Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V Austrálii chtěli udělat silnice bezpečnější pomocí pevných radarů. Takhle to dopadlo
14.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Také u nás jsme svědky bujení pevných měření s argumentací, že to přece zachrání lidské životy. Australský případ ukazuje, že efekt může být i dokonale opačný.
Austrálie věnuje silniční bezpečnosti velké úsilí, jako většina civilizovaných zemí. Od rušení rychlostních limitů se ale v posledních letech přesunula k jejich opětovnému zavádění a v civilizovanějších částech země přešla i k jejich tvrdému vymáhání. Asi bychom jen zvedli palec nahoru, pokud by policisté každý den vyráželi s radary do frekventovaných částí města a tvrdě trestali každého, kdo nepochopil, že jezdit stovkou mezi chodci a cyklisty je nepřípustné. Jenže k ničemu takovému nedošlo.
Austrálie v roce 2015 v nové strategii boje za bezpečnější silnice stanovila, že o stovky procent zvýší četnost stacionárních radarů na silnicích. Prý jejich přítomnost nesporně vede ke snížení rychlosti projíždějících aut a tím prokazatelně sníží riziko nehody. To první bude pravda, to druhé se ale rozhodně nestalo. Teď, o tři roky později si to můžeme říci beze vší pochybnosti - zatímco cílem byl pokles počtu obětí nehod o 15 % realitou je pravý opak.
Jediné, k čemu opravdu došlo, je masivní nárůst příjmů místních a státních rozpočtů. Celkový „výdělek” stacionárních radarů jen za loňský rok činí 1,1 miliardy australských dolarů. To jsou obrovské peníze, asi 17,7 miliardy korun. I policisté v mezičase začali říkat, že takovéto vymáhání rychlostních limitů je nesmysl a nemýlili se. Nová data Australské automobilové asociace (AAA) ukazují, že nový přístup nejenže počet úmrtí na australských silnicích nesnížil, dokonce jej zvýšil.
Jen v období od března 2017 do března počet mrtvých stoupl o 2,9 procenta, mezi léty 2015 a 2017 vzrostl dokonce o 15 procent. Dříve při tom po dekády pozvolna klesal či stagnoval. Úmrtí navíc nejsou vše , mezi léty 2015 a 2017 se také o 19 % zvýšil počet vážných zranění. Grafy pod článkem to ukazují názorněji.
Myšlenkou záplavy radarů je zpomalit řidiče a postupně vychovat ohleduplný národ respektující cedule s povolenou rychlostí. Něco takového umí vycepovat poslušné stádo, ale má to nějaký hlubší význam? Evidentně nikoli. Pokutování ještě z nikoho neudělalo lepšího řidiče, jednorázový efekt nutí lidi upínat se na tachometr a nevšímat si okolního dění. Nižší rychlost zkrátí reakční dobu, ale vystresovaný jedinec neustále sledující své tempo neznamená pro své okolí jistotu bezpečnosti. Řešením je preventivní výchova k lepším návykům a vzájemnému respektu, to radary na každém kroku nikdy nedovedou. A pokud už se má měřit rychlost, tak tam, kde skutečně představuje zřetelně vyšší riziko - stacionární radar na dálnici je jen strojem na peníze.
Zajímavé také je, že v plných 30 procent smrtelných nehod hrál roli alkohol nebo drogy. Opilí či zdrogovaní lidé jsou za volantem alarmující hrozbou, kterou ale nedokáže detekovat ani jeden nainstalovaný radar u silnice. Sami policisté říkají, ze preventivní kontroly na příčetnost řidičů nejsou vidět, v poměru k měření rychlosti představují pro policii okrajový úkol.
Statistika z Austrálie - kterou u nás v této podobě žádný z odpovědných orgánů nezpracuje, protože rychlost přece zabíjí a tečka - je varovným signálem pro nás všechny. Když brojíme proti rozmachu stacionárních měření rychlosti, hned je nám vkládáno do úst, že toužíme jen po legalizaci vlastního nebezpečného ježdění. Není tomu tam, toužíme po efektivní práci police a dalších státních orgánů, která jediná nám přinese to, co všichni chceme - bezpečnější silnice. Odpovědné autority ale zatím bojují jen za docela jinou efektivitu, tu ekonomickou. Přesně té bylo v Austrálii dosaženo - skoro 18 miliard za rok navíc do státní kasy je jistě pěkný výsledek. Nárůst poctu obětí dopravních nehod o stovky ročně v době, kdy si lidé kupují stále bezpečnější auta, už ale ani trochu...








Austrálie vsadila na rychlostní radary, ale dlouhodobé statistky zase ukázaly, že tudy cesta nevede. Počet úmrtí se za poslední rok zvýšil o necelá tři procenta, za poslední tři roky o 15
Zdroj: Australian Automobile Association
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nová kubatura Sportbike, která nahradí MS-SSP300 včera 11:05
- Jezdec Moto2 Izan Guevara bude testovat bike MotoGP 19.11.2025
- Jeffrey Buis se Suzuki v MS-Sportbike 19.11.2025
- Aprilia SR GT 400: sportovní skútr s dobrodružnými vlastnostmi 19.11.2025
- Test Valencia: Aprilia 1. – Toprak před Rinsem & Millerem 18.11.2025
Nejnovější články
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
před 9 hodinami
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 10 hodinami
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
včera
První sériové auto s údajnými revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
včera
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
