McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1

Britové chystají výraznou hybridizaci svého portfolia, ve snaze o redukci emisní stopy ale zajdou ještě dále. A řeč není jen o downsizingu osmiválce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1

2.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britové chystají výraznou hybridizaci svého portfolia, ve snaze o redukci emisní stopy ale zajdou ještě dále. A řeč není jen o downsizingu osmiválce.

Britská automobilka má za sebou nadmíru úspěšný rok, zejména díky odhalení nové základní řady Sport Series. Její poslední přírůstek v podobě McLarenu 570GT si aktuálně můžete prohlédnout v Ženevě a je celkem nepochybné, že po jejím příchodu do showroomů doznají již tak působivé prodeje ještě dalšího zvýšení. Není proto divu, že Britové navyšují počet směn i pracovních míst. Jen u krátkodobých plánů ovšem zůstat nechtějí, načež si můžeme představit i dlouhodobou strategii nazvanou Track22.

Jak asi již tušíte, plán pokrývá období od současnosti až po rok 2022. Během této doby chce McLaren zdvojnásobit svůj obrat a investovat jednu miliardu liber (cca 35 miliard korun) do vývoje. Daná částka je v podstatě stejnou sumou, jakou kupříkladu Mercedes dal v roce 2013 na oltář faceliftu třídy E, který je považován za nejdražší modernizaci vůbec. Investice u McLarenu by ovšem měla vést k odhalení hned 15 nových modelů.

Dané množství nepokrývá jen speciální verze, ale i regulérní novinky a především „jednu velmi zvláštní“ z řady Ultimate Series. Všeobecně se přitom má za to, že půjde o nástupce McLarenu P1. Do vínku by ovšem takový model nemusel dostat hybridní ústrojí, ale zcela elektrické. Dané spekulace již potvrdil i šéf firmy Mike Flewitt, dle kterého se značka aktuálně zabývá prototypem takového stroje. Na základě vývoje pak bude rozhodnuto, zda půjde o hybrid či elektromobil.

„Tato mula nám odpoví na otázku týkající se nástupce P1 - tedy zda půjde o ryze elektrický model. Aktuálně máme jisté pochybnosti, že takový vůz může být vyroben, nicméně i tak mu musíme věnovat veškerou pozornost a úsilí jako předchůdci. Musíme si zkrátka být jisti, že by se jednalo o pravověrný McLaren,“ dodává Flewitt s tím, že novinka by musela dostát dynamickým parametrům stávajícího hybridního modelu, který zvládne zrychlení 0-160 km/h pod 6 sekund.

Počáteční jízdní dynamika ryzího elektromobilu by ovšem mohla být ještě působivější, podle šéfa McLarenu není nereálným ani sprint na stovku za pouhé dvě sekundy. Jen u zrychlení v přímém směru se ovšem Flewitt nezastavuje. Další podmínkou převedení prototypu na produkční model je rozvinutí infrastruktury, která je prozatím v plenkách. A stejně tak se mluví rovněž o ceně, která by díky zlevnění komponentů nemusela narůst na více než 1 milion liber (35 mil. Kč).

Pokud by přitom elektrický hypersport byl schválen, pak nejspíše nebude disponovat elektromotorem v každém kole. I když elektrických pohonných jednotek by bylo několik, přičemž výkon by byl distribuován na obě nápravy. Velkým problémem je ale podle šéfa značky zvuk, respektive jeho absence. „Víme, jak potěšeně stávající majitelé reagují na zvuk našich současných vozů. Musíme tedy najít autentický způsob, jak toho dosáhnout i u nových generací.“

Množné číslo je přitom na místě, neboť McLaren do budoucna již nechce zůstat u jednoho vrcholného hybridu (či elektromobilu). Místo toho by na začátku nové dekády měla kombinace spalovací jednotky a elektromotoru pohánět hned polovinu portfolia značky, tedy i modely z řad Sport Series a Super Series. A co víc, stávající 3,8litrový osmiválec twin-turbo by měl být nahrazen „zcela novou architekturou pohonných jednotek“.

Dá se tedy předpokládat, že očekávat můžeme downsizing a nejspíše i celou řadu moderních fines jako třeba deaktivaci poloviny válců. Budoucnost to tedy možná není až tak veselá, pročež je nutné dnešní článek zakončit alespoň v trochu pozitivním duchu. Zmínit tak můžeme úvahy o zrodu nové divize LT, která by měla na starosti speciální okruhově zaměřené modely.

K danému kroku vede Brity enormní úspěch verze 675LT, která byla vyprodána během pár týdnů. Z toho se McLaren stále ještě nemůže vzpamatovat, evidentně však hodlá kout železo, dokud je žhavé. Jak je totiž známo, s jídlem roste chuť...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.


McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 1 - mclaren p1 gtr workshop 01McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 2 - mclaren p1 gtr workshop 02McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 3 - mclaren p1 gtr workshop 03McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 4 - mclaren p1 gtr workshop 04McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 5 - mclaren p1 gtr workshop 05McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 6 - mclaren p1 gtr workshop 06McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 7 - mclaren p1 gtr workshop 07McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 8 - mclaren p1 gtr workshop 08McLaren má nový plán. Mezi spoustou novinek může být i elektrický nástupce P1 - 9 - mclaren p1 gtr workshop 09
Nástupce McLarenu P1 (i jeho okruhové verze GTR) možná nedostane do vínku hybridní, ale zcela elektrické pohonné ústrojí

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše