Nissan si utahuje z Tesly. „U nás nepotřebujete rezervaci,” říká jeho reklama

O Teslu Model 3 projevilo zájem na 400 tisíc lidí, kteří si ji budou moci koupit v nejlepším případě za dva roky. Nissan se o jejich přízeň uchází nyní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nissan si utahuje z Tesly. „U nás nepotřebujete rezervaci,” říká jeho reklama

23.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nissan si utahuje z Tesly. „U nás nepotřebujete rezervaci,” říká jeho reklama

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O Teslu Model 3 projevilo zájem na 400 tisíc lidí, kteří si ji budou moci koupit v nejlepším případě za dva roky. Nissan se o jejich přízeň uchází nyní.

Představte si, že jste se dnes probudili z kómatu a někdo vám shrnuje fakta o existenci jedné automobilky. Říká si Tesla Motors a za mnoho let své existence nepřišla s ničím převratným. Prodala pár desítek tisíc aut třech modelů, z nichž jeden se prodával po kusech, druhý platí za nejméně spolehlivá auta na trhu a ten třetí je na tom ještě hůře. Firma za tu dobu nasekala neskutečné ztráty navzdory ohromujícím dotacím směrem k ní samé i koncovým zákazníkům a teď se snaží uchvátit s další novinkou, kterou vyrobí možná za pár let.

Asi byste takové firmě hádali brzký krach, pokud byste se tedy nedivili, že ještě přežívá. Realita je ale jiná - tato společnost uchvacuje davy a na světě se našlo na 400 tisíc lidí, kteří jsou ji ochotni dát nikoli jeden, ale hned tisíc dolarů za příslib, že jim jednou možná dodá auto, které ve finální podobě nemohli ani vidět, natož pak zkusit. Smysl to nedává, takový je ale svět Tesly - zdravý rozum je tady na druhé koleji.

Do tohoto světa se nyní snaží vstoupit Nissan se svým Leafem a vrátit se z něj zpět s pár zákazníky na palubě. Jde na to zdánlivě chytře - v amerických mediích si zaplatil reklamy, které hlásají: „Nepotřebujete rezervace.” narážíc na to, že statisíce lidí musely zaplatit ne zase tak drobné peníze, aby možná (jsou-li na konci seznamu a Tesla auto opravdu začne prodávat na přelomu let 2017 a 2018, což není vzhledem k její historii ani trochu jisté) dostaly třeba za čtyři roky nový vůz. „Proč čekat, když můžete elektrický Leaf řídit už dnes?” ptá se dále Nissan a předkládá rozličné racionální argumenty.

Je to docela vtipný způsob, jak si utáhnout z podivného přístupu Tesly k prodeji, která nabízí možnost složit k jejím rukám peníze na jeden velký vzdušný zámek. Jinde by to snad i fungovat mohlo, nemáme ale pocit, že by s tímto Nissan mohl reálně uspět u většího množství klientů Tesly. Neřešme nyní, že Leaf a Model 3 jsou trochu jiná auta, potíž je jinde - Nissan, ehm, není Tesla. Žádný jiný podstatný důvod není třeba předkládat. Tesla je náboženství, kostel, svět iluzí a zbožných přání a s těmi se nelze přít čímkoli rozumným.

Je vlastně otázkou, jestli Tesle lze dnes s něčím konkurovat, Model 3 si jistě nikdo nerezervoval kvůli jeho kvalitám - nejsou ani konkrétně známy. Otázka ale zní možná trochu jinak - jestli dnes vůbec má smysl Tesle s něčím konkurovat. Co by soupeřící firmy mohly chtít z jejího portfolia? Obří ztráty navzdory masivnímu přerozdělování v její prospěch? V tomto směru vykreslil uvažování ostatních automobilek bez obalu Sergio Marchionne, i když se některé pro jistotu „tváří jinak”. Nejde tu totiž o to, že by ostatní vyráželi na párty Tesly pozdě. Oni na ní zatím s Teslou být ani nechtějí. A pokus Nissanu přetáhnout z ní pár lidí na tu vlastní, vyznívá spíše do trapna...


Nissan si utahuje z Tesly. „U nás nepotřebujete rezervaci,” říká jeho reklama - 1 - Nissan Leaf reklama Tesla Model 3 01Nissan si utahuje z Tesly. „U nás nepotřebujete rezervaci,” říká jeho reklama - 2 - Nissan Leaf reklama Tesla Model 3 02
Reklama Nissanu zdánlivě trefně využívá situace a vlny zájmu o neexistující vůz, reálně se ale spíše pokouší soupeřit s čímsi z jiné galaxie

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.