Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW 5 E34 mohlo vypadat jako Gran Coupe a řada 8 už 80tých letech
7.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že někteří geniální umělci dokázali předběhnout dobu, zní trochu jako klišé. Jenže práce Ercola Spady z roku 1982 dosvědčuje, že o prázdnou frázi jít nemusí.
Žijeme v době, kdy se automobilky snaží oslovit někdy znuděné, jindy technickými kvalitami nových vozů nepobavené zákazníky novými typy karoserie, které dokážou zaujmou alespoň vzhledem. Všemožných kříženců označovaných i v českých zemích za crossovery bychom našli v nabídkách dnešních automobilek nespočet, jedním z těch typických je pokus zkřížit sedan s kupé. Opravdu nejde o novou ideu, však brzy zřejmě vznikne i takto koncipovaná Škoda, dříve než automobilky hlavního proudu ale s podobnými nápady začali výrobci, kteří se rádi označují za „prémiové”.
BMW v tomto případě průkopníkem nebylo, se vším začal konkurenční Mercedes CLS a až dnes si můžete pořídit třeba také šestkové Gran Coupe, které cílí stejným směrem. Stačilo ale málo a už někdejší řada 5 s označením E34 (vyráběna byla v létech 1987 až 1996) mohla touto koncepcí ohromit. A možná také zklamat.
Těžko říci, jak by zákazníci v osmdesátých letech reagovali na takový nápad, zvláště když na designově podobně řešenou řadu 8 i o několik let později říkali ne. Buď jak buď, z dnešního pohledu je velmi zajímavé, že už v roce 1982 vyrukoval tehdejší šéfdesignér BMW, dnes oprávněné uctívaný Ital Ercole Spada, s designovým návrhem pětky E34, která „čtyřdvéřová kupé” přinejmenším evokuje.
Z našeho pohledu velmi elegantní a nadčasový designový návrh vytáhli na světlo světa Italové z fóra Byci a můžete si tak sami prohlédnout, co Spada namaloval před neskutečnými 32 léty. Pokud ve výsledku uvidíte trochu pozdější sedmičky E32 (1986-1994), je to tím, že i tenhle model má na svědomí Spada, třebaže u BMW skončil v roce 1983. Řadu 5 E34, která přišla na trh o rok později, údajně jen ovlivnil. Možná méně, než by se slušelo, tohle podle nás vypadá sakra lépe než sériový vůz s velmi „těžkou” zádí, kterému lehkost a elegance zrovna vlastní nejsou. Posuďte sami...
Návrh BMW 5 E34 z pera Ercole Spady vypadá dodnes sexy
O sériové E34 od J Mayse se to už říci nedá
Spadovy myšlenky se ovšem zračí jak v pozdější sériové sedmičce E32...
...tak nepochybně i v řadě 8 E31. Na ní ale na rozdíl od sedmičky oficiálně žádný podíl neměl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva