Reklama

Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika

Model X se sotva začal vyrábět, i tak už musel do servisů v rámci svolávací akce. Ta ale řešila jen jednu z mnoha vyskytujících se závad.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika

22.4.2016 | Petr Prokopec | 11 příspěvků

Model X se sotva začal vyrábět, i tak už musel do servisů v rámci svolávací akce. Ta ale řešila jen jednu z mnoha vyskytujících se závad.

Příchod druhého modelu Tesly byl ohlášen již v roce 2012. Na zahájení prodeje si ale koupěchtiví zákazníci museli velmi dlouho počkat, neboť sériová verze elektrického SUV či crossoveru, chcete-li, spatřila světlo světa až loni v září. Do konce roku pak bylo vyrobeno jen pár exemplářů, naplno se montážní linky rozeběhly až letos. Elon Musk ale rozhodně k jásotu nemá důvod, neboť Model X se potýká s jedním problémem za druhým.

Vše odstartovalo svolávací akcí, na kterou na počátku tohoto měsíce muselo 2 700 exemplářů, tedy všechna do té doby vyrobená auta. Problém se týkal zámku třetí řady sedadel, který se v případě kolize mohl povolit a poslat tak celou lavici vpřed. To by ohrožovalo nejen na ní sedící pasažéry, ale také zbytek posádky. Tesla v tomto přišla s řešením včas a tuto poruchu lze považovat jen za snad akceptovatelnou „dětskou bolístku“

Nicméně aktuálně začínají ze všech koutů světa přicházet zprávy o dalších vadách. V hlavní roli v nich většinou hrají dveře. Ty přední, jenž mají být vybaveny automatickým systémem, se odmítají otevřít při příchodu majitele, popřípadě se dají otevřít jen zevnitř. V případě zadních zvaných Falcon Wing pro změnu selhává senzor měřící vzdálenost od překážek a dochází tak ke kolizím.

Dalším v řadě je mechanizmus otevírání a zavírání oken, kdy u některých zákazníků šlo o mechanickou vadu, jinde nekvalitní montáž, kde otevírání oken bránil kus plastu, či softwarový problém. Když už jsme u oken, také tvar čelního okna není bez vlivu. Způsobuje zdvojování obrazu, zvláště v noci je to prý patrné u světel jiných aut a lamp pouličního osvětlení. Řidiče to rozptyluje a hlavně zvyšuje únavu jeho očí.

Stížnosti se objevují i na autopilot, zamrzání centrální obrazovky, a neschopnost topné soustavy udržet vevnitř dostatečně vysokou teplotu. Pokračovat lze výčtem závad související s již zmíněnou kvalitou montáže. V Tesle se prý hromadí stížnosti na kvalitu laku, špatně sestavený interiér, poruchy u druhé řady sedadel, nerovnoměrné slícování panelů karoserie a poddimenzovanou kapacitu klimatizace.

Různé závady samozřejmě lze nového modelu očekávat, ale u řady z popisovaných záležitostí to lehce zavání podceněním vývoje a konstrukce. V tomto Tesla není osamocena a stává se to i firmám s daleko delší tradicí výroby, jenže v jejím případě lze ukázat i na Model S, jehož kvalita se dlouhodobě pohybuje pod průměrem třídy. U ní se vyskytují závady u pohonu, nabíjecí soustavy a také kvalita montáže je problematická.

Ale zpět k Modelu X. Asi nejzajímavěji své problémy popsal softwarový fanatik Byron Deeter ze společnosti Bessemer Venture Partners, v případě jehož vozu nejprve došlo k již zmiňovanému selhání automatiky předních dveří u řidiče. O týden později se již tyto dveře neotevíraly vůbec, stejně jako levé zadní. Deeter tak musel lézt do vozu skrze prostor pro spolujezdce.

Tento týden pro změnu měly přední dveře problém nejen s otevíráním, ale také se zavíráním. Deeter prý vyzkoušel i řadu variant skrze samotný software, nicméně ani tak nedosáhl kýženého úspěchu. Na setkání správní rady tak musel vyrazit s jednou rukou na volantu a druhou udržujíc dveře zavřené, což prý „nebylo zrovna chytré, ale neměl jsem čas na zavolání taxi“.

Jakkoliv se to již v tuto chvíli může zdát příliš, věci se ještě dále zhoršily. Kromě samotných dveří totiž na straně řidiče přestalo fungovat i ovládání oken, při couvání se pro změnu každých pár metrů aktivovala parkovací brzda. Vůz tak nakonec zůstal v garáži, kde bude muset vyčkat na příjezd techniků.

Deeter pochopitelně není jediný, kdo popisuje podobné hororové příběhy. Jeden z britských majitelů v rozhovoru pro Guardian mj. uvedl: „Moje auto se muselo dvakrát vracet do servisu a problémy jsou stále všude. (...) Může to tak jít dál a dál.”

Tesla přitom již skrze mluvčího uvedla, že „pracuje na odstranění závad individuálně s každým zákazníkem“. A bude tak prý činit do té doby, dokud všichni nebudou spokojeni. Tento přístup jí prý již vynesl nemalou loajalitu klientely, neboť 98 % všech dosavadních majitelů by si prý jako svůj další vůz opět koupilo Teslu.

Na první pohled se tedy může zdát, že jde skutečně jen o prvotní závady a automobilka nakonec vše zdárně vyřeší. Nicméně se musíme ptát, zda se s obdobnými problémy bude potýkat také Model 3. Pokud by totiž „dětskými bolístkami“ trpěla většina z více než 300 tisíc poptávaných kusů, pak má Tesla opravdu nemalý problém.

Závěrem lze snad poznamenat, že Tesla se může spolehnout na své věrné fandy. Velká většina stěžujících jí chyby odpouští a otázkám, zda firmě jen dělají testovací řidiče, se jen smějí. Ovšem na otázky, zda-li by podobné problémy odpustili Lexusu nebo Mercedesu, bez rozmyslu odpovídají záporně. Přejme, aby jim ten optimismus zůstal, zvláště při cenách, jaké musí za vůz platit. A Tesle nedošla chuť řešit záplavu reklamací...

Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 1 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 01Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 2 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 02Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 3 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 03Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 4 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 04Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 5 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 06Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 6 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 07Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 7 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 08Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 8 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 09Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 9 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 10Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 10 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 11Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 11 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 12Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 12 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 13Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 13 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 14Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 14 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 15Tesla Model X dojíždí na kvalitu. V záplavě potíží selhávají dveře, okna i elektronika - 15 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 16
Tesla Model X sice není zrovna levné zboží, problémů má ovšem více než mnohý mainstreamový vůz

Zdroje: Consumer Reports, The Guardian

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše