Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční

Pagani v oficiálním prohlášení potvrdilo naše předpoklady. Pro ostré kolo použilo pneumatiky typu P Zero Corsa, které byly vyvinuty speciálně pro Huayru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční

28.2.2013 | Petr Miler | 1 příspěvek

Pagani v oficiálním prohlášení potvrdilo naše předpoklady. Pro ostré kolo použilo pneumatiky typu P Zero Corsa, které byly vyvinuty speciálně pro Huayru.

Dnes ráno jsme vás informovali o tom, že Pagani možná podvádělo, když dříve dosáhlo s modelem Huayra nejlepšího času v tzv. Power Lap britského Top Gearu. Pokud se vám nechce pročítat celou první zprávu (ale pro osvětlení to vřele doporučujeme), můžeme ve zkratce říci, že italská automobilka měla podvádět tím, že pro měřené kolo na vůz obulo zvláštní pneumatiky bez silniční homologace. To samo o sobě nezní problematicky, jenže pravidla Top Gearu vyžadují na trati kompletně silniční specifikaci vozu a to by takto vybavená Huayra nesplňovala.

Případ je ale komplikovanější. Už v době vydání prvního článku bylo zřejmé, že Italové opravdu použili dvě různé sady pneumatik. To nic a nikdo nezakazuje, otázkou ale bylo, co je vlastně zač sada číslo dvě. První jsou na vůz standardně montované, vysoce výkonné pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo (není to naopak, jak mylně uvádí některá média, Trofea jsou „ty se vzorkem”), druhou pak „gumy”, které zdály být modelem P Zero Corsa (semi-slicky s minimem vzorku). Jenže byly použity v rozměru, v němž Pirelli tuto pneumatiku nikdy nevyrábělo, a tak někteří pojali podezření, že jde jen o upravené slicky.

Už prve jsme konstatovali, že „silniční legálnost” pneumatik je věcí značně formální a pneumatiky mohly být i se silniční homologací vyvinuty Pirelli přímo pro Huayru. A právě to se také potvrdilo.

V tiskovém prohlášení, které nám od Pagani dorazilo, výrobce uvádí, že jde o pneumatiky „odvozené od slicků používaných na modelu Zonda R” neboť oba modely „sdílí stejné zavěšení kol”. Jde však o pneumatiky připravené přímo Pirelli pro potřeby montáž na Huayru, mají tedy silniční homologaci pouze (stejně jako Corsy ve všech jiných rozměrech) s upozorněním, že nejsou vhodné pro jízdu v silném dešti.

Formálně tedy Pagani nepodvádělo a pokud jsme vám v prvním článku dávali na výběr, jestli je jednání výrobce chytrým tancem v mezích možného, nebo pohybem za hranicí, nyní se přikláníme k možnosti číslo jedna. Nezní to fér a můžeme si říci, že poražený Ariel Atom V8 by se stejně speciálně připraveným obutím byl pravděpodobně rychlejší. Ale kdo Arielu (nebo jakékoli jiné automobilce) brání spojit se s některým výrobcem pneumatik a nechat si pro svůj vůz vyvinout silniční pneumatiky, se kterými bude vůz fungovat co možná nejlépe? Odpověď zní nikdo, takže jde od Pagani jen o využití možností až do krajnosti, jiní měli a mají tentýž prostor...


Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 1 - Pagani Huayra Top Gear podvod 03Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 2 - Pagani Huayra Top Gear podvod 05Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 3 - Pagani Huayra Top Gear podvod 06Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 4 - Pagani Huayra Top Gear podvod 13Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 5 - Pagani Huayra Top Gear podvod 15Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 6 - Pagani Huayra Top Gear podvod 16Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 7 - Pagani Huayra Top Gear podvod 21Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 8 - Pagani Huayra Top Gear podvod 22Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční - 9 - Pirelli P Zero Corsa na 911 01
Pagani udělalo jednu podstatnou a úplně zbytečnou chybu. Zprvu tvrdilo, že vůz byl testován pouze na pneumatikách P Zero Trofeo, i když z fotek je zřejmé, že auto po část testu používalo speciálně připravené Corsy. I ty jsou ale formálně silniční a nelze tedy tvrdit, že by překročilo pravidla Top Gearu - i když daný rozměr připravilo Pirelli speciálně pro Huayru, v jiných rozměrech si je můžete obout třeba na silniční Porsche...

Petr Miler

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše