Audi představilo příští generaci head-up displeje, pracuje i s gesty

Audi stejně jako mnozí dalších přemýšlí, jakým způsobem zužitkovat a posunout technologii head-up zobrazování. Tohle je ingolstadtské řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Audi představilo příští generaci head-up displeje, pracuje i s gesty

14.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Audi představilo příští generaci head-up displeje, pracuje i s gesty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Audi stejně jako mnozí dalších přemýšlí, jakým způsobem zužitkovat a posunout technologii head-up zobrazování. Tohle je ingolstadtské řešení.

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas Audi kromě interiéru nové A3 2102 odhalilo také způsob fungování příští generace head-up displeje. Svému zařízení říkají kontaktně-analogový displej, což s ohledem na typ generování obrazu vypadá jako nesmysl, ale konstruktéři tím míní vzájemnou interakci obrázků nebo piktogramů s okolním prostředím. Příklad - když se auto blíží do křižovatky, šipka nejenže ukazuje směr, kudy jet, ale její rozměry, úhel natočení a výška vůči očím řidiče vytváří iluzi, jakoby byla fyzicky „nakreslena” přímo na silnicí anebo se nad ní vzníšela. Mění se také její velikost a společně s jednoduchými obrysy tvaru křižovatky head-up v podstatě kopíruje situaci před řidičem a zvýrazňuje jen pro něj důležité informace.

Kdo se trochu více zajímá o podobnou problematiku, ví, že se nejedná o první head-up tohoto druhu. Dříve představené systémy ale většinou využívaly jako obrazovku celé přední sklo automobilu a to asi nebude nejlevnější a nakonec možná ani nejpraktičtější. Audi počítá s klasickou technikou promítání na sklo, ačkoli displej má být poněkud větší (zhruba o velikosti iPadu) a obraz orientován více ke středu zorného pole řidiče. Virtuální šipky na silnici ovšem nejsou vším, co nový head-up dokáže.

V kombinaci s nočním viděním systém zvýrazní chodce a zobrazí jeho vzdálenost vůči automobilu. Stejným způsoben ale může být naloženo s vpředu jedoucími vozy při aktivaci adaptivního tempomatu. Pozoruhodně zní také možnost využívat šipky v kopcovitém terénu k zobrazení směru silnice za horizontem, což by mohlo eliminovat krizové situace u méně zkušených řidičů neschopných předvídat topografii.

Podle Audi ale nemá zůstat head-up zobrazování vyhrazeno pouze pro řidiče. Na výstavě byla k vidění palubní deska s trojicí displejů. Levý pro šoféra, pravý pro spolujezdce a uprostřed viditelný pro oba. Princip je ten, že cestující může za jízdy třeba hledat parkoviště, restauraci, cokoli a následně přeposlat nalezenou informaci na společný head-up displej. Ono přeposlání je chytře vyřešeno gestem (jednoduchým mávnutím ruky nad palubní deskou), přičemž pohyb je snímán pomocí kamery. Ostatně lépe to asi vysvětlí přiložené video, které evokuje různé otázky - třeba jak asi budou reagovat ostatní řidiči na podobné mávání?

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.