Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy?

4.6.2017 | Marek Bednář | 78 příspěvků

Lidé často neví, jaké auto by si chtěli koupit, obvykle ale mají jasno v tom, která nechtějí. Z jakých důvodů je odmítají? Zdravý rozum to vždy není.

Pokud s někým čas od času zabřednete do diskuze o tom, jaké auto by si dotyčný měl koupit, musíte to znát. Takový člověk může být sebevětší automobilový analfabet, i tak vám ale obvykle řekne, kterým vozům by „své ano” nikdy neřekl. A to nikdy podtrhněme, neboť snaha vyhnout se takto vyjmenovaným vozům bývá nezměrná.

I když jsou Škody v České republice daleko nejprodávanějšími vozy, řada lidí vám řekne, že by škodovku nikdy nekoupila. Někdo ohrne nos nad Fiatem, jiný odmítne BMW X6, další třeba Audi TT. Když se takových lidí zeptáte, proč, buď vám odpovědět neumí, odpovědět nechtějí nebo řeknou důvod, který zdánlivě nemá logiku - protože je to Ital, protože je to nesmysl, protože s ním jezdí kadeřníci... Od málokoho si vyslechnete něco ve stylu, že si daný vůz vyzkoušel a nelíbilo se mu na něm to či ono. Obvykle s ním nikdy nejel, přesto se mu vyhýbá jak čert kříži.

Takové uvažování není ničím výjimečným. Je dokonce tak časté a na kupní rozhodování spotřebitelů má takový vliv, že jej firma J.D. Power pravidelně zkoumá v rámci tzv. Auto Avoider Study, tedy studii důvodů, pro něž se zákazníci určitým autům vyhýbají. A je to zajímavé čtení.

Pochopitelně, uvažování zákazníků je rozmanité - vždy dohromady mísí racionální faktory s emotivními. Studie letos kupříkladu po dlouhé době konstatuje zvýšení důležitosti spolehlivosti resp. nespolehlivosti vozu mezi kritérii při výběru. A poukazuje také na to, že ti, kteří nejvíc hledí na spolehlivost, zkoumají i hodnotu auta při jeho dalším prodeji. Tento faktor je nepochybně racionální, přesto může vést k odmítání určitého vozu či značky bez osobní zkušenosti z do jisté míry iracionálních příčin - statistik spolehlivosti je spousta a její vnímání je ovlivněno také svolávacími akcemi či závadami s velkou publicitou. Reputaci značky tak může snadno poškodit malý, ale více medializovaný problém než velký nedostatek, který prošel bez povšimnutí.

V tomto ohledu není divu, že výrazně narostlo paušální odmítání aut Volkswagenu. Dlouhodobě se jim vyhýbalo okolo 10 procent zákazníků, kteří odmítali nějaké auto kvůli značce, letos je sama značka VW důvodem k „nekoupi” pro 20 % z nich. Faktor image značky jako takový ostatně mezi pěti nejčastějšími níže, co mezi nimi nenajdete je ale třeba vysoká spotřeba paliva - nakonec opravdu „užrané” běžné auto už dnes skoro neexistuje a těch pár výjimek oslovuje zákazníky, kteří s vysokou spotřebou počítají. Není tu ani neochota mít prakticky stejné auto, tedy novější nebo dokonce tu samou generaci téhož. Naopak - 54 % zájemců o nové auto si koupí vůz stejného modelu, stejné značky nebo alespoň zůstane v rámci koncernu.

Tyto a další vesměs racionální důvody k odmítání určitých aut jsou ovšem z většiny zastíněny iracionálními faktory, jak vám ukáže kompletní pětka níže. A ta pochopitelně do značné míry odráží i pět důvodů, proč si lidé některé vozy zamilují. Až vám tedy například nebude dávat smysl, proč některá nepřesvědčivá auta válcují prodejní statistiky či proč některé velmi dobré vozy nenacházejí u zákazníků zastání, odpověď můžete dost dobře najít zde...

5. Image modelu či značky auta

„Image je na nic, poslouchej žízeň!” pravila kdysi reklama na Sprite. Kéž by to byla pravda... Spousta lidí si auto podle jeho image vybírá, a tak si jej podle ní také nevybírá. Dacia může vyrobit cokoli, ale vždy bude „autem pro socky”. Škodovku „má každý”, velké SUV je strojem pro někoho, kdo si kompenzuje své tělesné nedostatky, Mercedesy jezdí kolotočáři a BMW fandí veksláci. Kdo jezdí Toyotou Prius nebo Chevroletem Volt, bude „zelený”. A kdo jezdí Mazdou MX-5 nebo podobným malým sporťákem, bude v krizi středního věku.

Na každém šprochu je pravdy trochu a tady tomu nebude jinak, přesto jsou to vesměs nesmysly, klišé. Jednotlivé značky a modely ale svou zažitou image prostě mají a pokud někomu nepasuje k tomu, jak chce působit na okolí, takové auto odmítne. Přiznalo to 16 % dotázaných.

Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 1 - Dacia Duster 2014 facelift oficialni dalsi 14Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 2 - Dacia Duster 2014 facelift oficialni dalsi 15Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 3 - Dacia Duster 2014 facelift oficialni dalsi 16
Dacia má image levného auta pro ne zrovna zámožné lidi. A leckdo, kdo nechce vypadat jako „sociál”, si Dacii nekoupí, i když bude sebelepší

4. Příliš vysoká cena

Zatímco odmítnout některý model či značku auta kvůli image je faktor emotivní, tento je racionální. Lidem zkrátka přijde být u některých vozů cena příliš vysoká s ohledem na to, co za své peníze dostanou - a myšlena je zde pořizovací cena, nikoliv další náklady spojené s vlastnictvím auta.

Může to být trochu překvapením, protože chcete-li určitý model, cena se leckdy dá snížit slabším motorem a chudší výbavou. Což ale nemění nic na tom, že některá auta jsou skutečně překvapivě drahá s ohledem na svou nabídku i nabídku konkurence. 17 % dotázaných řeklo, že se vyhne určitému modelu, protože jim za svou cenu prostě nestojí.

Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 4 - test fiat 500x multijet fwd 02Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 5 - test fiat 500x multijet fwd 04Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 6 - test fiat 500x multijet fwd 09
Fiat 500X není špatné auto, za svou cenu ale muzikou nehýří

3. Obavy ze spolehlivosti

Také tento faktor je racionální, i když má mnohdy neracionální základy - že francouzská auta jsou nespolehlivá a německá spolehlivá vám řekne kde kdo, i když faktické statistiky to vždy nepotvrzují. Pokud je ovšem vůz zmítán svolávacími akcemi a ve statistikách spolehlivosti běžně končívá na chvostu, není to pro mnohé optimální volba.

Spolehlivost je ovšem stále klíčová jen pro 17 % lidí, kteří by si auto vnímané jako nespolehlivé prostě nekoupili. Dva nejdůležitější faktory a zejména ten první jsou jinde.

Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 7 - Jeep Cherokee 2014 oficial sada 10Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 8 - Jeep Cherokee 2014 oficial sada 16Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 9 - Jeep Cherokee 2014 oficial sada 25
Jeep Cherokee ve statistikách spolehlivosti dobře nekončí, do budoucna jej to může odříznout od nemalé části klientely

2. Nehezký interiér

Tento faktor označme za poloracionální. Na jednu stranu není pochyb o tom, že v kabině auta člověk stráví prakticky veškerý čas jeho používání a vizuálně i dalšími smysly jej vnímá více než co jiného. Takže je vážně důležité, aby v kabině cítil dobře.

Jenže to není nedostatek ergonomie či podobné faktické potíže, které lidi odrazují, je to design. Prostě chtějí, aby kabina vypadala dobře, ať už to pro toho či onoho znamená cokoli. Připusťme, že někteří budou jako „hezkou kabinu” vnímat tu z kvalitních materiálů (proto zmínka o poloracionálním faktoru...), ale to už domýšlíme. Ze studie lze vyčíst, že i když je auto spolehlivé, není příliš drahé a není s ním spojena žádná příjemná image, ošklivá palubní deska může znamenat, že z dealerství člověk odejde pěšky. Říká to 18 % dotázaných.

Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 10 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 27Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 11 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 30Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 12 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 31Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 13 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 32
Špatný vizuální dojem z interiéru potenciální majitele odradí více než třeba nespolehlivost

1. Neatraktivní vnější design

První příčka je a není překvapením. Na jednu stranu si jen stěží koupíte auto, které se vám nelíbí, přesto překvapí, že tento faktor je rozhodující násobně více než jakýkoli faktický. Vnější vzhled je v této studii naprosto rozhodující - jen kvůli němu určité auto odmítne 31 % lidí.

Zajímavější pohled možná skýtá jeho pozitivní vnímání - lidé si raději koupí auto, které se jim líbí, ale třeba tak dobře nejezdí, než vůz, který jim svou funkcí dokonale sedí, ale svou vzhledovou atraktivitou neohromí. Právě to vysvětluje, proč jsou některá vizuálně atraktivní, ale zoufale nepovedená auta tolik populární. A proč ani sebelepší funkce nedokáže zajistit ošklivému stroji pozici bestselleru...

Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 14 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 005Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 15 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 009Toto jsou hlavní důvody, proč si lidé odmítají koupit určitá auta. Jaké máte vy? - 16 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 010
Nová Škoda Fabia je na svou třídu vynikající auto, o prudký nárůst její popularity se ale zřejmě postaral hlavně její podstatně vřeleji přijatý design. Předchůdce kvůli rozporuplnému designu řada lidí zjevně obcházela...

Zdroj: J.D. Power

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 78 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše