Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poutáte sebe a své děti v autě správně? Jedna častá chyba může mít těžké následky
9.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Připoutat se bezpečnostním pásem je zdánlivě primitivní činnost - jedno cvaknutí a jede se. I tady se ale dá chybovat a NSW CRS ukazuje následky.
Každý rozumný člověk se v autě před jízdou připoutá bezpečnostním pásem. I po příchodu všemožných dalších vynálezů je to nadále ten nejdůležitější bezpečnostní prvek, který maluje jasnou hranici mezi životem a smrtí, vystoupením z auta po svých a odvozu do nemocnice. I relativně banální nehoda může skončit těžkým zraněním, pokud člověk není připoután, naopak i hodně těžká havárie - v tom správném autě, pochopitelně - může skončit bez vážných následků, pokud člověk připoután je.
Tohle jsme probírali mnohokrát a věříme, že to není třeba znovu opakovat. Připomenout si ovšem zaslouží fakt, že někteří lidé sice pásy používají, nedělají to ale správným způsobem. Upozorňuje na to australská bezpečnostní organizace NSW Centre for Road Safety, která jmenovala nejčastější chybu při poutání se a zároveň ukázala následky takové chyby.
Oč jde? Provlečení horní části pásu pod ramenem, nikoli nad ním. NSW CRS konstatuje, že to je častý problém hlavně u dětí. Těm takto bezpečnostní pásy připnou buď přímo rodiče kvůli tomu, že u menších postav může horní část pásu řezat do krku, jindy to ze stejného důvodu udělají samy děti, že si prostě protáhnou jednu ruku přes pás. A někdy se tak rovnou připoutají a rodiče to nezkontrolují. Ovšem, tuto chybu dělají i někteří méně znalí dospělí - občasní řidiči, penzisté a podobné skupiny.
Když má řidič nebo spolujezdec pás provlečený pod ramenem, je to pochopitelně pořád lepší než nic, z tříbodového pásu se tím ale navzdory drobné změně stane jen pás dvoubodový. Něco takového se v nových autech neobjevuje už dekády, přínos třetího bodu zmírnění následků nehody je enormní.
Že to tak je, NSW ukázalo v crash testu velké Toyoty Camry. V ní byl „spolujezdec” připoután špatně s pásem provlečeným pod rukou, figurína na místě řidiče (zde vpravo) byla připoutána správně přes hrudník k levému boku a přes břicho doprava, jak jsme zvyklí.
Vůz s figurínami narazil do zdi rychlostí 60 km/h. Spolujezdec s pásem podvlečeným pod paží po nárazu pokračoval vrchní polovinou těla k volantu. To by v případě skutečné nehody mělo velmi závažné následky. „Všechen tlak je směřován na břicho, což by pravděpodobně způsobilo zranění jater, sleziny a okolí břišní dutiny,“ hodnotí doktor Jeremy Hsu. Znamená to velmi vysoké riziko invalidity, v takové rychlosti klidně i smrt.
Pokud si tedy vy sami, nebo někdo ve vašem okolí - typicky ony děti - zapíná pás pod paží, aby je nedřel o krk, zvažte jinou úpravu, která povede k pohodlné i bezpečné jízdě. NSW CRS dále připomíná, že častou chybou je také špatný posed - nerovná poloha těla, nohy na palubní desce či sklápění sedadel, zhoršuje funkci bezpečnostních pásů, které umí výrazně snížit riziko zranění během autonehody. Jestliže jsou špatně použity, případně nezapnuty, hrozba ublížení na zdraví se prudce zvyšuje, a to i u cestujících vzadu.
Porovnání následků autonehody pohledem dvou testovacích figurín připoutaných odlišnými způsoby. Řidič si protáhl pás pod ramenem, spolujezdec má vše správně. Rozdíly jsou patrné už na pohled, a to jich většina ani není vidět...
Zdroj: NSW Centre for Road Safety
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 3 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 6 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda