s tím se ale zvyšuje i nehodovost a bohužel i úmrtnost. Za oněch pět let tak v karavanech zemřelo šest lidí, z toho čtyři minulý rok. Dalších 100 lidí pak bylo zraněno, přičemž společným jmenovatelem je skoro ve všech případech náraz přídí.

Agentura Trafikverket se zaměřila na dva typy obytných vozů, a sice jak na plně integrované, kdy vše je vyrobeno jedním výrobcem jako celek, tak i na semi-integrované. V jejich případě přitom od jedné značky pochází šasí spolu s kabinou, veškerá nástavba je však dodána nezávislou společností. Ta by sice měla dodržovat veškeré standardy spojené s výrobcem podvozku, ovšem realita je taková, že s karavany jsou spojené mnohé výjimky v zákonech - zejména pak v Americe.

Crash testy probíhaly při typické rychlosti 64 km/h, ovšem vysoka hmotnost nástaveb se postarala o své. Výsledky jsou tak přímo katastrofální. V případě semi-integrovaného karavanu by totiž řidič neměl dle Trafikverket šanci přežít. A ve vážném ohrožení se ocitl i zbytek posádky, neboť veškeré vybavení obytného vozu můžeme při nehodě považovat za projektily, jimž stojíte v cestě.

V případě plně integrovaného typu lze mluvit o trochu vyšší bezpečnosti, ovšem ani v tomto případě šampaňské bouchat nebude. Od vozu se totiž zcela oddělila karoserie, neboť výrobce sáhl i po dřevěných panelech. Utržena pak byla i některá sedadla, stejně jako palubní deska. A nejinak dopadl i za řidičem trůnící stolek, který byl navíc vymrštěn proti krku a hlavě vzadu sedícího cestujícího. Je tedy zjevné, že i tentokrát šlo posádce o život.

Agentura Trafikverket tak nyní tlačí třeba na organizaci Euro NCAP, aby se na testování obytných vozů zaměřila a především aby zpřísnila stávající standardy. To je smysluplný záměr - jakkoli nejsme přáteli příliš tvrdých pravidel pro cokoli, jistý rozumný standard by výrobci měl být dodržen. A to se tu zjevně dobrovolně neděje.


Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 1 - Crash testy 2019 obytne vozy 01Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 2 - Crash testy 2019 obytne vozy 02Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 3 - Crash testy 2019 obytne vozy 03Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 4 - Crash testy 2019 obytne vozy 04Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 5 - Crash testy 2019 obytne vozy 05Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 6 - Crash testy 2019 obytne vozy 06Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 7 - Crash testy 2019 obytne vozy 07Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 8 - Crash testy 2019 obytne vozy 08Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 9 - Crash testy 2019 obytne vozy 09Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 10 - Crash testy 2019 obytne vozy 10Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 11 - Crash testy 2019 obytne vozy 11Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 12 - Crash testy 2019 obytne vozy 12Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 13 - Crash testy 2019 obytne vozy 13Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 14 - Crash testy 2019 obytne vozy 14Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 15 - Crash testy 2019 obytne vozy 15Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve - 16 - Crash testy 2019 obytne vozy 16
Po švédském testu obytných vozů vás nejspíše touha na dovolenou strávenou v nich velmi rychle přejde, označení pojízdné rakve není v tomto případě nikterak nadnesené

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.