Reklama

Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti

Auta zimu nemilují a pokud nemáte možnost parkovat ve vyhřívané garáži, zahřívání se nevyhnete. Jak na to, aby bylo co nejlépe vám i autu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti

5.1.2018 | Mirek Mazal | 78 příspěvků

Auta zimu nemilují a pokud nemáte možnost parkovat ve vyhřívané garáži, zahřívání se nevyhnete. Jak na to, aby bylo co nejlépe vám i autu?

Motoristické zvyklosti se dědí z generace na generaci, ale kdysi dobře mířené rady se dnes mohou stát úplným nesmyslem. Ne snad, že by naši předkové byli méně vzdělaní nebo nám chtěli zkomplikovat život, ale technika se mění a spolu s tím se objevují nové postupy. Protože máme zimní období, pojďme se podívat na tolik diskutované zahřívání vymrzlého motoru před jízdou. Nebudeme říkat, že je nějaký postup nejlepší, byť na to máme svůj pohled - probereme ty obvyklé, jejich plusy i minusy a zeptáme se vás, co podle vlastních zkušeností používáte a považujete za nejlepší.

V prvé řadě záleží na tom, jaké máte auto. Říká se, že starší motory s karburátory se musí zahřát. Není to výmysl a existuje několik argumentů, proč dát karburátoru více času před odjezdem. V našich podmínkách nejčastěji půjde o vozy z časů komunismu a takové často jezdí s levnějším oleji, jejichž viskozita nedovoluje zastudena motoru se ani snadno hýbat. To ale není zdaleka hlavní problém, důležitější je nízká teplota jiných součástí motoru. Ta způsobuje, že se benzín špatně odpařuje a nevytváří směs vhodnou pro zapálení. Proto je sytičem jeho množství zvýšeno, což zase způsobuje kondenzaci na svíčkách a stěnách válců. Studený motor odmítá pořádně běžet a při pokusu o rozjezd se může zastavit, zahltit se a odmítnout další spolupráci. A i pokud jízdu zvládne, velmi bohatou směsí můžete škodit jeho životnosti. Zde opravdu platí, že dáte-li mu pár minut, je připraven.

Jenže takové auto má dnes už jen hrstka lidí, na každodenní ježdění rozhodně. Motory modernějších aut mají elektronické řízení vstřikování paliva, s nimiž není problém nastartovat zastudena a vyjet. Mohlo by se tedy zdát, že hned po startu mohou kultivovaně sloužit, jenže není to tak jednoduché.

Ve skutečnosti jsou agregáty těchto aut stejně zmrzlé, jako u staré Škody 120, pouze to nedávají tolik znát. Lepší oleje usnadní jejich pohyb a elektronika sama obohatí spalovací směs, aby motor běžel plynule i při teplotách hluboko pod nulou. To pochopitelně zvyšuje spotřebu, ale ani to není hlavní problém - i zde přebytek neodpařeného benzínu stejně jako v případě karburátorů narušuje olejový film na povrchu válců. Ostatní studené kapaliny se pomaleji prokousávají zmrzlými hadicemi, olej také není hned všude, proto se obecně doporučuje aspoň několik desítek sekund před vyjetím nechat motor bez vytáčení běžet na volnoběh.

Jedním z argumentů pro zahřívání jízdou je i to, že motor běží v zátěži. Při nízkých otáčkách spaluje více benzínu a tím produkuje i více zbytkového tepla než při stání na místě, takže relativně brzký rozjezd se jeví být výhodnějším. Je to ale nutně jediný dobrý postup?

Krátkým průzkumem v redakci jsem zjistil, že většina kolegů beztak nechává auto před vyjetím stát na místě déle, třeba jej nastartují a jdou si ještě sbalit věci či ometou auto od sněhu a vyjedou až za několik minut. Má to také své výhody - mrazem netrpí jen motor, ale i spousta dalších věcí, třeba v interiéru. Pokud nemáte přídavné topení, celý interiér je studený a člověk může být nesoustředěný na provoz kolem sebe. Některé funkce mohou být mrazem zpomaleny, proto tento postup. Topení vše alespoň trochu rozehřeje relativně rychle a pobyt v autě je pak pochopitelně příjemnější - - třeba i kvůli tomu, že nemusíte řídit v beranici, kterou pak za jízdy budete odkládat.

Je pochopitelně otázkou, jak tento styl škodí motoru, pořád musí na zvýšené otáčky běžet na místě s onou nevhodně bohatší směsí, na druhou stranu ale prohřeje více olej v motoru a v závislosti na délce stání také v převodovce. Ani to není k zahození, nic to ale nemění na tom, že i poté je třeba vyrazit opatrně - zbytek automobilu trpí mrazem také, pryžové části jsou tuhé, spoje drhnou a je nezbytné jet zkraje opatrně bez přílišného zatěžování vozu šlapáním na plyn.

Jiným argumentem je ochrana životního prostředí. Ekologové nechtějí, aby lidé na místě vypouštěli více škodlivin, které motor produkuje během studeného startu. Ale jízdou se příroda nezachrání a motor musí stejně překonat fázi vyšší produkce všeho nepatřičného. Je potřeba se zároveň zamyslet nad životností studeného motoru pod zátěží proti zahřátému motoru, který vypustíte na silnici. Prodloužení životního cyklu a provozování zahřátého pohonu má také pozitivní vliv na životní prostředí.

Není lehké se rozhodnout, co může být obecně výhodnější, každý má své priority. Není vhodné nechat stát auto 20 minut před domem a pít doma teplý čaj, ale zároveň nikomu neprospěje rychlé nalodění a brzký výjezd. Jak postupuje vy, jak v těchto dnech zacházíte se zmrzlým autem? Zajímají nás vaše pohledy a zkušenosti, správný postup nemusí být jediný...

Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 1 - Zahrivat nezahrivat studeny motor 07Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 2 - Zahrivat nezahrivat studeny motor 08Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 3 - Zahrivat nezahrivat studeny motor 05
Přijít v zimě k zmrzlému autu není nic výjimečného a je otázkou, jak jej co nejlépe uvést do pohybu

Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 4 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 01Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 5 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 02Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 6 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 03Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 7 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 04Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 8 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 05Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 9 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 06Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 10 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 07Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 11 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 08Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 12 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 09Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 13 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 10Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 14 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 11Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 15 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 12Zahříváte v zimě auto před jízdou nebo až jízdou? Obojí má svá pro i proti - 16 - Zahrivani motoru termokamera dalsi 13
Termokamera v minulosti ukázala, že kompletní zahřátí všech podstatných součástí motoru je docela zdlouhavý proces

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 78 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše