Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou

Manuální převodovka není bezúdržbové zařízení a stejně jako ke všemu v autě, i k ní se lze chovat barbarsky. Tady jsou nejčastější nešvary.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou

2.11.2017 | Petr Miler | 42 příspěvků

Manuální převodovka není bezúdržbové zařízení a stejně jako ke všemu v autě, i k ní se lze chovat barbarsky. Tady jsou nejčastější nešvary.

Píšeme o nešvarech, které lidé dělají za volantem a kterými buď obtěžují ostatní řidiče, nebo kterými si ničí vlastní auto. Děláme to proto, že chceme jednak pomoci zlepšit kulturu na českých silnicích a jednak máme rádi auta a velmi neradi vidíme, když je někdo zbytečně ničí.

Pochopitelně také chceme přispět k tomu, aby každý vůz vydržel fit co nejdéle a potřeboval za dobu svého života nejméně oprav. Aby tomu tak bylo, je potřeba se k němu nějak chovat - něco dělat a něco také nedělat. A aby si co nejvíce lidí takovéto chování osvojilo, musí nejprve vědět, co také může být problematické, i když se to tak na první pohled nemusí jevit.

Na našich silnicích jezdí většina aut s manuální převodovkou. Postupně se rozšiřují i automaty všeho druhu, ale projděte se po předměstí typického českého nebo slovenského města, nahlížejte do aut a uvidíte, že klasickou manuální převodovku bude mít naprostá většina z nich. O důvodech se můžeme bavit dlouho, ale hlavně - jindy.

Co chceme probrat dnes, jsou časté chyby, kterých se lidé v autech s manuální převodovkou dopouští a přispívají tak k nadměrnému opotřebení svého auta. Některé z nich jsme tu už měli v rámci jiných článků, ale protože opakování je matka moudrosti, projdeme si i ty. Vedle toho je tu také několik novinek a hlavně vysvětlení, proč je daný zvyk problematický po technické stránce. Nejde tu jen o pocit či zvyk na něco jiného - tyto věci zkrátka škodí.

1. Odkládání ruky na řadicí páku

Řadicí páka není loketní opěrka a rukou na ni saháme, jen když řadíme. Poradí vám to dobrý řidič i bez technického zdůvodnění - při jízdě je zkrátka vhodné mít obě ruce na volantu, neboť jen tak můžete co nejrychleji a co nejpřesněji reagovat na všechno, co se kolem vás může udát. Tento nešvar ale může uškodit i převodovce.

Když totiž máte ruku na hlavici řadicí páky, vyvíjíte tím tlak na táhla a jimi na vidličky (na obrázcích žlutě), kterými v převodovce volíte jednotlivé stupně. Zde může vznikat přílišné tření mezi vidličkami, které se nehýbou, a ozubenými koly či synchrony, které se naopak hýbou. To znamená jednak možné opotřebení třením, jednak možnost zbytečného zahřívání převodového soukolí a s tím i oleje. A to všechno může znamenat, že převodovka nevydrží tak dlouho, jak by mohla a měla.

Pochopitelně, pokud držíte ruku svou vlastní silou, na řadičku ji neodkládáte, ale pouze ji na ni máte připravenou v momentě, kdy se chystáte přeřadit, není to problém, třebaže z hlediska řízení není ani to optimální - ruka by měla k řadičce „sklouznout” jen na nezbytně dlouhou dobu. Pokud se ale v autě rozvalujete jak američtí rappeři, jednou polovinou těla visíte na volantu a druhou na řadící páce, vede k ideálu ještě dlouhá cesta...

Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou - 1 - jak funguje manual videa 02

2. Stání se zařazenou rychlostí

Když stojíte na „stopce”, na semaforu svítí červená nebo vás z jakéhokoli důvodu čeká delší stání, je pro převodovku a spojku nejšetrnější, když vyřadíte na neutrál a uvolníte spojku. V převodovce se v tu chvíli sice „hýbe o něco více koleček”, pro ta to ale nadměrnou zátěž neznamená, je to jejich obvyklá práce. Spojka ale není stavěná na to, abyste na ni dlouze vystávali.

Když totiž necháte zařazeno a tedy musíte zůstat stát na spojce, namáháte spojkové ložisko. To je stavěno pouze na krátkodobé zatížení a pokud jej zatěžujete třeba i minuty, zvyšujete jeho opotřebení. Už dříve jsme zmiňovali, že tohle se opravdu děje a není zase tak výjimečné se setkat s notorickými „zašlapávači”, kterým nevydrží spojkové ložisko ani 100 tisíc kilometrů v novém autě. I když je to jinak věc, kterou budete v autě měnit jako poslední. Pokud vyřadíte na neutrál a spojkový pedál uvolníte, ložisko namáháno není, stejně jako při normální jízdě a tento problém nevznikne.

Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou - 2 - 5zpnicmt spojkove lozisko 01

3. Používání spojky místo brzd v kopci

Jeden z překvapivě velkých nešvarů, kterému jsme se také věnovali, je držení auta v kopci nikoliv pomocí brzd, ale pomocí lehkého prokluzu spojky, jen tak, aby auto stálo na místě, aby nejelo dopředu ani dozadu. Tohle je nejlepší způsob, jak zajistit, že spojka odejde do věčných lovišť výrazně dříve, než by musela, protože prokluzuje, kdy nemusí, což znamená její nadměrné tření a tedy i opotřebení.

Ovšem, spojka tu je proto, aby prokluzovala, ale i ten prokluz při rozjezdu nebo při řazení je vhodné omezit na minimum, chceme-li, aby nám spojka měla co nejdelší trvanlivost. I kdyby jen proto, že její výměna není banální ani levný úkon. A když necháváte spojku prokluzovat desítky vteřin na semaforu - leckdy je červená dost dlouho a člověk nikdy neví, jak dlouho ještě bude - životnost spojky tím citelně zkrátíte.

Pakliže chcete s autem zacházet správně, nejlépe se naučte pro rozjezdy do kopce ovládat pedál brzdy a plynu současně pravou nohou, což vám nakonec bude ku prospěchu i při práci s meziplyny při brzdění. A pokud vám to nejde, i poněkud méně sofistikované použití ruční brzdy nebo rychlé přešlápnutí z brzdy na plyn ale tuto situaci vyřeší podstatně lépe než týrání spojky.

Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou - 3 - nevispatne spojka 01a

4. Plný plyn při nízkých otáčkách motoru

Tomuto nešvaru se někdy říká také podtáčení motoru - když po motoru chcete velkou akceleraci ve chvíli, kdy je na nízkých otáčkách. Škodí to hlavně motoru, ale celková neefektivita takového zacházení s autem má i další negativní projevy, však už vibrace zatěžující celou pohonnou soustavu dokáží nadělat paseku.

Když se motor převaluje v nízkých otáčkách při jízdě konstantní rychlostí a vy chcete více zrychlit, je potřeba nebýt líný a podřadit o jeden, dva nebo i tři kvalty - samozřejmě tak, abyste se nedostali s otáčkami nad maximum motoru, protože i to by ho mohlo zničit či poškodit. Odměnou vám bude lepší akcelerace, efektivnějšího využití paliva i menší zátěž pro váš vůz.

Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou - 4 - Test Peugeot 208 GTi 2014 rychly 103

5. Odkládání nohy na pedál spojky

I když od pedálu spojky bývá kousek vlevo obvykle místo, kam si nohu můžete odložit, spousta lidí si jej raději odloží na spojku. Je to znovu hlavně lenost a nešvar, který vám může způsobit zbytečné problémy.

Záleží na tom, jak má ten který vůz nastavený pedál spojky a jaký je jeho odpor, obvykle to ale znamená přinejmenším spojkového ložiska, které se opět opotřebovává. U citlivějších spojek to může znamenat i prokluz, což opět znamená nadměrné a vidinu nesmyslných výdajů. Zkuste tedy raději vykonávat ten asi deseticentimetrový pohyb a odkládat si nohu vedle pedálu, nikoli na něj. Smysl to má i na relativně krátkou dobu mezi přeřazeními - s autem elegantně zacházející „profíky” to jinak dělat neuvidíte.

Tyto věci byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou - 5 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 078

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 42 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše