Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak dlouho se skutečně zahřívá studený motor? A co olej? Termokamera ukáže vše
3.3.2018 | Petr Miler
O tom, jak dlouho se zahřívají určité části motoru, se říká mnohé, ale jaká je realita? Termokamera vám ukáže dokonale, co a kdy se jak prohřeje.
Nejen Českou republiku trápí v posledních dnech opravdu mrazivé počasí a i když je snad už definitivně na na ústupu, minimálně v noci nás mrazy ještě nějaký čas potrápí. Pro motoristy to mimo jiné znamená, že se musí ke svému autu chovat šetrněji než obvykle. A platí to zejména při ranním startování auta, nemá-li člověk vytápěnou garáž.
Sepsali jsme toho spoustu o tom, jak s autem zacházet v tuhé zimě a dost pravděpodobně jste z jiných zdrojů slyšeli ještě více o tom, co se v zimě v motoru ohřívá jak dlouho a že např. ukazatel teploty chladící kapaliny mířící na střed zdaleka neznamená, že by motor byl prohřátý ve všech potřebných ohledech. Ale jaká je realita a co přesně na zahřívání trvá jak dlouho? To se dá říci jedině tak, že si na auto posvítíte - skoro doslova - termokamerou. Právě její optikou se můžete podívat na to, jak probíhá start boxeru Subaru při -5 °C, které nechal v takovém mrazu stát 24 hodin.
To pochopitelně není žádný extrém, nejsou to starty při -40 °C a i u nás jsme tento týden poznali větší zimy, přesto záběry ukazují vše potřebné - jen při nižší teplotě by vše trvalo ještě déle. Na záznamu si nejprve všimněte poměrně vysokého volnoběhu ve zhruba 1 800 otáčkách po prvních několik minut. To z důvodu, že spalovaná směs je velmi bohatá a vyšší otáčky - a s nimi vyšší točivý moment - jsou nutné k tomu, aby motor vůbec běžel. Věnovali jsme se tomu ve vlastním článku.
Především ale vidíme, jak moc se různé části motoru ohřívají jinak a jak dlouho to trvá. Video ve zrychlené podobě mapuje skoro desetimunutový běh motoru na místě, přičemž zvýšený volnoběh drží Subaru (a je to na takovou výši otáček až neobvykle dlouho) po více jak 5 minut. V tu chvíli má chladící kapalina okolo 60 °C, teplota oleje se ale teprve začíná dostávat k použitelnějším teplotám.
Až 7 minut po nastartování je teplota olejového filtru asi 35 °C, provozní teplota oleje je přitom někde okolo 80 - 90 °C. Teplota chladicí kapaliny proudící do interiérového topení je blíže 50 °C, s tím už se auto začne zahřívat slušně, v trubkách u chladiče má ale pořád okolo 30 °C. K sání motoru se ovšem zahřátí motoru sotva stačilo dostat, tady vidíme teploty okolo 5 °C.
Okolo 9 minut po nastartování se můžeme podívat také na alternátor, který má okolo 12 °C a akumulátor, který se skoro nikam neposunul - vidíme teplotu okolo 0 °C a jen velmi pozvolna začínající prohřívání.
Je tedy zjevné, že zahřívání motoru jako celku je mnohem pomalejší, než tomu je u chladicí kapaliny, přičemž nejvíce problematickou součástí je pochopitelně olej. Pomalou jízdou půjde vše o trochu rychleji než na místě, přesto názorně vidíme důvod pro nutnost citlivé jízdy během nějakých prvních 10 minut, o které si u nás nečtete poprvé. A pochopitelně, v současných mrazech i okolo -20 °C bude všechno trvat ještě o něco déle. Jemné zacházení s autem je tedy s ohledem na zachování jeho co nejdelší životnosti vážně na místě...













Ohřátí oleje na provozní teplotu trvá dlouho, ještě déle se ale ohřívají další součásti motoru
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 3 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejčtenější články
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si začali dělat vlastní z Lady. Připomíná to „ruský luxus” 80. let
18.11.2025
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
18.11.2025
VW začal lákat na nové auto, které ještě dva roky nebude vyrábět, lidé tento krok přesto oslavují
19.11.2025
Absurdní čtyřválcový Mercedes C od AMG skutečně končí, déle jak tři roky se na trhu trápit nevydržel
19.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.19. 11:40 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 11:02 - GeneHawkins
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
