Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1?

McLaren spolu s BMW a čtyřmi dalšími partnery zapracují na novém hnacím ústrojí. Čekat máme více koní a méně emisí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1?

1.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

McLaren spolu s BMW a čtyřmi dalšími partnery zapracují na novém hnacím ústrojí. Čekat máme více koní a méně emisí.

Značku McLaren máme zafixovanou jako ryze britskou. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že aktuálně ohlášená spolupráce s německým BMW zavání svatokrádeží. Nicméně stačí krátký pohled do historie a už jsme doma. Obě automobilky totiž pojí mnohaleté pouto, neboť vůbec první silniční model McLarenu, legendární F1, poháněl dvanáctiválec S70/2 z produkce mnichovského výrobce určený původně pro mnichovské Ferrari jménem BMW M8.

Na tuto éru oba výrobci hodlají navázat také zcela novou „ef-jedničkou“, která by se měla objevit v roce 2019. Stejně jako originál přitom počítá s koncepcí interiéru 1+2 či motorem usazeným uprostřed. Nebude se ovšem již jednat o dvanáctiválec, nýbrž stejně jako u zbytku soudobé produkce o osmiválcovou jednotku. Tak jako kdysi pak vznikne 106 exemplářů, přičemž všechny jsou již rozebrané.

Ona ohlášená spolupráce ovšem nemá spojitost s tímto konkrétním vozem, místo toho navazuje na loni představenou strategii Track22. Ta počítá s příchodem 15 novinek během příštích šesti let, mimo to se ovšem dočkáme také nemalé hybridizace. McLaren totiž počítá s tím, že do roku 2022 přinejmenším polovina celého jeho portfolia dostane kromě spalovací jednotky i elektromotor.

Hnací ústrojí má nabízet mnohem více koní než stávající agregát, v případě litrového výkonu půjde dokonce o dosažení vyšší mety, než je aktuálně vůbec možné. Stranou toho se ale dočkáme i nižších emisí, což je de facto logické, pokud je do hry zapojena také elektrická energie. Nic konkrétního se ovšem neví, tedy krom faktu, že v projektu se angažuje šest partnerů i britská vláda.

Motor nové generace by měl vyjít na 28 milionů liber (cca 888 mil. Kč), přičemž rovnou polovinu zafinancuje právě britská vláda skrze Advanced Propulsion Centre. Výrobu agregátu bude mít stejně jako nyní na starosti společnost Ricardo, tedy další z partnerů. Firma Grainger & Worrall je pověřena vývojem technologie odlehčeného lití, zatímco Lentus Composites poskytnou znalosti o struktuře kompozitů. Posledním článkem řetězce je pak Univerzita v Bathu, která se specializuje na zefektivnění spalovacích motorů.


Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 1 - mclaren f1 produkcni 24Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 2 - mclaren f1 produkcni 40Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 3 - mclaren f1 produkcni 41
Motor původního McLarenu F1 pocházel právě z produkce BMW

Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 4 - McLaren V8 engine 01Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 5 - McLaren V8 engine 02Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 6 - McLaren V8 engine 03Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 7 - McLaren V8 engine 04Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 8 - McLaren V8 engine 05Britové se vrací ke spolupráci s BMW, postaví zas něco jako motor McLarenu F1? - 9 - McLaren V8 engine 06
Nyní se chystá zcela nový motor, který nabídne více koní a méně emisí než stávající 3,8litrová jednotka

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.